Eteenpäin!

Oletko tyytyväinen elämääsi ja seurakuntasi tilanteeseen. Kaikki tuntuu toimivan hyvin, vai odotatko jotain enemmän? Seurakuntalaiset on aktiivisia, ilmapiiri on hyvä, noudatetaan Raamatun opetusta, valvotaan omaa hengelistä tilaa.

Ilm. 2:2 ”Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi.

3 Kestävyyttäkin sinulla on, olethan joutunut moneen vaivaan minun nimeni tunnustamisen tähden etkä ole antanut periksi.

Puuttuuko tuosta jotakin? Ehkä on tunne, että kaikki pyörii paikallaan. Mitään uutta ei tapahdu ja jos on tulollaan, se torjutaan. Ehkä pyritään tekemään kaiken täydestä sydämestä, ahkerasti ja oikeaoppisesti. Ollaan valmiita näkemään vaivaa ja jopa kärsimään Jeesuksen tähden. Kaikki aktiviteetti tuntuu tapahtuvan seurakunta-kuplassa, josta ei näy ulospäin juuri mitään. Ihmiset kulkevat ohi ja näkevät vain jonkinlaisen hengellisen salaseuran, jossa ei ole syytä käydä, ettei leimata samanlaiseksi. Mikä on vialla? Ensimmäisenä on syytä kysyä itseltään, kaipaanko minä Jumalan ilmestymistä? Ikävöinkö ja rukoilenko jotain muutosta, jotain eteenpäin menoa?

Ps. 42:2-4 Niin kuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala. Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan tulla temppeliin, astua Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleet ovat leipäni päivin ja öin, kun minulta alati kysytään: ”Missä on Jumalasi?”

Ps. 115:2 Miksi saisivat vieraat kansat sanoa: ”Missä on heidän jumalansa?”

Kaipaatko sitä, että ulkopuoliset näkisivät seurakunnan kautta rakastavan Taivaan Isän, joka on jokaista ihmistä varten? Haluaisitko, että seurakunta näkyy majakan tavoin osoittamassa tietä niille, jotka ovat eksyneet elämässään? Koskettaako se sinun sydäntäsi, vai yritätkö vain selvitä päivä ja viikko kerrallaan seurakunnan toiminnassa ja vastuissa? Nyt on syytä pysähtyä ja tosissaan etsiä Jumalalta eteenpän menon eväitä.

Valit. 2:19 … Vuodata sydämesi tuska Herran kasvojen eteen. Kohota kätesi häntä kohti lastesi elämän puolesta. …

Ei riitä, että muitten rutiiniaiheiden lisäksi rukoilet myös, että Jumala ilmestyisi voimakkaammin. Tämä pitäisi olla päärukousaihe, kun seurakunnan toiminta näyttää pysähtyvän paikalleen. Mitä sitten pitäisi tehdä? Otetaanpa esimerkkiä Samuelista. Siihen aikaan oli myös hengellisesti ’kuiva’ aika, eikä mitään erityistä tapahtunut.

1. Sam. 3:1-4 Nuori Samuel palveli Herraa Eelin luona. Siihen aikaan Herra puhui ihmisille vain harvoin eikä näkyjä usein nähty. Eräänä iltana Eeli oli jo mennyt nukkumaan. Hänen silmänsä olivat hämärtyneet niin että hän tuskin näki. Jumalan lamppu paloi vielä, ja Samuel oli asettunut nukkumaan pyhäkköön, jossa Jumalan liitonarkku oli. Silloin Herra kutsui Samuelia nimeltä. Hän vastasi: ”Täällä minä olen”…

Samuel-poika vietti aikaa temppelissä. Hän oli avoin ja valmis mihin tahansa. Hän nukkui mahdollisimman lähellä pyhintä temppelin paikkaa, että voisi nähdä ja kuulla, mitä siellä tapahtuu ja ehkäpä myös kuulla, mitä Jumalalla on asiaa. Ei kyse ollut suorituksesta, ei stressistä. Ainoastaan halu olla Jumalaa lähellä. Näin myös Daavid ja opetuslapset pääsivät Herran lähellä eteenpäin uusiin siunauksiin:

Ps. 16:8 Minä pysyn aina lähellä Herraa. Kun hän on oikealla puolellani, minä en horju.

