Missä tapahtuu ihmeitä?

Haluatko olla siellä, missä tapahtuu? Jokainen haluaa nähdä jotain merkittävää tapahtuvan: urheilukilpailut, alennusmyynti, toritapahtuma ym. Entä hengellinen merkittävä tapahtuma. Jos on odotusta, että Pyhä Henki vaikuttaa voimakkaasti jossakin, menemme sinne tai panostamme muuten siihen. Kaipaamme ihmeitä ja merkkejä, joita Raamattu lupaa. Minne sinä menet, kun haluat nähdä Pyhän Hengen toimintaa? Mikä se suuri ihme on, jonka haluat nähdä?

Kun Pyhä Henki ensimmäisenä helluntaina alkoi vaikuttamaan, kahdessa eri tilanteessa näkyi suuria ihmeitä. Ensimmäinen tilanne oli, kun Pyhä Henki täytti opetuslapset:

Apt. 2:4,6 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä …

Oli lisäksi toinenkin tilanne, missä Pyhä Henki vaikutti voimakkaasti: Pyhä Henki vaikutti niin, että suuri joukko kuulijoita koki Pyhän Hengen vaikutuksen sydämissään:

Apt. 2:37,41 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Veljet, mitä meidän pitää tehdä?” … Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

Nyt voidaan arvioida, kumpi tilanne oli hengellisesti merkittävämpi. Oli suuri ihme, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen, mutta mielestäni vielä suurempi ihme oli, että 3000 kuulijaa tekivät elämässään täyskäännöksen ja tulivat uskoon. Samanlainen kahden tilanteen tapaus oli myöhemmin, kun Pietari ja Johannes olivat menossa temppeliin ja tapasivat ramman miehen. Ensimmäisessä tilanteessa mies parani, joka oli suuri ihme:

Apt 3:6 Mutta Pietari sanoi: ”Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.”

7 Hän tarttui miestä oikeasta kädestä ja auttoi hänet ylös, ja siinä samassa mies sai voimaa jalkoihinsa ja nilkkoihinsa.

Toinen tilanne seurasi heti tuon edellisen jälkeen:

Apt 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet heidän puheensa, uskoivat. Miehiä oli nyt jo noin viisituhatta.

Kumpi on suurempi ihme, että mies parani vai n. 2000 läsnäolijaa tekivät ratkaisun ja heistä tuli iankaikkisen Taivaan perillisiä. Mielestäni jälkimmäinen oli suurempi ihme.

Me kiinnitämme niin helposti huomiota yksittäisiin ihmeisiin, kun ympärillämme voi tapahtua huomaamattamme paljon suurempia ihmeitä. Otetaan esimerkkeinä muutamia tilanteita, jossa Pyhä Henki vaikuttaa todella paljon.

Tutustut uuteen ystävään, joka on kiinnostunut juttelemaan uskonasioista. Sinä toteutat Raamatun sanaa kertomalla omia kokemuksiasi:

Apt 22:15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut.

Ystävälle tulee selväksi, mitä on uskoontulo ja haluaa enemmän kuulla asiasta ehkä myös muilta, jotka ovat valmiit kertomaan.

1. Piet. 3:15 … olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu.

Yhdessä voitte johdattaa hänet uskon tielle. Tapahtuu suuri Pyhän Hengen vaikuttama ihme, kun koko ihminen pelastuu. Siinä Pyhä Henki toimii vajaissa ystävyyssuhteissa ja sydämissä.

Kun hän tulee uskovien yhteyteen, on vuorossa seuraava Pyhän Hengen ihme, jonka välikappaleina ovat muut uskovat. Hän tulee seurakuntaan ja kokee muitten kanssa yhteyttä ja hyväksyntää, jossa Jeesus on heidän keskellään.

Room. 14:1 Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä.

Hänet otetaan vastaan rakastettavana perheenjäsenenä, joka saa huolenpitoa ja hyväksyntää seurakunnalta.

Joh. 13:35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.

Siinä Pyhä Henki toimii voimakkaasti, että meillä on sisäinen halu vastaanottaa uusia seurakuntaan ja rakastaa heitä. Se ei ole sellainen muistettava tapa, jota pitää yrittää toteuttaa, vaan se on Pyhän Hengen vaikuttama luonteenpiirre, seurakunnan ilmapiiri, johon Jumala on antanut erityisen siunauksensa.

