Ylpeys ja ennakkoluulo

Ylpeys ja ennakkoluulo

Nykyisessä maailman tilanteessa tapahtuu suuria asiota nopeasti ja paljon. Jotain suurempaa on tulossa myös Jumalan maailmassa. Kun Pyhä Henki alkaa toimimaan, myös monet seikat panevat vastaan. On ulkoapäin tullutta painostusta ja myös meidän uskovien sisäisiä esteitä. On piilossa olevaa ylpeyttä ja monenlaisia ennakkoluuloja. Annammeko tilaa Pyhälle Hengelle sisimmässämme näistä huolimatta? Olemmeko valmiita ja innokkaita kuuntelemaan Jumalan johdatusta? Raamatussa on pari esimerkkiä tilanteista, jossa Jumala on tekemässä jotain suurta.

Mooses

Kun Israelin kansa oli raskaassa orjatyössä Egyptissä, Jumala päätti vapauttaa heidät ja kutsui Moosesta johdattamaan kansansa vapauteen. Mooses ei ollut heti kovin innokkaana, vaan hänellä oli sisäisiä esteitä, kuten usein meilläkin.

2. Moos. 3:10-11 ”Mene siis, minä lähetän sinut faraon luo. Sinun on vietävä minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.” Mutta Mooses sanoi Jumalalle: ”Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?”

Mooses ei tuntenut ollenkaan, että olisi sopiva hetki elämässä lähteä takaisin Egyptiin. Hän tunsi itsestä kyvyttömäksi. Hänellä oli voimakas ennakkoasenne, joka oli esteenä. Kuitenkin Jumalan jatkoi kehoittamistaan.

2. Moos 4:10 Niin Mooses sanoi Herralle: ”Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli”.

Seuraava este Mooseksella oli kyvyttömyyden tunne ja ylpeys. Hän ei halunnut mennä Faraon eteen änkyttämään jotain israelilaisten vapauttamisesta. Entä, jos hän mokaisi ja nolaisi itsensä perusteellisesti. Entä, jos Faraon hovi nauraisi hänet ulos. Siinä ylpeys kärsisi kovan kolauksen. Sellaista riskiä Mooses ei halunnut ottaa.

Joskus itsensä nolaaminen on suuri hengellinen voitto. Aikoinaan David Wilkerson meni narkomaanipoikien oikeudenkäyntiin Raamattua heiluttaen nolaten itsensä. Se oli alku suurelle nuorisoherätykselle USA:ssa. Jumala voi kääntää meidän nolot tilanteemme hengellisiksi voitoiksi. Katsotaan seuraavaa Mooseksen estelyä, kun Jumala vain jatkoi kehoitteluaan.

2. Moos 4:13 Mutta hän sanoi: ”Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa!”

Mooses koki, että hänellä ei ole edellytyksiä selvitä, kun hän arvioi omia kykyjään ja voimiaan. Siihen tarvitaan joku voimakkaampi, rohkeampi lähtijä. Mooses ei luottanut, että Jumala antaa kyllä kaiken tarvittavan kyvyn ja voiman, kun kerran kutsuu lähtemään.

Miten tuttua tämä on meidänkin elämässämme: Joku muu olisi niin paljon parempi siihen tehtävään, mihin Jumala meitä pyytää. Kun Hän tarvitsee sinua johonkin merkittävään, on sisimmässäsi taistelua: tunteet ja järki sanovat EI, mutta Jumala sanoo KYLLÄ. Joskus epävarmuus on Jumalan vaikuttamaa, että emme tekisi virheratkaisuja, mutta usein epävarmuus ja levottomuus on oman ylpeyden ja ennakkoluulojen tulosta. Mitä suurempaa Pyhä Henki on tekemässä, sitä suurempi vastustus on sekä ulkopuolisilta että meidän sisimmästämme.

Joona

Toinen esimerkki Raamatusta on Joona. Hänet Jumala kutsui julistamaan Niniven kaupunkiin parannusta. Siinä Joonan mieli pani vastaan. Hän ei halunnut nolata itseään ja olla mahdollisesti pilkan kohteena. Hän ei halunnut olla jonkinlainen pelleilevä saarnamies keskellä suurta kaupunkia. Jumala kuitenkin kutsui häntä:

Joona 1:2-3 ”Lähde Niniveen, tuohon suureen kaupunkiin, ja julista siellä, että minä, Herra, olen nähnyt sen pahuuden ja rankaisen sitä.” Mutta Joona päätti paeta Herraa ja matkustaa meren taakse Tarsisiin. …

Kuten muistanet, Joona joutui merihätään ja lopulta ison kalan nielemäksi. Siitä selvittyään, hän oli valmis lähetemään Niniveen. Hän kulki kaupungin läpi julistaen mahdollista tuomiota. Kansa kuunteli, otti tosissaan ja teki voimakkaasti parannusta.

Joona 3:10 Jumala näki, että he kääntyivät pahoilta teiltään. Niin hän muutti mielensä eikä sallinutkaan onnettomuuden kohdata niniveläisiä, vaikka oli sanonut tuhoavansa heidät.

4:1 Joona pani tämän kovin pahakseen ja suuttui.

Tätä Joona ehkä pelkäsikin alunperin, että hänen julistamansa tuomio ei toteudukaan. Hän loukkaantui Jumalalle tästä. Ylpeydelle kävi kova kolaus, kun hän oli ennustanutkin väärin. Kuitenkin seurauksena oli suuren kaupungin pelastuminen tuholta ja kansan kääntyminen Jumalan puoleen.

Sanan miekka

Kun Jumala toteuttaa jotain suurta, on taistelua sekä ihmisten välillä, että sisäisesti. Jumala vie meitä uuteen ja vaikuttaa henkeen ja sieluun. Itse myös vaikutamme sieluumme. Mistä tietää, mikä vaikutus on Jumalasta ja mikä oman ylpeyden ja ennakkoluulojen tulosta?

Hebr. 4:12 Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.

(tarkempi käännös: … paljastaen ja seuloen ja analysoiden ja tuomiten sydämen ajatukset ja tarkoitukset)

Jumalan Sanan eli Raamatun ja julistetun sanan tarkoitus ei tässä yhteydessä ole ollenkaan osoittaa, mikä on oikea oppi tai toimintatapa. Sanan tarkoituksena on paljastaa ja seuloa meidän sisimpiä motiiveja, ajatuksia, tarkotusperiä, esteitä, ylpeyttä ja ennakkoluuloja. Miten usein sekoitammekin omat tunteemme ja järkeilymme Jumalan johdatukseen. Hän haluaa, että omasta ylpeydestämme, ennakkoluuloistamme, esteistä ja vääristä tunteista huolimatta kuulemme Pyhän Hengen kutsun ja vaikutuksen.

Jätä kommentti