Jumalalla on tunteet

Nuorena poikana kuulin laulun: ”Our God is an awesome God”, mutta en osannut paljoakaan englantia. Tuo ”awesome” oli ihan outo sana. Lähin tuntemani sana oli ”alone”. Kuvittelin hyvin pitkään, että laulussa tarkoitetaan Jumalan olevan yksinäinen. Oliko se siis täysin väärä käsitys? Jos Jumala ei ole yksinäinen, miksi hän loi ihmisen? Miksi Hän haluaa ihmisen kerran Taivaaseen hallitsemaan kanssaan? Kun Jumala loi ihmisen, ei ihminenkään jäänyt yksin, vaan samalla luotiin hänelle vaimo. Tätä Jumalan yksinäisyyttä ja ikävää kuvaa Jeesuksen sanat:

Joh. 17:24 ”Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

Kolmiyhteisen Jumalan suuri suunnitelma on kerran hallita meidän ihmisten kanssa koko maailmankaikkeutta:

Ilm. 3:21 ”Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen.

Jumalalla on ikävä sinua ja minua. Hän on tehnyt kaikkensa, osoittaakseen sinulle rakkauttaan ja ottaakseen meidät vierelleen kerran Taivaassa. Luomistyössä Hän antoi ihmisolennolle henkeään, joten ihmisestä tuli samanlainen yksinäisyydessään rakkautta kaipaava, kuin itse Jumala. Hän rakastaa ja kunnioittaa sinua niin paljon, että ei vaadi vastarakkautta muutoin, kuin vapaaehtoisesti. Jumalalla on ikävä sinua. Jumalalla on voimakkaat tunteet.

Jaak. 4:5 Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: ”Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut”?

Toinen käännös: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan”?

Tai vielä eräs käännös: ”… kaipaa henkeä kateellisella rakkaudella”

Jumala ikäivöi, sitä ihmistä, jonka Hän loi. Ilman Hänen antamaansa henkeä olisimme vain älykkäitä eläimiä. Tänäänkin hyvin yleinen psyykkinen ongelma on yksinäisyys. Ihmiset on luotu kaipaamaan yhteyttä ja rakkautta. Sitä ihmiset nyt tarvitsevat! Nytkin Jumalan on ikävä sinua ja Hän odottaa sinua!

Room. 10:21 Israelista hän sen sijaan sanoo: ”Päivästä päivään olen ojentanut käsiäni uppiniskaista ja vastustelevaa kansaa kohti.”

Matt. 23:37 …Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.

Mutta mitä me teemme, miten vastaamme Jumalan ikävään? Miten usein me epäröimme, tutkimme itseämme, lähestymme varovasti ja epäröiden Taivaan Isää. Isä ihmettelee: ”Miksi keksit tekosyitä tulla syliini? Syntikysymys on jo sovitettu! Miksi tutkistelet omaa syntisyyttäsi, etkä uskalla tulla lähelleni?” Jumala haluaa hoitaa meidät ehjiksi läheisyydessään. Vaikka meillä on vajavuuksia ja taistelua syntisyytemme kanssa, loput syntikysymykset hoidetaan ja ratkaistaan Herran armon ilmapiirissä Hänen lähellään. Jumala on rakkaudessaan tehnyt kaikkensa antamalla Jeesuksen meidän edestämme, ettei mikään estäisi tulemasta Hänen rakkautensa ilmapiiriin. Epäröiminen on Jeesuksen työn halpana pitämistä. Miksi et anna Isän rakkauden hoitaa sinua, vaan yrität hoitaa itse itseäsi. Armo on sinua ja minua varten; se jää turhaksi, ellemme ota sitä vastaan:

2. Kor. 6:1 Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi

Jätä kommentti