Uutena seurakuntaan tulleen kanssa keskustellaan ja opastetaan uskossa eteenpäin sen mukaan mitä armoituksia Pyhä Henki on antanut uskoville yhteiseksi rakentumiseksi ja palvelemiseksi. Joku antaa hyviä Raamatun kohtia elämän ohjeeksi, joku auttaa käytännön elämän tilanteissa, joku tuo musiikin kautta uutta elämää ja rohkeutta ja joku palvelee seurakunna tiloissa luomalla viihtyisän ja kodikkaan ilmapiirin.

1. Piet. 4:10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

Tässä Raamatun kohdassa on hyvä huomioida tuo sana ”kukin”. Kaikki me voimme olla jollain tavalla Pyhän Hengen käytössä ja olla luomassa seurakunna siunaavaa ilmapiiriä. Erityistilanteita tulee vaikkapa jonkin uskovan ongelmatilanteissa. Siihen sopii Paavalin kehoitus:

Gal. 6:2 Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.

Voimme kukin eri tavoilla auttaa toistamme eteenpäin Pyhän Hengen antamilla armoituksilla ja sydämen halulla. Joku ohjaa ja opastaa tuntemaan Raamattua, joku löytää juuri sopivan sanan ongelmatilanteeseen, joku auttaa käytännössä eteenpäin ongelmissa. On lukemattomia tapoja, miten Pyhä Henki toimii meidän kauttamme yhteiseksi hyödyksi.

Erittäin tärkeä tilanne, missä Pyhä Henki toimii voimakkaasti, on rukoushetket. Kun yhdessä seurakunnan kanssa tai pienempinä ryhminä rukoillaan ja siunataan toistamme, joku voi täyttyä Pyhällä Hengellä, toinen voi kokea suurta iloa ja siunausta. Jeesus tulee läheiseksi jokaiselle. Paavali toimi myös näin.

Ap. t. 19:6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Kun Pyhä Henki näin saa tilaa sydämissämme, voimme yhdessä antaa panoksemme ja aikamme siihen, mitä Jumala haluaa tehdä keskellämme ja paikkakunnallamme. Jokainen voi olla rakentamassa seurakuntaa yhteiseksi parhaaksi.

1. Kor. 14:26 Mitä tämä siis tarkoittaa, veljet? Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi.

Näin pääsemme seurakuntalaisina sisälle Jumalan käyttöön, Pyhän Hengen voimaan ja löydämme uuden elämän tarkoituksen ja päämäärän. Saamme uuden näyn koko elämästämme ja Jumalan suunnitemista.

Puuttuuko tästä tekstistä jokin tilanne, missä odotamme erityistä Pyhän Hengen vaikutusta. Ehkäpä mikrofonin ja puhujanpöntön takaa odotamme ihmeitä. On yllättävän vähän merkitystä sillä, miten Pyhhä Henki vaikuttaa puhujan kautta. Monet uskoontulleet ovat kertoneet ratkaisunhetkistään, että eivät muista mitään, mitä saarnattiin, mutta se ilmapiiri ja se musiikki oli koskettavinta. Todellinen hengellinen toiminta ja Pyhän Hengen ihmeet tapahtuvat tavallisten seurakuntalaisten keskuudessa.

Pyhän Hengen vaikutus on kuin valo, joka loistaa. Ihmeitä nähdään siellä, mistä valo loistaa, mutta paljon enemmän siellä, minne se valo loistaa.

Matt. 5:14 Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.

Luuk. 8:16 Ei kukaan sytytä lamppua ja sitten peitä sitä astialla tai pane sitä vuoteen alle. Lampunjalkaan se pannaan, jotta sisään tulevat näkisivät valon.

Jos Raamatun aikana olisi ollut majakoita, olisivat ne olleet erinomaisia esimerkkejä valon vaikutuksesta. Majakka loistaa valoaan ulospäin, mahdollisimman kauaksi. Majakassa eli seurakunnassa on oltava valoa eli Pyhän Hengen vaikutusta, jotta se näkyisi ulospäin. Kuitenkin kaikki merkittävä tapahtuu kaukana merellä, minne majakan valo loistaa. Siellä, missä ihmiset etsivät valoa ja merkitystä elämäänsä. Siellä, missä eksyneet löytävät oikean suunnan elämälleen. Sellaisiin ihmeisiin on meidänkin syytä panostaa ja rukoilla enemmän ihmeitä tapahtuvaksi.

Jätä kommentti