Valoa majakasta

Toivotko, että jotain suurta, hienoa, rohkaisevaa tapahtuisi, jossa olisi suuria mahdollisuuksia? Jokainen haluaa nähdä jotain merkittävää tapahtuvan: urheilukilpailut, alennusmyynti, toritapahtuma ym. Kaikki erikoistilanteet kiinnostavat. Esimerkiksi vuosia sitten Seinäjoella annettiin varoitus: välttäkää Citymarketin lähelle menemistä, koska siellä on nähty karhu. Seurauksena oli, että parkkipaikka oli nopeasti täynnä uteliaita, jotka halusivat nähdä karhun.

Entä hengellinen merkittävä tapahtuma. Jos on odotusta, että Pyhä Henki vaikuttaa voimakkaasti jossakin, menemme sinne tai panostamme muuten siihen. Kaipaamme ihmeitä ja merkkejä. Kaipaamme Pyhän Hengen toimintaa, jota Raamattu lupaa. Aikoinaan Ylivainio Niilon kokoukset vetivät joukoittain ja bussilasteittain ihmisiä näkemään ja kokemaan ihmeitä. Minne sinä menet, kun haluat nähdä Pyhän Hengen toimintaa?

Missä Pyhä Henki toimii

Kun Pyhä Henki ensimmäisenä helluntaina alkoi vaikuttamaan, kahdessa eri tilanteessa näkyi suuria ihmeitä. Ensimmäinen tilanne oli, kun Pyhä Henki täytti opetuslapset:

Apt. 2:4,6 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä …

Pyhän Hengen vaikutuksesta kerääntyi tuhansittain uteliaita ja ihmettelijöitä. Pietarin puheen jälkeen oli toinenkin tilanne, missä Pyhä Henki vaikutti voimakkaasti: Suuri joukko kuulijoita koki Pyhän Hengen vaikutuksen sydämissään:

Apt. 2:37,41 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Veljet, mitä meidän pitää tehdä?” … Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

Nyt voidaan arvioida, kumpi tilanne oli hengellisesti merkittävämpi. Oli suuri ihme, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen, mutta mielestäni vielä suurempi ihme oli, että 3000 kuulijaa tekivät elämässään täyskäännöksen ja tulivat uskoon. Me tuijotetaan niin helposti näkyviin, huomiotaherättäviin tapahtumiin, mutta unohdetaan, mitä siitä seuraa, missä Pyhä Henki varsinaisesti toimii, missä tuloksia ja hedelmiä näkyy.

Samanlainen kahden tilanteen tapaus oli myöhemmin, kun Pietari ja Johannes olivat menossa temppeliin ja tapasivat ramman miehen. Ensimmäisessä tilanteessa mies parani, joka oli suuri ihme:

Apt 3:6 Mutta Pietari sanoi: ”Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.”

7 Hän tarttui miestä oikeasta kädestä ja auttoi hänet ylös, ja siinä samassa mies sai voimaa jalkoihinsa ja nilkkoihinsa.

Tämäkin tapahtuma keräsi tuhansia ihmettelijöitä, kun Pyhä Henki paransi ramman. Kun Pietari ja Johannes olivat sen jälkeen puhuneet, seurasi toinen tilanne heti tuon edellisen jälkeen:

Apt 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet heidän puheensa, uskoivat. Miehiä oli nyt jo noin viisituhatta.

Kumpi oli suurempi ihme, että mies parani vai n. 2000 läsnäolijaa tekivät ratkaisun ja heistä tuli iankaikkisen Taivaan perillisiä. Mielestäni jälkimmäinen oli suurempi ihme. Se muutti 2000 ihmisen elämän täysin. Yksi asia käynnistää suuremman. Molemmat ovat tietenkin tärkeitä.

