Jolla on korvat, se kuulkoon

Maailma on täynnä ääniä ja puhetta. On hyvää, huonoa, selkeää, epäselvää, tärkeää ja tyhjänpäiväistä puhetta. Oleellisen löytäminen ja kuuleminen on välillä haastavaa. Kun Jeesus opetti, Hän muistutti muutamia kertoja kuulemisesta:

Luuk. 8:8 … Tämän sanottuaan Jeesus huusi: ”Jolla on korvat, se kuulkoon!”

Jotakin puhetta on turha kuunnella, joitakin puheita on viihdyttävää kuunnella, mutta jos ei ymmärrä eikä sisäistä puhuttua, se menee hukkaan. Ei edes merkityksellistä puhetta kuule, jos se peittyy taustameteliin. Siksi on tärkeää olla lähellä puhujaa. Sitä selvemmin sitten kuulemme ja muut äänet peittyvät taustalle. Mitä sinun hengelliset korvasi kuulevat?

JEESUKSEN ÄÄNI

Jeesuksen äänen kuuleminen on tärkeintä, kuten Raamatun vertaus kertoo Jeesuksesta Hyvänä Paimenena.

Joh. 10:4 Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.

Jeesuksen äänen seuraaminen ei tarkoita, että koko ajan pinnistellään ja yritetään ottaa selvää joka sanasta, vaan kun ollaan lähellä, niin vaistomaisesti seurataan luotettavaa ääntä ja pysytään riittävän lähellä. Opetuslasten kohdalla tuli kerran valintatilanne, haluaako kuunnella Jeesuksen ääntä, vaikka sitä ei aina ymmärrä ja se voi loukana. Pietari ilmaisi lähimpien Jeesuksen seuraajien asenteen:

Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: ”Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.

Jeesuksen ääntä seuraamalla löydetään ikuinen elämä ja ajalliseen elämään todellista merkitystä ja sisältöä.

SEKAMELSKA

Jeesuksen lähellä ei ole epäselvää, kenen ääntä seurata. Raamattu opettaa tuntemaan Jeesuksen luonnetta ja Pyhä Henki tekee sen eläväksi. Tavoittele sitä, rukoile sitä. Kuitenkin todellisuudessa emme pysy aina riittävän lähellä. Ympärillä on monenlaista keskustelujen sekamelskaa, joka houkuttelee osallistumaan ja ottamaan kantaa. Siitä Paavalikin varoitti Tiitusta:

Tit. 3:9 Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

Kun erehdymme kuuntelemaan sekalaisia ääniä, Jeesuksen ääni jää taka-alalle. Toiset äänet voivat onneksi ohjata takaisin Jeesuksen lähelle. Jotkut äänet taas hämmentävät ja tekevät epävarmaksi. Monet äänet pyrkivät peittämään Jeesuksen äänen, ohjaavat sivuun ja eksyttävät. Jotkut äänet aiheuttavat paniikkia ja pelkoa. On vaikea äänten sekamelskasta kuulla Jeesuksen ääntä.

IHMISEN ÄÄNI

Jumala puhuu myös ihmisten kautta: Pyhä Henki antaa jollekin sanat, jotka vahvistavat ja ratkaisevat sen, mitä olet pitkään miettinyt. Ihmisen sanat eivät ole kuitenkaan Jumalan sanoja. Uskovan ystävän ajatukset voivat olla suoraan Jumalalta, mutta sanoissa on aina ihmisen tunnemaailma ja mielipiteet mukana. Esimerkkinä Paavalin tilanne: Pyhä Henki johdatti Häntä Jerusalemiin ja vankeuden kautta lopulta Roomaan. Pyhä Henki puhui tästä uskoville, mutta he lisäsivät oman mielipiteensä siihen mukaan:

Ap. t. 21:4 Tapasimme sikäläiset opetuslapset ja viivyimme heidän luonaan viikon ajan. Hengen vaikutuksesta he varoittivat Paavalia menemästä Jerusalemiin.

He tahtoivat Paavalille hyvää, mutta tulkitsivat Pyhän Hengen ilmoituksen omalla tavallaan inhimillisesti, varoittaen Paavalia jatkamasta matkaa. Toisinaan taas Pyhän Hengen ilmoitus tuodaan niin varovasti ja epävarmasti, että se ei mene perille. Toisinaan se tuodaan niin voimakkaasti ja omilla mielipiteillä maustettuina, että se loukkaa eikä mene siksi perille. Ystävän sanat ja mielipiteet voivat siis olla ihan hyödyllisiä ja varteenotettavia. Tähän Raamattu nimenomaan kehoittaa:

1. Tess. 5:11 Rohkaiskaa ja vahvistakaa siis toinen toistanne, ja niinhän te teettekin.

Kun sinulle tulee mieleen sanoa jotain tärkeää uskonystävälle, ole rohkea sanomaan, sillä se voi olla juuri sitä, mitä Jumala haluaa hänelle sillä hetkellä sanoa. Varaudu kuitenkin siihen, että et ole ehkä tulkinnut Pyhän Hengen sanomaa oikein tai olet täydentänyt sitä jollain omallasi. Ole siis sekä rohkea että nöyrä.

