Tunnetko, ketä rukoilet?

Kun rukoilet Jumalaa, tunnetko Hänet? Rukoiletko jotain suurta tuntematonta tai jotain epämääräistä, persoonatonta. Kun Euroopan ulkopuolelta tulevalle haetaan viisumia, voi hakemuksen osoitteena olla ”To whom it may concern”, siis osoitetaan jollekin, jota asia voi koskea. Aika epämääräistä. Vähän sama tilanne on edessä, kun soittaa viranomaisille tai vakuutusyhtiölle: vastaanottaja on joku, jota ei tunne ja joka siirtelee puhelua vielä tuntemattomammalle. Henkilökohtainen kontakti puuttuu. Ei ole ketään, jonka kanssa voi palata käsittelemään asiaa. Aika epämääräistä. Onko rukouksesi myös samanlaista, että rukoilet jonnekin Taivaan suuntaan. Rukous menee jonnekin, mutta minne? Kai Jumala kuuntelee. Ainakin Jeesuksen nimeä käytetään rukouksessa. Jeesuksen henkilökohtaisen tuntemisen kautta vain voi saada yhteyden taivaallisiin, kuten Pietari kirjoittaa:

2. Piet. 1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, … (Amplified Bible: Sillä hänen jumalallinen voimansa on antanut meille kaiken, mikä on välttämätöntä ja soveltuvaa elämään ja jumalisuuteen hänen henkilökohtaisen tuntemuksensa kautta)

Koko uskonelämän perusta ei ole niinkään hengellinen elämä, hyvät teot, Raamatun mukainen oppi, vaan itse Jeesus Kristus:

1. Kor. 3:10-11 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.

Yhteys Jeesukseen on molemminpuolista tuntemista. Siinä kuljetaan rinnakkain ja kohdataan yhdessä elämän haasteita.

Joh 10:14 Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,

Mitä on se henkilökohtainen tunteminen sitten on? Toisen voi tuntea teoriassa tai tuntea ystävänä. Otetaan yksi esimerkki: Toimittaja on kiinnostunut presidentistä, ja ottaa selville mahdollisimman paljon jopa henkilökohtaisesta elämästä. Hän ei kuitenkaan tunne kasvoista kasvoihin presidenttiä. Naapurissa on lapsi, joka ulkoiluttaa koiraa usein yhdessä presidentin kanssa. He juttelevat elämästä, toiveista, haaveista ja tuntemuksista. Tämä naapuri tuntee presidentin, toimittaja ei tunne.

Jeesuksen tuntemisessa ei ole laatu- tai tasovaatimuksia. Hänet voi tuntea ihan hyvin henkisesti vajaakehittyneet, täysin oppimattomat ja lapset yhtä hyvin, kuin hyväosaisemmat ihmiset. Ei tarvitse ymmärtää kolminaisuutta tai muita kristillisiä oppeja. Oikeastaan tuntemisen ehtona on lapsenomainen, avoin, rehellinen yhteys. Juuri senkaltaisille on luvattu Taivaan koti.

Luuk 18:16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Jeesuksen henkilökohtainen tunteminen on se elämän pohja, joka kestää jokaisessa tilanteessa. Myös ahdistusten ja vainojen keskellä. Jeesus on se turva, johon voi luottaa, kun ihan kaikki muu pettää.

Ap. t. 7:59 Kun he kivittivät Stefanosta, tämä rukoili Herraa ja sanoi: ”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.”

Kun Jeesus kohtasi kerran Pietarin rannalla, ei merkinnyt niinkään, lupasiko Pietari noudattaa kirjoituksia, totella Jeesuksen opetusta tai toimia tunnollisesti tehtävässään. Ainoa asia, mitä Jeesus kysyi, oli rakkaus, henkilökohtainen yhteys ja tunteminen. Sen perusteella Jeesus uskoi uusia vastuullisia tehtäviä Pietarille:

Joh. 21:17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: ”Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?” Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: ”Olenko minä sinulle rakas?”, ja hän vastasi: ”Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: ”Ruoki minun lampaitani.

Ilmestyskirjassa on sanoma Efesoksen seurakunnalle. Siellä kaikki toimi hyvin. Väärä opetus oli hyljätty, oli nähty paljon vaivaa ja jopa kärsitty evankeliumin tähden. Yksi kuitenkin puuttui: henkilökohtainen suhde Jeesukseen:

Ilm. 2:4 Mutta sitä en sinussa hyväksy, että olet luopunut ensi ajan rakkaudesta.

Kaikki muu rakennetaan tämän perustuksen, Jeesuksen tuntemisen, päälle: syntien sovitus, armo, vapaus, voima ym. Tuntemisen seurausta on sitten Pyhän Hengen voitelu, pyhitys, ilo, ihmeet, yhteys ja evankeliumin leviäminen. Kun Paavali julisti evankeliumia, hän keskittyi tärkeimpään ja varmisti, että se on kunnossa:

1. Kor. 2:2 En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta

Tunnetko sinä, ketä rukoilet? On syytä ennen kaikkea rukouksessa oppia tuntemaan Jeesus henkilökohtaisesti ja antaa Hänen ohjata ja opettaa elämässä eteenpäin.

Jätä kommentti