Ilmestysmaja erämaassa

Raamatussa on monia mielenkiintoisia pohdintaa ja tulkintaa vaativia kohtia esim. Ilmestyskirjassa ja Hesekielissä. Niiden parissa voi mennä aikaa ja tulkinnat muuttuvat koko ajan. Minua ei niinkään kiinnosta Raamatun vuosien ja valtakuntien määrät, vaan mitä Raamatun esikuvat ja salaisuudet merkitsevät ja toimivat minun elämässäni nyt tällä hetkellä, tänään. Kun Jumala antoi määräyksiä ilmestysmajan rakentamiseksi ja lain sisällöksi, Hänellä oli koko ajan mielessään meidän jokaisen elämä tänään: syntisen hyväksyminen Taivaan kansalaiseksi Jeesuksen hankkiman lunastuksen ja armon kautta. Tuo Jumalan mielessä pyörivä ajatus heijastuu kaikkiin yksityiskohtiin Vanhan Testamentin määräyksissä. Otetaan esimerkkinä erämaahan pystytetty ilmestysmaja. Ilmestysmajan peitteiden ja sisällön yksityiskohdista voi lukea 2. Mooseksenkirjan luvuista 26 ja 30.

Tänään seurakunnissa julistettu evankeliumi oli salattuna pitkään Jeesuksen ristinkuolemaan asti. Se tuli julki, kun apostolit alkoivat julistaa sitä:

Room. 16:25-26 Ylistys hänelle, joka pystyy voimallaan vahvistamaan teitä, niin kuin ilmoittaa evankeliumi, jota minä julistan, sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, se paljastettu salaisuus, joka on ikiajoista saakka ollut kätkettynä! Nyt se on saatettu julki ja annettu ikuisen Jumalan käskystä profeetallisissa kirjoituksissa tiedoksi kaikille kansoille, jotta ne johdettaisiin uskoon ja kuuliaisuuteen.

Käydään läpi ensin ilmestysmajan peitteet. Uloimpana oli merilehmän tai hylkeen nahasta tehty peite (2. Moos. 26:14). Punaisessa meressä eli merilehmä dugongi ja välimeressä munkkihylje. Molempien nahka oli hiekanharmaa. Ilmestysmaja näytti siis sulautuvan erämaan hiekkaan täysin. Tämä kuvaa hyvin sitä, että me uskovina ’sulaudumme’ täysin tämän maailman arkiseen elämään. Samalla tavalla voimme saada ylinopeussakkoja, kuten muutkin. Samalla tavalla kärsimme ympäristömyrkyistä ja olosuhteista, kuten Pietari kirjoittaa:

1. Piet. 5:9 … Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset.

Emme uskovina voi paeta tämän maailman olosuhteita ja ilmapiiriä, kuten Jeesus totesi:

Joh. 17:11,15 ”Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, … En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta.

Uskovat eivät ole täydellisiä, vaan monissa asioissa hyvin vajavaisia ja erehtyväisiä. Synti hallitsee tätä maailmaa ja samoin se tekee työtään uskovissa: Avioerot rikkovat perheitä, käyttäydymme sopimattomasti ja olemme epäoikeudenmukaisia. Emme voi puolustella itseämme.

1. Joh. 1:8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.

Ilmestysmajan uloin peite kuvaa hyvin, miltä meidän uskovien elämä näyttää raadollisuudessaan ulkonaisesti. Kun kurkistaa uloimman peitteen alle, löytyy sitten se, mikä erottaa meidät muista: punaiseksi värjätty pässinnahkainen peite (2. Moos 26:14). Punainen on veren väri ja se kuvaa Jeesuksen verta, joka vuodatettiin Golgatalla meidän syntiemme sovitukseksi. Vaikka olemme syntisiä, saamme turvautua Jeesuksen sovitustyöhön ja ansaitsemattomaan armoon. Jesaja kuvaa tätä asiaa selvästi:

Jes. 53:5-6 … meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.