Mark. 3:14 Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääkseen heidät saarnaamaan

Jumala etsii sinua ja minua, että olisimme paikallamme, hereillä, odottamassa ja valmiina, kun meitä tarvitaan. Löytääkö Hän meistä sellaista, vai olemmeko uppoutuneen seurakunnan rutiinitoiminnan pyörittämiseen näkemättä mitään, missä meidän oikeastaan pitäisi olla?

Hes. 22:30 ”Minä etsin heidän joukostaan miestä, joka vahvistaisi muurin, seisoisi lujana sen aukossa ja torjuisi maataan uhkaavan tuhon, mutta sitä miestä en löytänyt.

Oletko valmis, kun sinua kutsutaan johonkin uuteen, menemään eteenpäin? Voit tosin käpertyä omaan uskonkilvoitteluusi, tyytyä olemaan omassa nurkassasi ja tuntemaan omaa rajallisuuttasi. Voit epäröidä jokaisen uuden asian edessä ja tutkistella epävarmoja tunteitasi, etkä uskalla lähteä eteenpäin. Minkä valitset? Oletko kuin Jesaja, joka oman syntisyydensä tuntien, mutta armon kokien oli valmis lähtemään eteenpäin Jumalan kutsumana:

Jes. 6:8 Minä kuulin Herran äänen sanovan: — Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi? Niin minä vastasin: — Tässä olen, lähetä minut!

Haluatko olla, kuin Timoteus? Vaikka olisi huono päivä ja tunnelma maassa, niin teet, mitä ymmärrät ja mihin sydämesi vaatii. Vaikka tilanne olisi outo ja vaikuttaa sopimattomalta, juuri sillon ja siinä tilanteessa voi olla joku eksynyt, joka etsii tietä Jumalan luo.

2. Tim. 4:2 julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan …

Kirjassa ”Risti ja linkkuveitsi” on hyvä esimerkki, miten Jumala vie evankeliumia voimakkaasti eteenpäin: David Wilkerson meni katupoikien oikeuskäsittelyyn Raamattu kädessä ja sai aikaan hämmennystä ja pahennusta. Se oli kuitenkin alku suurelle katupoikien herätykselle, jonka seurauksia näkyy maailmanlaajuisesti.

Jokapäiväisessä elämässämme voimme olla valmiita näytämään tietä Jeesuksen luo. Voimme olla avoimesti kristittyjä ja puhua hengellisistä asioista, kuten monet muut puhuvat urheilusta ja politiikasta:

1. Piet. 3:15 … vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu.

Kun Pyhä Henki vaikuttaa meissä lähtemään eteenpäin uusiin mahdollisuuksiin, ensimmäinen kysymys on: onko minusta siihen? Olen liian arka ja heikko. Minulla ei ole kykyjä eikä lahjoja tuohon. Samanlainen tilanne oli, kun Jumala kutsui Gideonia vapauttamaan Israel:

Tuom. 6:14 Silloin Herra katsoi häneen ja sanoi: ”Käytä sitä voimaa, joka sinussa on. Mene ja pelasta Israel midianilaisten käsistä. Minä lähetän sinut!”

Gideonin ei tarvinnut muuta, kuin mennä omassa voimassaan, koska oma voima oli oikeastaan tarpeetonta. Herra Jumala on se, joka toimii ja vaikuttaa, ei meidän omat taidot. Hän on luvannut Pyhän Hengen voimaksi ja työ on Hänen työtään, Hänen vastuullaan. Moseksen kehoitus Israelin kansalle tiukassa tilantessa sopii hyvin meidänkin tilanteisiin:

2. Moos. 14:14 Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!

Saat siis heikkoutesi ja kyvyttömyytesi tuntien lähteä eteenpäin luottaen Jumalan apuun:

2. Kor. 12:10 … Juuri heikkona olen voimakas.

Heikkous on suuri siunaus. Silloin ei ole houkutusta luottaa omiin kykyihin. Vaikka itse epäonnistumme, Jumala voi silloin voittaa. Luota siis Jumalaan ja astu eteenpäin!

Jätä kommentti