Vaatteet

Raamatussa puhutaan paljon vaatteista ja pukeutumisesta. Vaatteet kuvaavat hengellisessä mielessä tekoja ja asenteita, kuten Paavali osoittaa:

Kol. 3:12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Oikeanlaiset vaatteet, eli teot ja asenteet, ovat hyvin tarpeellisia ja välttämättömiä, jotta tulisimme toimeen hyvin muitten ihmisten kanssa. Miten tarpeellisia ne olisivatkin poliitikkojen ja muitten päättäjien toiminnassa! Entä millaisilta nämä meidän vaatteemme näkyvät, kun Jumala katselee meitä? Jesaja kertoo siitä:

Jes 54:5 Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niinkuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. (toinen käännös: kaikki meidän vanhurskautemme on kuin saastuneen vaatteen likaiset rätit)

Taivas on niin täydellinen ja Jumala on niin pyhä, että meidän hyvyytemme ei alkuunkaan riitä täyttämään kriteerejä. Jumalalle ei kelpaa meidän teot ja motiivit, vaikka olisivat kuinka ’vanhurskaita’ ja oikeista vaikutteista. Jumalalla on niin paljon korkeammat vaatimukset, että emme näillä vaatteilla kelpaa tulla hänen eteensä ja ansaita Hänen siunauksiaan ja lahjojaan. Mutta ei hätää, Jumalalla on varattu toisenlaiset vaatteet, joilla voimme tulla Hänen eteensä. Vanhan testamentin pappien säännöissä oli jo esikuvallisena kahdenlaiset vaatteet: omat ja puhtaat/pyhän vaatteet:

3.Moos. 6:3-4 …. pappi pukeutukoon pellavapaitaansa ja pankoon jalkaansa pellavahousut … Sitten hän vaihtakoon ylleen toiset vaatteet ja vieköön rasvatuhkan pois leirin ulkopuolelle puhtaaseen paikkaan.

Jumalan temppelistä palvelemista varten oli puhtaat, siihen tarkoitukseen pyhitetyt pellavavaatteet. Kun pappi sitten menee kansan keskuuteen leiriin ja sen ulkopuolelle, hänellä on omat arkivaatteet. Arkivaatteita tarvitaan, että tullaan toimeen ihmisten kanssa. Mitä ne pyhät, valkoiset, puhtaat pellavavaatteet sitten ovat? Siitä kerrotaan Ilmestyskirjassa, missä kuvataan pelastettujen joukkoa sitten Taivaassa:

Ilm. 7:14 … Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ainoastaan Karitsan veren pesemät eli Jeesuksen sovitustyöhön turvautuvat ja armahdetut kelpaavat Jumalalle. Kun Taivaan Isä katselee meitä armoon turvanneita, Hän näkee meidät Jeesuksen ristinkuoleman ansiosta puhtaina ja tahrattomina valkeissa vaatteissa.

Seuraavat Raamatun jakeiden eri käännökset ovat ristiriidassa keskenään. Uusi käännös selittää:

Ilm. 19:7-8 …Nyt on tullut Karitsan häiden aika. Hänen morsiamensa on valmiina, hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.

(vanha käännös: se liina on pyhien vanhurskautus, tai tarkasti käännettynä: ”hänen on sallittu pukeutua hienoon pellavaan, häikäisevään ja valkoiseen, sillä hieno pellava on pyhien vanhurskaus.”

Uuden käännöksen mukaan (1992) annetaan ymmärtää, että Taivaaseen kelpaava vaate on omat teot. Vanha käännös taas selittää, että se on pyhien vanhurskautus. Kun katsoo alkukieltä selittävää Ampified Bible -käännöstä, siinä on sama ajatus: puku on vanhurskaus, ei teot. Joissakin käännöksissä puhutaan jopa kirkkaanpunaisista vaatteista, jolloin on oikeus tulla Taivaaseen. Vaate on siis vanhurskaus, joka on ansaittu Jeesuksen veren kautta, ei omien tekojen kautta. Teot eivät siis kelpaa vaatteen valkaisuun. Vain Jeesuksen veren hankkima, armosta saatu vanhurskaus kelpaa. Tällaisina Jumala näkee meidät armahdetut. Miten sitten Paholainen suhtautuu meidän vaatteisiin ja millaisina hän ne näkee? Siitä on esimerkkinä ylipappi Joosuan tapaus:

Sak. 3:1,3-5 1 Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä. … Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään. Enkeli sanoi palvelijoilleen: ”Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään.” Sitten enkeli sanoi Joosualle: ”Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin.” Hän sanoi palvelijoille: ”Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä.” Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.