Jeesus kantoi syyllisyytemme, joten kelpaamme syyttöminä Jumalan lähelle, Hänen hoidettavakseen. Ei meidän tarvitse olla synnin orjia, vaan tehdä parannusta, olla rakastavan Mestarin eheyttävässä ja vapauttavassa hoidossa ja saada kaikkeen voima Häneltä. Tämä on täysin käsittämätön niille, jotka eivät ole pelastettuja.

1. Kor. 1:18 Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Armon varassa voimme ilman häpeää tulla rukouksessa Jumalan eteen ja saada uuden voiman vapautua synnistä. Saamme Jumalan lapsina turvata joka hetki häneen ilman pelkoa.

Seuraavaksi sisin ilmestysmajan peite kuvaa hyvin meidän vapauttamme ja puhdasta syyttömyyttämme Jumalan silmissä: Valkoisen vuohen karvoista tehty kangas (2. Moos. 26:7). Osa vuohista taisi olla siihen aikaan myös mustan kirjavia, mutta pääasiassa valkoisia. Tuo peite kuvaa hyvin, miten me olemme puhtaita ja syyttömiä, kun Jumala katselee meitä ominaan, armon varassa elävinä lapsinaan.

Ps. 51:9 Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.

Lain mukaan piti uhrata karitse syntien sovitukseksi, siksi Jeesusta kuvataan Ilmestyskirjassa karitsena, joka on vuodattanut verensä edestämme. Enkeli kysyin Johannekselta Ilmestyskirjassa suuresta valkopukuisesta joukosta. Johannes vastasi:

Ilm. 7:14 Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.” Hän sanoi minulle: — Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Jeesuksen, karitsan veri on meidän puhtautemme ja syyttömyytemme tae kerran Taivaassa. Täällä ajassakin saamme joka hetki elää armon ympäröimänä ja saaden siitä voimaa elää puhtaalla omallatunnolla. Se ei kuitenkaan ole automaattisesti kaikkien osana.

Ps. 32:10 Jumalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.

Seuraavaksi sisempi peite kuvaa hienosti sitä asemaa, mikä meillä on Jumalan lapsina, armahdettuina syntisinä: Värikäs pellavakangas (2. Moos. 26:1). Kankaassa oli monia eri värejä, niiden merkityksen mukaan: Sinipuna kuvaa kuninkaallista asemaa ja voimaa ja purppura kuvaa valtaa ja viisautta. Tähän kaikkeen on uskovilla oikeus Kuningasten Kuninkaan lapsina. Uskoville on annettu valta toteuttaa Jumalan tahtoa ja suunnitelmia maan päällä Pyhän Hengen valtuuttamina. Kerran Taivaassa se toteutuu täysimääräisenä.

Luuk. 22:29 Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut.

Pyhä Henki valtuuttaa, antaa yliluonnollisia lahjoja ja voiman toteuttaa niitä ikuisuuteen tähtääviä hengellisiä tehtäviä, jotka Jumalan suunnitelmiin kuuluu.

Ap. t. 1:8 … vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.

Kirkkaanpunainen kuvaa kunniaa ja yksinkertaista uskoa. Verenpunainen kuvaa Jeesuksen veren kautta saatua lunastusta ja valkoinen kuvaa verellä pestyä, puhdasta, Jumalalle kelpaavaa. Alimmassa peitteessä on lisäksi kerubien kuvia. Me uskovat saamme kerran lapsenomaisella luottamuksella päästä taivaalliseen kunniaan Jeesuksen sovitustyön perusteella. Saamme siellä enkelien kanssa toteuttaa sitä varsinaista, salattua tehtävää, johon olemme valmistautuneet koko ajallisen elämän ajan.

Ilm. 3:5 Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.

Tämän värikkään peitteen alla avautuu sitten kullalta hohtava maailma. Kaikki seinät ovat kullalla pinnoitettu ja monet esineet ovat täyttä kultaa (2. Moos. 26:29 ja 2. Moos. 25:10-40). Se kaikki kuvaa hyvin, miten usko Jeesukseen on niin suuri rikkaus ja aarre, että muut elämän saavutukset ovat roskaa sen rinnalla.

