Ketä Jumala käyttää ?

Suurissa hengellisissä tapahtumissa voi nähdä ihmeitä: sairaat paranevat. Jumala käyttää välikappaleenaan pastoreita, saarnaajia ja jopa tavallisia riviuskovia. On mahtavaa nähdä, että Jumala oikeasti vaikuttaa ja toimii. Haluatko sinä olla Jumalan käytössä? Raamattu lupaa, että uskovat saavat kokea yliluonnollisia tapahtumia:

Mark. 16:17-18 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä, He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.”

Hieno asia tuo olisi, mutta toimiiko se meidän elämässämme? Tuollaiseen elämään on syytä pyrkiä, mutta kun sellaista tavoittelemme, se ehkä johtaa omaan yrittämiseen. Seurauksena voi olla täydellisyyteen pyrkivää itsetutkistelua, pyhitykseen pyrkimistä stressiin asti, askeettista kilvoittelua ja nöyristelyä Jumalan edessä. Helposti unohdamme, että ihmeet eivät ole palkinto uskossaan menestyvälle, vaan se on lahja. Raamatussa on esimerkki, miten opetuslapset valtuutettiin parantamaan sairaita: Jeesus antoi valtuudet lahjana.

Luuk. 9:1-2,6 Jeesus kutsui koolle kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille voiman ja vallan parantaa taudit ja karkottaa pahat henget. Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita … Niin opetuslapset lähtivät matkaan. He kulkivat kylästä kylään julistaen evankeliumia ja parantaen sairaita kaikkialla.

Huomaa, että myös Juudas Iskariot oli tuolloin opetuslasten mukana ja hänen kauttaan myös parani sairaita. Oli siinä Pietarikin mukana, joka kielsi tuntemasta Jeesusta tiukan paikan tullen. Usein arvioidaan julkisuudessa toimivia saarnaajia heidän epäonnistumisensa mukaan. Kuvitellaan, että koko toiminta tai herätys on jotenkin epätervettä tai jopa harhaoppia, jos saarnaajan elämä menee pieleen. Kuitenkin Jumala käyttää sellaisiakin pastoreita sen ajan, kuin voi epäterveistä oireista huolimatta. Jumala ei käytä vain pastoreita, vaan myös tavallisia riviuskovia seurakunnissa, pienissä rukouspiireissä ja vain ystävien kesken. Näin Jeesus toimi:

Luuk. 10:1,9 Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä. … parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ’Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’

Näistä 72 Jeesuksen seuraajista ei Raamattu mainitse myöhemmin millään tavalla. Mainitaanhan tosin monia uskon sankareita apostolien lisäksi. Ehkä he olivat tässä mukana. Kuitenkin suurimmaksi osaksi he olivat vain tavallisia Jeesuksen seuraajia, seurakuntalaisia, riviuskovia. Oletko sinäkin sellainen? Sinuakin Jumala tarvitsee, Sinullekin Jeesus tahtoo antaa valtuudet parantaa sairaita ja tehdä muita tunnustekoja. Millaisia ihmisiä Jumala sitten käyttää? Raamatusta löytyy esimerkki sadanpäämiehestä, jonka palvelija oli vakavasti sairas. Hän pyysi Jeesusta parantamaan palvelijansa. Hän oli tavallaan Jumalan käytössä, kun luotti Jeesukseen ehdottomasti.

Luuk. 7:6-9 Jeesus lähti heidän mukaansa. Mutta kun hän jo oli lähellä taloa, sadanpäällikkö lähetti ystäviään tuomaan hänelle sanaa: ”Herra, älä vaivaa itseäsi. Minä en ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. En pitänyt itseäni senkään arvoisena, että olisin tullut sinun luoksesi. Käske, niin palvelijani paranee. Minä tottelen itsekin toisten käskyjä ja komennan omia sotilaitani. Kun sanon sotilaalle: ’Mene’, niin hän menee, tai toiselle: ’Tule’, niin hän tulee, tai palvelijalleni: ’Tee tämä’, niin hän tekee.” Jeesus hämmästyi näistä sanoista. Hän kääntyi perässään tulevan ihmisjoukon puoleen ja sanoi: ”Kuulkaa, mitä sanon: tällaista uskoa en ole tavannut edes Israelin kansan keskuudessa.”

