Ovet

Elämä kulkee ovien kautta uusiin vaiheisiin. Toisinaan kuljetaan suljettujen ovien ohi välillä yrittäen availla niitä. Toisinaan taas harhaillaan omissa mietteissä avoimien ovien ohitse menettäen niiden takana odottavia mahdollisuuksia. Katsomme ovien aukeamisia muutaman Raamatun henkilön kautta: Mooses, Gideon, Pietari, Joona, Paavali ja myös sinä lukija itse.

AVOIMIA OVIA

Joissakin elämän vaiheissa tulee jatkuvasti uutta: uskoontulo, uusia kokemuksia, johdatusta, virkistystä, siunauksia, edistymistä ym. Vaikka elämän perusrutiinit periaatteessa pysyvät samoina, on ovia auki vähän joka suuntaan ja elämä on rikasta. Kuljet rohkeasti eteenpäin. Mooseksen elämässä oli tällainen menestymisen vaihe:

Ap. t. 7:22 Mooses sai parhaan egyptiläisen kasvatuksen ja osoitti kykynsä sekä sanoissa että teoissa.

Myös opetuslasten elämässä oli tällaiset eteenpäin menemisen vuodet, kun Jeesus oli heidän kanssaan. He saivat nähdä ja kokea ihmeitä. He oppivat paljon uutta Jeesuksen seurassa.

SULJETTUJA OVIA

Vuosien vieriessä elämä voi muuttua enemmän rutiiniksi. Erilaiset velvollisuudet töissä ja kotona vievät ajan ja energian. Arkielämän pienet ympyrät täyttävät päivät toisensa jälkeen. Kaikki ovet tuntuvat olevan kiinni ja mistään uudesta ei saa otetta. Onhan siinä tietty turvallisuudentunne, kun päivät toistuvat samanlaisina. Kuitenkin sisimmässä on kaipuu: jospa joku ovi vielä avautuisi, jospa saisi kokea vielä jotain uutta. Kun muistelee aikaisempia vuosia, voi tulla pettynyt tunne: tässäkö tämä elämä sitten oli? Eikö niistä Jumalan lupauksista seurannutkaan mitään? Tällainen tilanne oli myös Mooseksella, kun hän ensin joutui pakenemaan egyptistä ja jäi sitten asumaan Midianin maahan. 40 vuotta kului lammaspaimenen hommissa aina 80 vuotiaaksi asti.

2.Moos 3:1 Mooses paimensi appensa Jetron, midianilaisen papin, lampaita.

Todennäköisesti sinä aikana hän teki psalmin 90:

Ps. 90:10 Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois.

Tuosta näki, että Mooses oli varautunut paimentamaan lampaita loppuikänsä odottamatta enää mitään uutta. Olo oli turhautunut ja ehkä pettynyt, kun odotukset Egyptissä olon aikana olivat ihan erilaiset.

Hieman samanlainen turhautunut olo oli Pietarilla. Jeesus oli juuri ristiinnaulittu, mutta ilmestynyt opetuslapsille ylösnoustuaan. Odotukset olivat korkealla. Kuitenkin hetkeen ei sitten tapahtunutkaan mitään. Kärsimätön Pietari odotti ja päätteli, että eihän tästä tullutkaan mitään. Ainoa arkipäivän rutiini, jota hän osasi, oli kalastaminen. Siksi hän ehdotti:

Joh. 21:3 Simon Pietari sanoi: ”Minä lähden kalaan.” ”Me tulemme mukaan”, sanoivat toiset. He nousivat veneeseen ja lähtivät järvelle, mutta eivät saaneet sinä yönä mitään.

Gideon eli midianilaisten sorron alla jatkuvasti. Mitään parempaa ei ollut odotettavissa. Hän valitti Herralle:

Tuom. 6:13 Gideon vastasi: ”Voi, herrani, jos Herra todella on meidän kanssamme, niin miksi kaikki nämä onnettomuudet ovat kohdanneet meitä? Missä ovat kaikki hänen ihmetyönsä, joista isämme aina puhuivat kertoessaan, kuinka Herra toi meidät pois Egyptistä? Herra on nyt hylännyt meidät ja jättänyt meidät midianilaisten armoille.”

Gideon muisteli aikoja, kun Jumala ilmestyi konkreettisesti. Nyt hän oli tottunut, että mitään hyvää ei enää tapahdu. Kuitenkin hän kaipasi, että Jumala puuttuisi tilanteeseen. Kaipaatko sinä uusien ovien avautumista arkisten askarien keskellä, niinkuin Gideon?