Valo loistaa ulospäin

Jos Raamatun aikana olisi ollut majakoita, olisivat ne olleet erinomaisia esimerkkejä valon vaikutuksesta ja esikuvina evankeliumin valon loistamisesta seurakunnasta ja uskovista tässä maailmassa. Majakka loistaa valoaan ulospäin mahdollisimman kauaksi, missä laivat etsivät reittiä ja eksyneet merenkulkijat osaavat satamaan. Majakassa eli seurakunnassa on oltava valoa eli Pyhän Hengen vaikutusta, jotta se näkyisi ulospäin. Kuitenkin kaikki merkittävä tapahtuu kaukana merellä, minne majakan valo loistaa. Siellä, missä ihmiset etsivät valoa ja merkitystä elämäänsä. Siellä, missä eksyneet löytävät oikean suunnan elämälleen. Sellaisiin ihmeisiin on meidänkin syytä panostaa ja rukoilla enemmän ihmeitä tapahtuvaksi. Siis miten valo voisi loistaa mahdollisimman kauaksi?

Ikkunat auki.

Pyhän Hengen vaikutus on hengellinen valo, joka loistaa ympäristöön. Ihmeitä nähdään siellä, mistä valo saa lähtönsä, mutta paljon enemmän siellä, minne se valo loistaa.

Matt. 5:14 Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.

Seurakunnassa on oltava hengellistä valoa eli Pyhän Hengen vaikutusta, jotta se voisi näkyä ulospäin. Ulkona kaukana maailman merellä sitten varsinaisesti tapahtuu jotakin suurempaa. Ehkä odotat itsellesi Pyhän Hengen voimaa, sitä tunnetta, että nyt voi tapahtua ihmeitä. Suurempi ihmeiden tarve ja mahdollisuus on muualla, seurakunnan ulkopuolella. Sinä olet se valonsäde joka seurakunnasta on lähetetty näyttämään tietä eksyneille kulkijoille.

Luuk. 9:2 Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita

Sinun valonsäteesi loistaa sumun, myrskyn, räntäsateen läpi; pimeyden ja ahdistuksen kautta. Sinä voit levittää valoa ihan omalla tavallasi: ystäväpiireissä, sosiaalisen median tai lehtikirjoitusten kautta. Kun koemme voiman tuntua, uskallamme toimia, mutta kun Pyhä Henki toimii kauttamme, siinä voi olla epävarmuutta, avuttomuutta ja vaikeita taisteluja ihmisten sieluista.

Missä Pyhä Henki eniten toimii?

Tarkastellaan sitten, missä Pyhä Henki oikeasti toimii. Kun tutustut uuteen ystävään, siinä on jo Pyhän Hengen johdatusta. Ehkä joku ystävistäsi on kiinnostunut juttelemaan uskonasioista. Sinä toteutat Raamatun sanaa kertomalla omasta uskostasi ja kokemuksistasi.

Apt 22:15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut.

Kun ystävän saa johdattaa uskon tielle, tapahtuu suuri Pyhän Hengen vaikuttama ihme, kun koko ihminen pelastuu. Siinä Pyhä Henki toimii voimakkaasti meidän vajavaisissa ystävyyssuhteissa ja sydämissä. Kun uskoontullut tulee seurakuntaa, muitten uskovien yhteyteen, hänet otetaan vastaan rakkaana perheenjäsenenä, joka saa huolenpitoa ja hyväksyntää seurakunnalta.

Joh. 13:35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.

Se on suuri Pyhän Hengen ihme, kun seurakunnassa on vastaanottavainen, hyväksyvä ja kodikas ilmapiiri. Siellä Jeesus on heidän keskellään. Siinä Pyhä Henki toimii voimakkaasti, että meillä uskovilla on sisäinen halu vastaanottaa uusia tulijoita seurakuntaan ja rakastaa heitä. Se ei ole sellainen muistettava tapa, jota pitää yrittää toteuttaa, vaan se on Pyhän Hengen vaikuttama luonteenpiirre, seurakunnan ilmapiiri, johon Jumala on antanut erityisen siunauksensa.

Kun uusi uskova tulee seurakuntaa, hänen kanssaan keskustellaan ja opastetaan uskossa eteenpäin sen mukaan mitä armoituksia Pyhä Henki on antanut uskoville yhteiseksi rakentumiseksi ja palvelemiseksi. Joku antaa hyviä Raamatun kohtia elämän ohjeeksi, joku auttaa käytännön elämän tilanteissa, joku tuo musiikin kautta uutta elämää ja rohkeutta, joku palvelee seurakunnan tiloissa luomalla viihtyisän ja kodikkaan ilmapiirin.