Tässä kertomuksessa oli ratkaisevana asenteena täysi luottamus Jeesukseen, että Hän voi parantaa ja Hänellä on auktoriteettia kaikkeen. Yksinkertainen, lapsenomainen, looginen päättely luottamuksesta riitti. Ei tarvinnut innostavaa ilmapiiriä, ei väkevää rukousta, ei vakuutteluja eikä uskotteluja. Pelkkä luottamus riitti. Jos et pääse ’ihmeidentekotunnelmaan’ mukaan eikä tunnu innostavalta, voit silti olla Jumalan käytössä.

Eräs mielenkiintoinen esimerkki löytyy Raamatusta. Siinä Jumala toimi sellaisen kautta, joka muitten mielestä ei täyttänyt vaatimuksia:

Mark. 9:38-40 Johannes sanoi hänelle: ”Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei kuulu meihin.” Mutta Jeesus vastasi: ”Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.

Pitkään uskossa olleita voi ihmetyttää ja jopa ärsyttää, jos Jumala käyttää jotain vasta äsken uskontullutta, joka ei ole vielä kasvanut uskossaan. Varsinkin, jos on kyse omapäisestä, innostuksen varassa toimivasta. Kokeneemman uskovan mielestä vaatimuksena pitäisi olla aito kilvoittelu uskossa, pyhittäytyminen ja nöyryys. Onhan siinä omat vaaransa joutua sivuun uskossa, mutta vikoilun ja kateuden sijaan tarvitaan opetusta, rohkaisua, ohjausta ja enemmän armoon kuin itseensä luottamista. Lisäksi voi itse ottaa oppia lapsenomaisesta uskosta ja rakkaudesta Jeesukseen.

Jeesus tarkentaa puheessaan, kenellä on oikeastaan se valta ja auktoriteetti. Kuka lähettä ja kenet.

Matt. 28:18-20 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

Voimme jokainen käyttää vain Jeesuksen valtaa, ei omiamme. Jeesus valtuuttaa ja lähettää. Tässä on sama tilanne, kuin urheiluselostajalla. Kun Antero Mertaranta oikein elävästi selostaa jääkiekkopeliä, tuntuu että hän on se, joka tekee maalit. Hän menestyy kentällä ja saa voiton aikaan. Kuitenkin Anterolla ei ole mitään ansiota siihen, mitä kentällä tapahtuu. Hän vain selostaa, mitä pelaajat tekevät. Vaikka samaa peliä selostaisi joku tylsä selostaja, kyse on kuitenkin samasta pelistä. Samoin jotkut saarnaajat ovat niin eläviä ja innostavia, että tuntuu olevan hänen vallassaan se, mitä ihmeitä tapahtuu. Kuitenkin näyttää, että innostavassa ilmapiirissä ei tapahdu sen enempää pysyviä tuloksia, kuin vaikkapa yksinkertaisessa, pienessä rukoushetkessä seurakunnassa.

Luottamus ei ole ihmeisiin luottamista, vaan Jeesukseen. Ei aina tapahdu niinkuin uskomme ja yritämme luottaa. Tästä on esimerkki Raamatussa, kun Danielin kaksi ystävää joutuivat kuolemanvaaraan:

Dan. 3:17-18 Jumala, jota me palvelemme, pystyy pelastamaan meidät tulisesta uunista, ja hän voi pelastaa meidät myös sinun käsistäsi, kuningas. Ja vaikka niin ei kävisikään, kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra.

Danielin ystävät eivät luottaneet ihmeeseen. He luottivat elämänsä Jumalan käsiin riippumatta seurauksista. Näin Jumalan pitkäjänteinen tahto voi tapahtua meidän lyhyen tähtäimen odotuksista ja vaatimuksista huolimatta.

Näkyvät ihmeet eivät ole välttämättä merkki Jumalan toiminnasta. Se, mitä ihmisten sydämissä ja mielissä tapahtuu, se on sitä tärkeintä Jumalan vaikutusta. Johannes kastajan ei kerrota parantaneen ketään sairasta eikä tehneen yhtäkään ihmettä. Kuitenkin Raamattu kertoo:

Mark. 1:5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.

Mittaamme mielellämme Pyhän Hengen vaikutusta ihmeillä ja merkeillä. Niitä ei välttämättä tarvita, kun herätys alkaa. Ei tarvita näkyvää näyttöä; sydämissä vaikuttava Pyhä Henki on riittävä näyttö, kun ihmiset alkavat etsiä pelastusta ja tulevat syntisinä kokemaan Jeesuksen armoa ja rakkautta.

Jätä kommentti