Mitä Jumala on sinulle nyt?

Tuo otsikon kysymys ei varsinaisesti tarkoita, mitä Jumala sinulle merkitsee, vaan miten Hän näkyy ja toimii elämässäsi eli mitä Jumala vaikuttaa ja miten Hän on läsnä arkipäivän touhuissa ja tunnelmissa. Jumala on kolmiyhteinen, joten kysymystä voi laajentaa: mitä Taivaan Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ovat läsnä sinun elämässäsi tällä hetkellä? Jumalan kolminaisuus on erityinen suhde, jota ihmisen on vaikea ymmärtää. Kun ajatellaan, mitä Jeesus vaikuttaa, sitä samaa vaikuttaa Isä ja Pyhä Henki. Niitä ei voi täysin erottaa toisistaan. Seuraavana kuitenkin esitän jokaisesta sen ominaisimman merkityksen.

Isä

Taivaan Isä on kaiken luoja ja alullepanija. Hän on rakkaus ja rakkauden lähde.

1. Joh. 4:16 Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

Olet arvokas Isän silmissä, suurten suunnitelmien keskipiste. Hän on tehnyt maailmankaikkeuden ja suuren taivaallisen perinnön sinua varten. Olet tärkeä, jota Isä seuraa tarkasti. Rohkaisija, rakastava Isä, kuten tuhlaajapoika -kertomuksessa hyvin kuvataan (Luuk. 15:20-22). Isä iloitsee sinusta. Hän on unohdettujen ja yksinäisten Isä ja äiti. Hän arvostaa jokaista, huolehtii eksyneistä ja jopa kasvattaa kurittomia. Jumala on rakkaus ja rakkauden lähde.

Länsimaissa on isättömyys niitä suurimpia puutteita lasten elämässä. Ei ole mielekkäitä roolimalleja. On vain julkkismalleja, joiden esimerkki vie nuoret hakoteille ja eksyksiin. Taivaan Isä on vastaus. Kun evankeliumia julistetaan, on varsinkin nuorille hyvä painottaa Taivaan Isän rakkautta ja miten Hän arvostaa jokaista. On hyvä tuoda ilmi Hänen suurta suunnitelmaansa jokaisen elämään ja valtavaa perintöä Hänen kanssaan kerran Taivaassa.

1. Joh. 3:1 Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme.

Isällä on suuret tavoitteet sinua varten. Hän haluaa kasvattaa sinusta oman rikkautensa ja valtakuntansa perillistä ikuisuudessa. Niinkuin pienen lapsen ei tarvitse murehtia asuntovelan koroista tai auton korjauskuluista, ne kuuluvat isän hoidettavaksi, samoin on suhde Taivaan Isään. Kuitenkin välillä luottamus horjuu, kuten kävi aikoinaan Moosekselle suuren vastuun edessä:

4. Moos. 11:12 Minäkö muka olen tämän kansan äiti, minäkö olen sen synnyttänyt, kun käsket minua nostamaan sen syliini kuin hoitaja sylilapsen!

Kun elämässä on paineita, ristiriitoja, ihmissuhdeongelmia ja stressiä, annatko ne Taivaan Isän vastuulle ja teet itse vain parhaasi, sen mitä pystyt? Murehditko kuitenkin asioista, joille et voi mitään? Luota Taivaan Isään. Hän ottaa vastuun ja seuraukset, kun kutsuu vastuunkantajaksi. Jos stressaan ja murehdit asioista, joille et voi tehdä mitään, otat Jumalalta itsellesi sellaista, mikä ei kuulu sinun kannettavaksesi.

Jeesus

Jeesus teki ihan kaikkensa, että sinä voisit päästä Isän lapseksi ja Taivaan perilliseksi, vaikka et millään perusteella ansaitse sitä. Hän teki sen uhraamalla kaiken, mitä hänellä oli, sinun edestäsi. Siksi Hän ei halua koskaan jättää sinua, ellet itse käännä selkääsi hänelle. Hänen rakkauteensa ja armoonsa vetoamalla on pääsy kaikkein pyhimpään; Isän sydämelle. Jeesuksen nimessä sinulla on oikeus Isän huolenpitoon, oikeus rukousvastauksiin ja oikeus terveyteen. Jeesus on aina vierelläsi, uskollisena, lohduttajana, nostajana, auttajana ja suojelijana.

Jes. 53:6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.

Jeesus hankki sinulle vapauden syyllisyydestä. Otatko tämän armon vastaan, vai kaiveletko edelleen omia vikojasi ja pelkäät, ettet kelpaa Jumalalle? Kun luotat täysin armoon, sinulla on sisäinen rauha.

Joh. 14:27 Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa.

Kun löydät rauhan ja ystävyyden Jeesuksessa, annat rakkauden muuttaa sydämesi ja elämäsi.

Fil. 4:7 Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.

Apostolien evankeliumin julistuksen ydinsanoma oli Kristus Jeesus. Tänäänkin sama pitäisi näkyä. Jeesuksessa on ratkaisu syyllisyyteen, tyhjään elämään, rauhattomuuteen, tulevaisuuden pelkoon, toivottomuuteen. Hänessä saamme oikeuden olla Jumalan omia lapsia ja perillisiä.

Joh. 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

Jeesus on Jumala kolminaisuudessa. Hänen kauttaan pääsemme Isän sydämelle, Hänen suunnitelmiinsa, perintöönsä, rikkauksiinsa ja siihen elämään, joka kuuluu Jumalan omille.

