Näkemisen henki

Näkemistä on monenlaista: kuviteltua, luonnollista ja hengellistä näkemistä. Voidaan myös nähdä näkymättömiä asioita. Hengellisessä näkemisessä meille voi aueta näkymätön Jumalan maailma. Paavali rukoilee uskoville juuri tätä näkökykyä:

Ef. 1:17 Minä rukoilen, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja näkemisen hengen, niin että oppisitte tuntemaan hänet.

Näkemisen henki on juuri tuota hengellistä näkökykyä. Eri käännöksissä puhutaan ilmestyksen hengestä tai Jumalan salattujen salaisuuksien näkemistä.

NÄKYMÄTÖN ON TODELLISTA

Hengellinen näkökyky antaa ympärillemme toisen maailman, joka on todellinen, ikuinen ja kuolematon.

2. Kor. 4:18 Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.

Näkymätön on se ikuinen todellinen maailma, josta kaikki on lähtöisin, joka pitää voimassa ja hallitsee näkyvää maailmaa. Sitä kannattaa katsella ja perustaa elämänsä sen varaan.

NÄKEMISTÄ USKON KAUTTA

Miten sitten voi saada tuon näkemisen hengen. Raamattu näyttää, että uskon kautta se on mahdollista.

Hepr. 11:1 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.

Joku tarkempi raamatunkäännös selittää, että usko tuo todelliseksi, konkreettiseksi sen, mikä on näkymätöntä. Tällä hetkellä näkemisemme on melko vajavaista. Kaikkea ei ole tarpeenkaan nähdä ja Jumalan maailma onkin meille hyvin käsittämätöntä. Kerran Taivaassa näkeminen on täydellistä.

1. Kor. 13:12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.

Miten voi nähdä sen, mikä ei ole näkyvää? Raamatusta löytyy pohja näkemiselle, mutta usko ja yhteys Jeesukseen avaa mahdollisuuden saada sen todellisen näön; näkemisen hengen, jonka Pyhä Henki tahtoo antaa.

MONENLAISTA NÄKEMISTÄ

Yksi tapa nähdä, on kuvitella näkevänsä. Silloin näkee vain sen, mitä haluaa nähdä, vaikka se ei olisi todellista. Tällainen näkeminen on tyypillistä, kun kuvittelee yhden tietyn aatteen olevan se, joka pelastaa maailman. Silloin ei suostuta näkemään mitään muita vaihtoehtoja. Myös uskonnollinen maailma on täynnä niitä, jotka väittävät näkevänsä. Jeesus sanoi fariseuksille:

Joh. 9:41 Jeesus vastasi: ”Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä.”

Monissa suuntauksissa se oma oppi ja maailmankäsitys on se ainoa oikea. Todellisuudessa ollaan sokeita sille totuudelle, jonka Raamattu ilmaisee eli tulkitaan Raamattua niin, että se tukee vain omia käsityksiä. Kukin näkee eri tavalla ja hyvin ristiriitaisesti. On vain yksi totuus, eli kaikki omaa oppia ja muitten virheitä korostavat ovat tavallaan väärässä.

Joh. 14:17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

Pyhän Hengen kautta saadaan näkemisen henki. Uskovilla on ympärillään ihan eri maailma, kuin muilla. Me voimme nähdä, ymmärtää, kokea ja olla varmoja sellaisesta, mitä muut maailmassa eivät voi nähdä eikä tajuta. Uskovien elämän pohja ja varmuus pelastuksesta on täysin käsittämätöntä ja jopa hullua muitten silmissä.

JÄNIS OPETTAA

Luin kauan sitten eräästä luontokirjasta, miten jänis selviää korkeassa ruohikossa, kun vaikkapa kettu jahtaa sitä. Ruohikossa ei näe pitemmälle, joten jänis on tavallaan sokea ja juoksee umpimähkään. Kuitenkin jänis hyppää välillä korkealle ruohikon yläpuolelle nähdäkseen ympärilleen, missä on oikea suunta, missä on vainooja, missä on turvapaikka. Hypyn jälkeen jänis putoaa täsmälleen samaan paikkaan ja samaan tilanteeseen, kuin ennenkin, mutta se ikäänkuin näkee mielessään sen, mitä silmillään ei näe. Samoin Pyhä Henki näyttä välillä uskoville näkymiä Jumalan maailmasta. Silloin pelko ja epävarmuus katoaa, kun mielessämme näemme, miten meitä on johdateltu, miten Jeesus kulkee kanssamme, miten turvassa oikeastaan olemme Jumalan kämmenellä. Ilman Pyhää Henkeä olemme sokeita. Pyhä Henki avaa silmät ja nostaa katsomaan näkymätöntä. Mooseksella oli aikoinaan se mieli, että hän ei halunnut kulkea sokkona omien kykyjensä ja näkemisensä varassa. Kun Jumala kehoitti lähtemään liikkeelle, Mooses sanoi:

2. Moos. 33:15 Mooses sanoi: ”Älä vie meitä täältä pois, ellet itse kulje kanssamme.

Mooses halusi nähdä näkymätöntä ja olla varma että Herra itse kulkee hänen kanssaan. Samoin Raamattu kehoittaa meitä katsomaan Jeesukseen ja jatkamaan matkaa rohkeasti, vaikka luonnollisin silmin emme näekään eteenpäin.

