Rima korkealla (lehtikirjoitus)

Mitä korkeammalla korkeushypyssä rima on, sitä enemmän on haastetta päästä sen yli ja tuntea itsensä hyväksi; tai sitä helpompi on alittaa se, kuten eräs viisas on sanonut. Samanlainen suhtautuminen näyttää olevan hengellisiin asioihin: olisihan se hyvä päätös ruveta uskovaiseksi, mutta kun vaatimusten rima on liian korkealla. Pitäisi pystyä muuttamaan elämäntapoja ja luopumaan niin monesta asiasta. Jumala vaatii liian paljon, olen liian huono täyttämään vaatimuksia. Onko tuttuja ajatuksia? Miksi se rima sitten näyttää olevan niin korkealla?

Kun tutkii asiaa uskon peruskirjan Raamatun valossa, niin vaikuttaa siltä, että sinä ja minä itse asetamme sen riman niin korkealle, että tekee mieli luovuttaa heti alkuun. Raamatussa kerrotaan eräästä rikollisesta, joka kyllä oli kuunnellut Jeesuksen opetusta, mutta kuitenkin jatkoi rikoksiaan. Hän joutui tuomittavaksi ja naulittavaksi ristille samaan aikaan, kun Jeesus oli ristiinnaulittuna. Syyllisenä tuomittu mies tiesi olevansa todella huono ihminen. Hän ei voinut enää hyvittää tekojaan eikä pyydellä anteeksi. Sen sijaan, että hän olisi yrittänyt ylittää jotain vaatimusten rimaa, hän astui oikeastaan alaspäin tunnustaen itselleen olevansa syyllinen. Ainoa, mitä hän pystyi, oli pyytää Jeesusta muistamaan häntä ja toivomaan, että Jeesus hyväksyisi hänet sellaisenaan ja Jeesus hyväksyi! (Luuk. 23:40-43).

Ei ole mielekästä nostaa rimaa niin korkealle, että ylitys ei onnistu. Sen sijaan saamme astua alemmaksi tunnustaen, että tarvitsemme elämänmuutosta. Jumalalle on turha selitellä ja puolustella elämäänsä. Jokainen tarvitsee armoa ja Jeesuksen hyväksyntää. Jeesus sanoo tänään meille, kuten aikoinaan opetuslapsilleen: ”minä sanon teitä ystävikseni” (Joh. 15:15). Tämä ystävyys muuttaa elämämme ja asettaa arvot oikeaan järjestykseen. Kun muitten armahdettujen syntisten kanssa opettelemme tuntemaan paremmin Jeesusta, saamme myös omistaa todellisen elämän sisällön sekä täällä ajassa (Joh. 10:10) että iankaikkisuudessa (Room. 8:17). Jumalan lapsina saamme elää merkityksellistä elämää ja periä sen, minkä Jeesus on valmistanut iankaikkisuudessa meitä varten.

Jätä kommentti