Pyhä Henki

Pyhä Henki avaa ymmärtämään ja omistamaan Jumalan suuria salaisuuksia. Ulkopuoliselle Raamattu voi olla käsittämätöntä ja vaikuttaa lähinnä legendajuttujen kokoelmalta. Pyhä Henki avaa Raamatun harmonian ja loogisen johdonmukaisuuden sekä siihen piilotettuja salaisuuksia, elämän sisältöä ja lupauksia. Pyhä Henki antaa yliluonnollista varmuutta, iloa, turvaa ja tyytyväisyyttä Jumalan läsnäolossa. Pyhä Henki vakuttaa niin kuin Jeesus aikoinaan Emmauksen tien kulkijoiden kohdalla:

Luuk. 24:32 He sanoivat toisilleen: ”Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun hän kulkiessamme puhui meille ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?”

Pyhä Henki näyttää uusia mahdollisuuksia ja haastavaa elämänsisältöä. Hän antaa näkyjä, motivoi ja kutsuu toimimaan Jumalan valtuuttamana lähettiläänä. Hän tekee mahdolliseksi uskossa kasvamisen ja sellaisen elämän, jolla on iankaikkista merkitystä. Hän antaa elämän, yltäkylläisen elämän, kuten Jeesus lupaa:

Joh. 10:10 Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.

Pyhä Henki murtaa esteitä sydämissämme, että uskallamme tehdä parempia elämän valintoja. Hän vaikuttaa uskovien keskinäistä rakentumista ja luo todellisen seurakuntayhteyden. Pyhän hengen antamilla armolahjoilla uskovat palvelevat ja auttavat toisiaan:

1. Piet. 4:10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

Pyhä Henki kutsuu meitä Jumalan taistelutovereiksi, Hänen voimallaan ja Hänen aseillaan.

Ap. t. 1:8 Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.

Kun Pyhä Henki kutsuu, Hän antaa myös voiman. Hän vaikuttaa meissä kestävyyttä ja vaikuttaa kauttamme jopa mahdottomia asioita. Hänen ohjauksessaan elämä ei ole sattumanvaraista, vaan kaikki palvelee Jumalan suuria tarkoituksia. Pyhän Hengen kautta saamme yliluonnollista tietoa, lahjoja, kykyjä ja auktoriteettia.

Matt. 10:5,7-8 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet ….. ja julistakaa: Taivasten valtakunta on tullut lähelle. Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Takaisin paratiisiin

Kun ihminen paratiisissa rikkoi Jumalaa vastaan ja valitsi väärin, hänet ajettiin pois ja hän sai kärsiä väärän valintansa seurauksista. Hän tunsi itsensä epäonnistuneeksi, yksinäiseksi, turhaksi ja hyljätyksi. Ihminen häpesi itseään, ei kehdannut kohdata Isää ja pakeni Häntä. Tänäänkin ihmiset kokevat elämänsä turhaksi, samantekeväksi. Omalla elämällä ei ole merkitystä eikä muidenkaan. Taivaallisella Isällä on vastaus tähän. Hänen hyväksyntänä, rakkautensa, arvostuksensa ja läheisyytensä palauttaa sinut alkuperäiseen rakastavaan isä-suhteeseen Hänen lapsenaan ja perillisenään. Jeesuksen lunastustyö on poistanut esteet. Esirippu on repäisty pois tieltä ja sinulla on pääsy kaikkeinpyhimpään, Isän sydämelle.

Paratiisin jälkeen ihmistä painoi syyllisyys ja hän tunsi itsensä tuomituksi. Väkivalta otti vallan ja syyllisyys painoi, niin että sitä oli vaikea kestää. Tänäänkin vaikuttaa sama ilmapiiri: viha, väkivalta, syyttely ja syyllisyys. Vastakkainasettelu korostuu kaikessa. Ehkä koet olevasi sattuman riepoteltavana ja siinä seassa täysin turvattomana ja osasyyllisenä. On pelkoa ja toivottomuutta. Kun Jeesus rakkaudessaan otti sinun syyllisyytesi omaksi syykseen ja kärsi rangaistuksen, on sinulla nyt oikeus palata alkuperäiseen asemaan: yltäkylläiseen ja mielekkääsen elämään. Elämäsi on turvallisissa käsissä ja saat kulkea Jeesuksen kanssa kaikkien vaiheiden läpi. Saat kokea armon, turvallisuuden ja sisäisen rauhan, kuten muinoin paratiisissa.

Kun ihminen asetettiin hallitsemaan ja pitämään huolta koko maapallosta, syntiinlankeemuksen seurauksena hän menetti kykynsä, hyvät tarkoituksensa ja mahdollisuutensa hoitaa vastuutaan. Tänäänkin ihminen on voimaton kaiken pahuuden keskellä. Elämä ja olosuhteet juoksevat ohi, voimatta tehdä mitään. Epidemiat ja parantumattomat sairaudet tekevät tuhoaan. Kun Pyhä Henki antaa voiman ja valtuuttaa sinut yliluonnollisilla lahjoilla, voit korjata sitä, mikä on maailmassa ja ihmisissä mennyt rikki ja palaat alkuperäiseen asemaasi. Saat olla mukana suurissa hengellisissä tehtävissä.

Jätä kommentti