Fil. 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen

Todellinen rikkaus, josta tämä ilmestysmajan rikkaus on esikuva, odottaa meitä Taivaassa. Olemme Isän lapsia ja Taivaan perillisiä. Saamme omaksemme kaikki todelliset, ikuiset rikkaudet yhdessä Jeesuksen kanssa.

1. Piet. 1:4 Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa,

Muutama ilmestysmajan kultaesine on erityisen merkityksellinen. Kultaisessa kynttilänjalassa (2.Moos. 25:31) paloi aina seitsemän liekkiä kuvaamassa, miten me olemme joka hetki Jumalan mielessä ja kiinnostuksen kohteena. Hän muistaa ja seuraa meitä aina ja ikuisesti.

Ps. 94:14 Herra ei hylkää omiaan, ei hän jätä kansaansa.

Kultainen uhrileipäpöytä (2. Moos. 25:23-30) kuvaa, miten uskovat ravitaan taivaallisella leivällä, Jumalan Sanalla. Se hoitaa, antaa toivoa, eheyttää, antaa voimaa ja todellista elämänsisältöä.

Ps. 107:9 Herra ravitsee nääntyvän, hän täyttää nälkäisen hyvillä antimilla.

Kultaisella suitsutusalttarilla (2. Moos. 30:1-9) poltettiin hyvänhajuista suitsuketta, jonka tuoksu nousi ilmestysmajan kaikkein pyhimpään. Suitsukkeen tuoksu kuvaa uskovien rukouksia, kuten Ilmestyskirjassa kuvataan.

Ilm. 8:3-4 Vielä tuli yksi enkeli, joka asettui alttarin ääreen kädessään kultainen suitsutusastia. Hänelle annettiin paljon suitsuketta, jotta hän valtaistuimen edessä olevalla kultaisella alttarilla liittäisi suitsutusuhrin kaikkien pyhien rukouksiin. Niin nousi suitsutuksen savu enkelin kädestä Jumalan eteen yhdessä pyhiltä tulevien rukousten kanssa.

Jumala todella kuuntelee omiensa pyyntöjä ja kaipauksia. Tämä suitsuke huomioidaan Jumalan valtaistuimen edessä ja se saa aikaan toimintaa näkymättömässä maailmassa. Näin myös Daniel koki aikoinaan:

Dan. 9:23 Heti kun aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä tulin kertomaan sen sinulle, sillä Jumala rakastaa sinua.

Jumala odottaa sinun ja minun rukouksiamme, jotta voisi toteuttaa hyvän tahtonsa meidän elämässämme. Viimeisenä kurkistamme kaikkein pyhimpään, esiripun taakse. Siellä oli liitonarkku, jonka päällä oli kerubit ja armonistuin (2. Moos. 25:10-22). Erityisesti on huomattava, että armonistuin oli lain yläpuolella, korkeammassa asemassa. Armo on suurempi, kuin ihmisen syntiseksi tuomitseva laki.

Room. 5:20 Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.

Raamatussa ei kuvata armonistuinta millään tavalla. Myös liitonarkun kuvissa armonistuinta ei näytä olevan. Se on näkymätön, iankaikkinen, mittaamaton, jota ei voi verrata mihinkään näkyvään. Sitä ei voi siksi mitenkään mitätöidä. Siinä ilmenee armon suuruus. Armoon turvaten uskova voi rohkeasti ja häpeilemättä lähestyä Jumalaa tietäen, että Hän hyväksyy ja ottaa omakseen jokaisen syntisen, joka Hänen armoonsa turvaa.

Hepr. 4:16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

Ilmestysmaja siis opettaa meille, että vaikka ulkonainen arkinen elämämme ei juuri poikkea tämän maailman ihmisistä, meillä on sisäisesti täysi rauha. Jeesuksen ristinkuoleman kautta olemme täysin kelpaavia Jumalalle. Olemme kuninkaallisessa asemassa omistaen kaikki taivaalliset rikkaudet ja Jumalan huolenpidon. Saamme voiman ja valtuudet toimia Jumalan asialla. Käsittämätön, yliluonnollinen armo ympäroi ja peittää kaiken vajavuutemme.

Jätä kommentti