1. Piet. 4:10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

Tässä Raamatun kohdassa on hyvä huomioida tuo sana ”kukin”. Kaikki me voimme olla jollain tavalla Pyhän Hengen käytössä ja olla luomassa seurakunnan siunaavaa ilmapiiriä. Erityistilanteita tulee vaikkapa jonkin uskovan ongelmatilanteissa. Voimme kukin eri tavoilla auttaa toistamme eteenpäin Pyhän Hengen antamilla armoituksilla ja sydämen halulla. Joku ohjaa ja opastaa tuntemaan Raamattua, joku löytää juuri sopivan sanan ongelmatilanteeseen, joku auttaa käytännössä eteenpäin ongelmissa. On lukemattomia tapoja, miten Pyhä Henki toimii meidän kauttamme yhteiseksi hyödyksi.

Puuttuuko tästä tekstistä jokin tilanne, missä odotamme erityistä Pyhän Hengen vaikutusta? Ehkäpä mikrofonin ja puhujanpöntön takaa odotamme ihmeitä. On yllättävän vähän merkitystä sillä, miten Pyhä Henki vaikuttaa puhujan kautta. Monet uskoontulleet ovat kertoneet ratkaisunhetkistään, että eivät muista mitään, mitä saarnattiin, mutta se ilmapiiri ja se musiikki oli koskettavinta. Todellinen hengellinen toiminta ja Pyhän Hengen ihmeet tapahtuvat tavallisten seurakuntalaisten keskuudessa. Pyhän Hengen vaikutus on siis kuin valo, joka loistaa majakasta. Ihmeitä nähdään siellä, mistä valo loistaa, mutta paljon enemmän siellä, minne se valo loistaa.

Luuk. 8:16 Ei kukaan sytytä lamppua ja sitten peitä sitä astialla tai pane sitä vuoteen alle. Lampunjalkaan se pannaan, jotta sisään tulevat näkisivät valon.

Onko majakan ikkunat auki?

Mikä on se todellinen tilanne tänään. Onko majakassa valoa ja onko ikkunat auki? Jotkut ihmiset kulkevat seurakuntamme ohitse näkemättä mitään erityistä. Jos valo ei loista, myös ohikulkijat jäävät pimentoon. Raamattu kuvaa tällaista tilannetta:

Luuk. 11:44 Voi teitä! Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joita ihmiset tietämättään tallaavat.

Onko meidän seurakuntamme ohikulkijoille kuin jokin salaseura tai suljettu kerho, johon muilla ei ole asiaa. Se voi näyttää luotaantyöntävältä, eikä moni voisi kuvitellakaan tulevansa ovien sisäpuolelle. Siinähän joutuisi silmätikuksi ja leimatuksi joksikin uskonnolliseksi. Seurakuntamme tarvitsee paljon kirkkaampaa valoa ja ennenkaikkea avoimempia ikkunoita, jotta valo näkyisi. Nyt on syytä rukoilla, että tapahtuisi, kuin ensimäisenä helluntaina:

Ap. t. 2:6 Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.

Tällaista ääntä, tällaista valoa me tarvitsemme seurakuntiin. Mitä minä ja sinä voimme tehdä sen hyväksi?

Kaipaammeko Pyhän Hengen ilmestymistä, kuin Daavid Psalmissaan:

Ps. 42:2-4 Niin kuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala. Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan tulla temppeliin, astua Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleet ovat leipäni päivin ja öin, kun minulta alati kysytään: ”Missä on Jumalasi?”

Ulkopuoliset eivät näe meidän Jumalaamme selkeästi. Oletko valmis siihen, että Jumala kutsuu sinut lähtemään tai tekemään jotain uutta? Ei käperrytä siihen omaan uskonkilvoitteluun ja ’musta tuntuu’ -rajoitteisiin. Pidetään majakan ikkunat auki ja otetaan esimerkkiä Jesajasta:

Jes. 6:8 Minä kuulin Herran äänen sanovan: — Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi? Niin minä vastasin: — Tässä olen, lähetä minut!

Haastan sinut tekemään jotain tai lähtemään liikkeelle niin, että koet kyvyttömyyttä, arkuutta, pelkoa ja että tiedät että voit onnistua vain ihmeen kautta ja kuitenkin tiedät, että se on Jumalan tahto.

Jätä kommentti