KUN JUMALA AVAA OVEN

Kun Jumalan aika tulee sinun kohdallasi, ovia avataan. Se ei välttämättä merkitse, että lähdet innokkaasti eteenpäin. Se voi olla myös järkytys, pelottava tai odottamaton yllätys. Se voi tehdä olosi heikoksi ja epävarmaksi. Oletko valmis uuteen, oletko valmis muuttumaan? Se merkitsee uutta järjestystä elämän arvoissa. Vai oletko niin kiinni pienissä ympyröissäsi, ettet edes huomaa aukeavaa ovea?

Moosekselle Jumala avasi uuden oven Midianin erämaassa:

2.Moos 3:2 Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, …

2.Moos 3:10 Mene siis, minä lähetän sinut faraon luo. Sinun on vietävä minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.”

Lammaspaimenen 40-vuotinen rutiinitehtävä järkkyi. Valtava haaste ja mahdollisuus avautui Moosekselle. Nuorempana koettu huoli omasta kansasta palautui mieleen kipeänä. Uusi haaste oli täysin odottamaton ja jopa pelottava.

Joonalle avautui myös yllättäen ovi suureen tehtävään, joka sekoitti kokonaan hänen elämänsä. Kokonaisen kaupungin kohtalo oli hänen käsissään:

Joona 1:1 Joonalle, Amittain pojalle, tuli tämä Herran sana:

2 ”Lähde Niniveen, tuohon suureen kaupunkiin, ja julista siellä, että minä, Herra, olen nähnyt sen pahuuden ja rankaisen sitä.”

Gideonin kaipaus muuttui isoksi haasteeksi, jossa oli panoksena Israelin pelastuminen Midianilaisten käsistä. Hän oli Jumalan lähettämänä tehtäväänsä, vaikka oli vähäpätöinen omasta mielestään:

Tuom. 6:14 Silloin Herra katsoi häneen ja sanoi: ”Käytä sitä voimaa, joka sinussa on. Mene ja pelasta Israel midianilaisten käsistä. Minä lähetän sinut!”

Pietarin kalareissu päättyi siihen, että Jeesus antoi hänelle tehtävän ja valtuudet seurakunnan perustamiseen Jeesuksen ’lampaille’ ja vastuun seurakunnan hengellisestä kasvusta.

Joh. 21: 15,16,17: Jeesus sanoi: ”Ruoki minun karitsoitani.”, ”Kaitse minun lampaitani.”, ”Ruoki minun lampaitani.”

AVOIMEN OVEN EDESSÄ

Oven avautuminen ei ole aina innostavaa. Mooses tiesi, ettei selviytyisi tehtävästä kunnialla. Raamatussa kerrotaan, miten hän aluksi epäonnistui, yrittäessään puhua faraolle järkeä. Tosin se kaikki oli Jumalan suunnitelmissa ja johti voittoon. Moosekselle tehtävä vaikutti ihan liian ylivoimaiselta, siksi hän pyysi:

2.Moos 4:13 Mooses sanoi: ”Minä pyydän, Herra, lähetä joku muu.”

Turvalliset ympyrät ovat vaarassa rikkoutua suurten haasteiden edessä. Kun Jumala avaa sinulle suuren oven suuriin haasteisiin, selviytyminen tuntuu mahdottomalta. Sinulle voi tulla tuo sama ajatus: ”lähetä joku muu”. Kun vertaat itseäsi muihin, huomaat, että muilla on paremmat mahdollisuudet selviytyä. Joillakin on rohkeutta tai luontaisia lahjoja, joilla tehtävä sujuisi paljon helpommin. Miksi sinun pitäisi yrittää, kun se tuolle toiselle olisi niin helppoa? Et koe itseäsi tarpeeksi hengelliseksi. Yrität painaa avautuvaa ovea kaikin voimin takaisin kiinni.

Joona koki lähes pakokauhua suuren haasteen edessä. Hän yritti korvata Jumalan kutsun muunlaisella toiminnalla:

Joona 1:3 Mutta Joona päätti paeta Herraa ja matkustaa meren taakse Tarsisiin.

Joona pelkäsi kait nolaavansa itsensä. Ottaisikohan kukaan häntä vakavasti? Hän pelkäsi joutuvansa pilkattavaksi, kun julistaisi varoituksen sanaa yksin suuren kansanjoukon keskellä.

Gideon tunsi itsensä liian mitättömäksi avatun oven edessä. Hän oli epävarma ja pelokas, kun arvioi omia mahdollisuuksiaan:

Tuom. 6:15 Mutta Gideon vastasi hänelle: ”Herrani, kuinka minä voisin pelastaa Israelin? Minähän olen Manassen heimon vähäpätöisintä sukua ja olen perheemme nuorin.”