HENKILÖKOHTAINEN OPASTUS

Haluaisit varmaan kuulla henkilökohtaista opastusta ja tarkkoja ohjeita eri tilanteisiin. Jeesuksen lähellä olo riittää, niin kuulet helpommin, jos Hänellä on jotain opastusta sinulle. Hän puhuu myös sinun oman älysi ja päättelysi kautta, vaikka usein toivoisikin ihan korvin kuultavia ohjeita. Jumala on luonut ihmisen aivot, käytä myös niitä. Toisinaan elämään tulee ongelmatilanteita, jotka pysäyttävät miettimään. Se on kuin Jeesus huutaisi sinulle, kun et hälyn ja kiireen keskellä muuten huomaa kuunnella. Silloin olet ehkä jo kulkenut turhankin kauas Hänestä. Onneksi Jumala armossaan ohjaa eksyneen takaisin tielle, jos suostumme kuuntelemaan:

Jes. 30:21 Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: — Tässä on tie, kulkekaa sitä.

SANOMA SEURAKUNNALLE

Meidän odotuksemme Jumalan puheesta ovat melko itsekkäitä. Vain se kiinnostaa, mitä minä itse kuulen ja mihin Pyhä Henki minua ohjaa. Hengellisessä elämässä ei kuitenkaan ole kyse vain sinusta itsestäsi. Raamattu sanoo:

Ilm. 2:7 ”Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.

Jos elät vain itseäsi varten, elämäsi kuluu hukkaan ja sillä ei ole iankaikkista merkitystä. Jumalalla on toisenlainen suunnitelma ilmestyä, vaikuttaa ja toimia ympärillämme hengellisessä taistelussa hyvän ja pahan välillä:

Ef. 3:10 Näin myös avaruuden henkivallat ja voimat tulevat seurakunnan välityksellä tuntemaan Jumalan viisauden kaikessa moninaisuudessaan.

Jumala haluaa puhua sinulle erityisesti siitä, miten sinä voit olla paikallasi, Pyhän Hengen välikappaleena kirkastamassa Jeesusta yhdessä muiden kanssa. Seurakunta on se maanpäällinen voima, joka toteuttaa Jumalan suurta suunnitelmaa paikkakunnallaan. Rukoile, että sinun seurakuntasi voisi olla tällaisessa asemassa!

PAHOLAISEN ÄÄNI

Äänien sekamelskassa kuuluu myös paholaisen ääni. Hänen tavoitteenaan on peittää Hyvän Paimenen ääni ja johtaa etäämmälle jotta voisi voimakkaammin antaa äänensä kuulua, muitten äänien etääntyessä.

1. Piet. 5:8 Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

Paholaisella on kaksi päätavoitetta: Ensinnäkin viedä sinut muodolliseen itsetyytyväiseen uskonnon suorittamiseen, jossa näennäisesti elämä on hyvin, mutta Jeesuksen henkilökohtainen tunteminen ja ensirakkaus puuttuvat; ei enää kuulu Jeesuksen ääntä. Samoin puuttuu turvallinen Pyhän Hengen opastus. Tilalla on välinpitämättömyys tai jopa uskonnollinen oikeaoppinen kiihkoilu. Toisena tavoitteena on täyttää korvasi negatiivisilla asioilla. Hän kehoittaa sinua tutkistelemaan itseäsi, millainen todella olet:epäonnistunut, väsynyt, arvoton, et kelpaa Jumalan käyttöön. Hän ohjaa sinut tutkimaan itsestäsi pienimmätkin viat ja masentumaan niistä. Tai sitten näet vikaa muissa, olosuhteissa tai viranomaisissa, jotka harmittavat ja saavat masentumaan. Elämässä on toisinaan aikoja, jolloin mieleen tulee vain kaikkea ärsyttävää, pettymystä, loukkaantumista, jopa vihaa ja katkeruutta. Niinä aikoina kuulee vain negatiivisia ääniä, kun paholaisen ääni peittää Hyvän Paimenen äänen. On sinun valintasi, mitä kuuntelet!

TÄRKEIN LAUSE

Kuuntelemmepa mitä puheita tahansa, niin paholainen osaa selittää ja tulkita asiat paljon pahemmiksi omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Kun kuuntelemme Jeesusen selitystä ja tulkintaa, niin suuret, ylipääsemättömät ongelmat ovatkin olleet turhaa murehtimista ja ajanhukkaa. Suurin haaste on, miten tulkita ja miten suhtautua eri ääniin. Ehkä tärkein lause, jonka auttaa tulkitsemaan kaiken oikein, on Jeesuksen huuto ristiltä:

Joh. 19:30 Jeesus joi viinin ja sanoi: ”Se on täytetty.” Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Jeesus on ristillä täyttänyt kaikki Jumalan vaatimukset. Siihen armoon vedoten osaamme tulkita oikein eri ääniä. Se ei ole teoreettinen toteamus, että Jeesus lunasti meidät synnin vallasta Taivaan perilliseksi. Se on tulkintaohje kaikkiin muihin ääniin; varsinkin paholaisen selittelyyn. Kaikki Jumalan vaatimukset on todella täytetty ja syyttelyn ääni saa vaieta. Siihen on suhtauduttava niin kuin Daavid suhtautui:

Ps 62:12 Jumala on sanonut kerran, kahdesti olen tämän kuullut …

On syytä kuunnella ja ottaa tosissaan sen, mitä Jeesus Raamatussa sanoo ja näyttää esimerkillään. Kannattaa kuunnella vain Hänen ääntään.

Jätä kommentti