Paholainen syyti Joosuaa, kun hän oli omissa likaisissa vaatteissaan. Siihen hän aina vetoaa, eli meidän omiin tekoihin ja motiiveihin. Hän ei voi eikä suostu näkemään meitä Jumalan antamissa vaatteissa, koska niissä ei ole mitään virhettä. Miten tahansa paholainen meitä kohtelee, hän ei millään tavalla näe Jumalan antamia vaatteita. Hän on täysin sokea Jeesuksen sovitustyön ansioille. Sitä tappiota hän ei pysty hyväksymään eikä ajattelemaan.

Kun me vajavaiset ihmiset menemme Jumalan eteen, katselemme useimmiten myös itseämme, tekojamme, motiiviamme, mahdollisuuksiamme ja koemme, kuten kuningas Hiskia aikoinaan. Hän meni Herran eteen säkkipuvussa, koska koki olevansa kelvoton, vailla mahdollisuuksia.

Jes. 37:1 Kun kuningas Hiskia sen kuuli, repäisi hän vaatteensa, pukeutui säkkiin ja meni Herran temppeliin.

Entä miten Jumala näkee meidät, kun lähestymme Häntä? Kun kerromme ja esittelemme likaisia vaatteitamme, hän ihmettelee: Mitä ihmeen vaatteita? En näe sinulla sellaisia! Näen vain puhtaat, valkeat, hohtavat vaatteet. Ano, mitä ikinä tahdot, minä vastaan sinulle. Taivaallinen Isä näkee meidät vain Jeesuksen sovitustyön kautta armahdettuina ja puhtaissa vaatteissa. Kerran perillä meillä on vain nuo armosta saadut vaatteet:

Ilm. 3:5 Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.

Eikö sitten omilla teoilla ole mitään merkitystä? Kol. 3:12 kehoittaa pukeutumaan hyviin tekoihin. Ne ovat todella tarpeellisia, kun elämme täällä ajassa. Niistä on ratkaisevaa hyötyä, että voimme pitää elämämme tasapainossa ja pitämään ihmissuhteet kunnossa. Niistä on hyötyä koko yhteiskunnan elämässä, miten suhtaudumme moraaliin, sortoon, kärsimyksiin ja muihin ongelmia aiheuttaviin asioihin. Onko nämä hyvät teot siis kokonaan omien tekojen varassa, oman yrittämisen ja jaksamisen tulosta? Paavali selventää tätä filippiläisille:

Fil. 2:13 Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa.

Sen lisäksi, että Jumalalle kelpaava täydellinen puku on Jeesuksen sovitustyön ansiota, niin omat likaiset arkivaatteemmekin ovat Jumalan lahjaa. Jeesuksen armon kokeneina saamme pyytää Pyhän Hengen voimaa pystyäksemme toteuttamaan Jumalan antamaa rakkautta ymärillämme täällä ajassa. Jumala on luomistyössään antanut meille omantunnon; halun hyvään. Jotkut pitävät siitä huolta, toiset sammuttavat omantuntonsa. Olipa meidän tekomme hyvät tai pahat, tarvitsemme jokainen Jeesuksen veren tuomaa sovitusta ja armoa. Se on edellytys myös sille, että saamme Jumalalta voimaa toteuttaa hyviä tekoja siellä, missä elämme. Pääasia on siis usko ja luottamus Jeesuksen armoon. Jos ensin yritämme kelvata pesemällä itse omia vaatteitamme, emme selviä perille. Muitten moralisointi ja vaatimusten esittäminen on myös turhaa, ellei Jeesus ensin saa kohdata ihmistä. Mikä on siis evankeliumin sisältö: korjailemmeko muitten arkivaatetusta vai tarjoammeko verellä pestyjä, valkeita vaatteita?

2. Kor. 4:5 Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta.

Pukeudu siis valkeisiin, Jeesuksen verellä pestyihin vaatteisiin, mutta pidä huolta myös omista vaatteistasi.

Jätä kommentti