Jos arvelet, että uskossaan vahva ei koskaan epäröi Jumalalta saatujen haasteiden edessä, vaikka sinä itse epäröit, niin huomaa, että Jeesus itsekin epäröi. Hänen edessään oli valtava tehtävä ja mahdollisuus: pelastaa ihmiskunta synnin vallasta Jumalalle kelvolliseksi. Mutta vaikeaa se oli Hänellekin:

Matt. 26:39 Hän (Jeesus) meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: ”Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.”

OVEN KAUTTA UUSIIN HAASTEISIIN

Jumala tietää, että et selviä avatun oven haasteista ilman yliluonnollista apua. Paavali tiesi sen myös, ja totesi:

Fil. 4:13 Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa.

Koska Jumala kutsuu tehtävään, Hän myös vastaa siitä, että se on mahdollista toteuttaa, mutta vain Hänen avullaan. Silloin saat rohkeutta ja voimaa mennä eteenpäin ja kestää myös vastoinkäymiset.

Moosekselle Jumala lupasi antaa tarvittavat sanat, vaikka tiesikin, että niistä on aluksi vain harmia israelilaisille. Lopulta seurauksena oli kuitenkin suuri voitto ja Mooses oppi luottamaan täysin Jumalan sanaan.

2. Moos. 4:12 Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.

Pietari lähti toteuttamaan tehtäväänsä. Sekään ei onnistunut omin kyvyin:

Apt. 10:44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.

Tässä on tärkeä opetus: kyse ei ole sinun toiminnastasi ja onnistumisestasi, vaan Pyhän Hengen toiminnasta. Ei ole kyse, miten oikeat sanat löydät tai miten vakuuttava olet. Pyhä Henki toimii, kun vain lähdet Jumalan lähettämänä eteenpäin.

Paavali lähti myös uusiin haasteisiin ja tiesi kokemuksesta, että vaikeuksia on tiedossa. Kuitenkin Jumala varjeli niissä ja antoi tarpeellista voimaa selviämiseen:

1. Kor. 16:9 sillä minulle on avautunut laaja ja lupaava työmaa. Tosin myös vastustajia on paljon.

MIKÄ OVI ON OIKEA?

Kun on monia ovia ja mahdollisuuksia edessä, mistä tietää, mikä on oikea? Mikä niistä on vain omassa innostuksessa touhuamista ja mikä on Jumalan avaama ovi? Paavali oli innokas toteuttamaan uusia haasteita ja hänen edessää oli monia ovia:

Apt. 16:6 He jatkoivat sitten matkaa Frygian ja Galatian halki, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa.

7 Mysian puolelle tultuaan he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut sitä,

8 ja niin he kulkivat Mysian kautta ja tulivat Troakseen.

9 Yöllä Paavali näki näyn. Makedonialainen mies seisoi hänen edessään ja pyysi: ”Tule meren yli tänne Makedoniaan ja auta meitä.”

Paavalin edessä olevat ovet olivat lukossa yhtä lukuunottamatta. Kun Paavali toimi rukoillen ja etsien Jumalan tahtoa, lukitut ovet löytyivät ja Jumala johdatti hänet Euroopan puolelle tuomaan evankeliumia.

Ei ole väärin kokeilla eri ovia, mutta toimi sydän avoinna Jumalan sanalle. Jos joku ovi johtaa epäonnistumiseen ja perääntymiseen, siinäkin voi olla Jumalalla oma tarkoituksensa. Parempi mennä eteenpäin ja etsiä avoimia ovia, kuin odottaa paikallaan, että joku ovi avautuisi. Paikallaan olevaa autoakaan ei voi ohjata eri suuntiin, vaan sen on liikuttava eteenpäin, että ohjaus toimisi.

Oletko valmis siihen, että Jumala avaa edessäsi suuren oven? Se voi järkyttää turvallista elämääsi, mutta antaa valtavia mahdollisuuksia viedä evankeliumin sanomaa eteenpäin Pyhän Hengen voimalla.

Yksi vastaus artikkeliiin “Ovet

  1. Aamen. Raamatussa lukee, mitä ei monesti missään opeteta että ota ristisi ja seuraa minua. Uskovan täytyisi kuolla itselleen ja omalle omavaraisuudelleen. Astua Herran eteen ja sanoa tässä minä olen, mitä haluat minun tekevän? Luottaa siihen että oikeat ovet avataan ja että kaikki tämä ei tapahdu käskien Jumalaa ja hetkessä. Kiitos kirjoituksestasi.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s