Hepr. 12:1-2 … Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. …

Onko sinulla kaipaus kokea Jeesuksen läsnäoloa? Kuljetko Jumalan johdatuksessa aralla omallatunnolla, vai viekö sinua eteenpäin omat voimakkaat mielipiteesi ja vahva luonteesi? Omassa varmuudessa kulkeminen ja omiin silmiin luottaminen voi johtaa yllättäen umpikujaan ja elämän perustus horjuu.

RAUHA

Kun jänis hyppää ruohikon yläpuolelle, tuloksena on ihan uusi mieli. Samoin kun Pyhä Henki näyttä uskoville näkymätöntä maailmaa, mielemme täyttyy uusista asenteista. Yksi sellainen on rauha, kun tiedämme kulkevamme Jeesuksen kanssa.

Joh. 14:27 ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.

Kun hengen silmin näemme, miten Jeesus on voittaja ja saamme kulkea hän rinnallaan, rauha syvenee.

Room. 8:31 Mitä voimme tästä päätellä? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?

Luonnollisille silmillemme näytetään jatkuvasti uutisia ja kommentteja, jotka herättävät levottomuutta, epävarmuutta, pelkoa ja jopa paniikkia. Se ei ole oikeaa näkemistä. Kaikissa tilanteissa, kun vilkaisemme hengen silmin, näemme edessämme Jeesuksen johdattamassa tietä eteenpäin ja opastamassa, jos olemme kulkemassa harhaan. Turvallisuus ja rauha valtaa mielen.

TOIVO

Kun hengen silmin näemme, miten elämän polku on meille valmiina ja mihin elämämme johtaa, valtaa mielen toivo, joka ei horju.

Ef. 1:18-19 … ja että hän valaisisi teidän sisäiset silmänne näkemään, millaiseen toivoon hän on meidät kutsunut, miten äärettömän rikkaan perintöosan hän antaa meille pyhien joukossa ja miten mittaamaton on hänen voimansa, joka vaikuttaa meissä uskovissa.

Me olemme Taivaan Isän lapsia ja perillisiä. Jumala rakastaa, opastaa ja vie perille omistamaan kerran Jumalan koko rikkauden Taivaassa. Mikä valtava, innostava toivo meillä onkaan!

Room. 15:13 Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte, niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo.

Kun omin silmin katselemme eteenpäin, valtaa helposti epävarmuus, mihin tämä kaikki johtaa, mitä on edessä, selviänkö minä, olenko tarpeeksi vahva uskossa ja onko toivoa. Jänis näkee korkealle hypätessään, minne on menossa, missä on turva, missä vihollinen. Niin sinäkin näet, että Jumala on kutsunut sinut omaksi lapsekseen. Mielen valtaa iloinen toivo Pyhässä Hengessä.

ROHKEUS

Kun jälleen hengen silmin katselemme ympärillemme, näemme Jeesuksen rinnallamme voittajana. Mekin saamme olla voittajina Hänen kanssaan, Hänen työtovereinaan. Meidän voimaksi on luvattu Pyhä Henki; omin voimiin ja kykyihin ei tarvitse luottaa. Mielen valtaa lannistumaton rohkeus.

Ap. t. 4:31 Kun he olivat päättäneet rukouksensa, vavahti paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhästä Hengestä ja julistivat rohkeasti Jumalan sanaa.

2. Kor. 4:16 Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä.

Jos katselemme omin silmin tilanteita ympärillämme, arkuus valtaa mielen ja elämme mahdollisimman näkymättömästi, ettemme joutuisi ongelmiin. Kun katselemme hengen silmin, huomaamme olevamme voittajan puolella, taistelutovereita Jeesuksen kanssa. Hän on voittanut ja vie meidätkin voittoon.

RAKKAUS

Kun katselemme muita ihmisiä luonnollisin silmin, näemme kaikenlaisia ryppyjä. Joissakin on ärsyttäviä piirteitä tai on ikäviä muistoja. Joittenkin kanssa ei yhteisymmärrys vain toimi. Olemme varauksellisia, ennakkoluuloisia ja koemme olevamme toisinaan ulkopuolisia muitten joukossa. Kun katselemme hengen silmin, näemme uskovissa rakkaita hengellisiä Jumalan lapsia, jotka ovat Jumalan omia ja Hänen käytössään. Näemme myös ympärillämme eksyneitä, sulkeutuneita, elämää etsiviä sieluja, jotka tarvitsevat vapauttavaa evankeliumia.

Ef. 3:17-19 Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja. Silloin te kykenette yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittämään kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden, ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon. Niin Jumalan koko täyteys valtaa teidät.

Jumalan maailmassa on leveyttä, pituutta, korkeutta ja syvyyttä, joka avaa silmämme näkemään ahtaista näkymistä laajempiin, todellisiin näkymiin. Me tarvitsemme kaikki näkemisen henkeä!

Jätä kommentti