Astu Jumalan virtaan

Oletko rukoillut Herran ilmestymistä? Sinulla on ehkä paljon erilaisia rukousaiheita ja odotuksia.

Miten sinä odotat ? Ehkä ajattelet, jos Jumala rakastaa ja haluaa vastata, minun puolestani voi auttaa minua ja parantaa vaivani, en pane vastaan. Tai sitten toteat: olen rukoillut paljon, enkä enää jaksa välittää, vastaako Jumala vai ei. Olen oman osuuteni tehnyt. Voit myös ajatella: rukoilen kyllä kovasti. Toivon, että Jumalakin ymmärtäisi, että tarvitsen oikeasti vastauksia.

Raamatussa on paljon lupauksia, miten omistan ne itselleni? Onko mitään mieltä kuvitella, että ne koskisivat minua?

Daavid odotti Herraa koko sydämestään. Hän runoili:

Ps. 130:5 Minä odotan sinua, Herra, odotan sinua koko sielustani ja panen toivoni sinun sanaasi.

Annanko koko elämäni Jumalan varaan? Uskallanko sanoa, kuten Job?

Job 1:21 … Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!

Vai ajattelenko: olen viisaampi, kuin Jumala. Tiedän kyllä, miten asiat pitäisi mennä, kunhan Jumala tajuaisi sen. Tätä ei tietenkään sanota ääneen, mutta sellainen mieli on jossain syvällä. Oletko sinä käynyt tällaista taistelua mielessäsi?

Pietarilla oli sellainen tilanne, että hän ei miettinyt eikä arvioinut Jumalan tekemisiä, vaan hän pisti koko elämänsä sen varaan, mitä Jeesus sanoi. Opetuslapset olivat silloin myrskyävälle järvellä veneessä. Jeesus käveli silloin heidän luokseen veden päällä.

Matt. 14:28-31 Silloin Pietari sanoi hänelle: ”Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin.” ”Tule!” sanoi Jeesus. Pietari astui veneestä ja käveli vettä pitkin Jeesuksen luo. Mutta huomatessaan, miten rajusti tuuli, hän pelästyi ja alkoi vajota. ”Herra, pelasta minut!” hän huusi. Jeesus ojensi heti kätensä, tarttui häneen ja sanoi: ”Vähäinenpä on uskosi! Miksi aloit epäillä?”

Pietarin esimerkki on siinä hyvä, että hän on niin inhimillinen. Oli epäilystä ja pelkoa, mutta sydämen halu oli antaa koko elämä Jeesuksen lupauksen varaan. Vaikka veden päällä kävely ei onnistunut kovin hyvin, hän toteutti sen, mitä sydämessään tunsi. Pietarilla oli syvä kaipuu päästä syvemmälle luottamukseen, vaikka järki ehkä vastusti. Hän jätti arvioinnin ja kritisoinnin sikseen ja astui Jumalan virtaan.

Itse olen huono uimari. En uskalla järvessä uida sellaisessa paikassa, missä jalat eivät ulotu pohjaa. Hengellisessä vedessä tahtosin päästä syvemmälle. Ei ole väliä, miten syvälle, koska voin uskon varassa kävellä veden päällä. Jos kuitenkin uppoan, tiedän, että Jeesus pitää kädestä kiinni.

Tähän sopii hyvin erään laulun sanat. Tässä on joitakin osia vapaasti käännettynä:

Kutsut minut ulapalle, missä jalat eivät yllä pohjaan.

Löydän sinut siellä, koska usko kantaa syvässä meressä.

Kutsun nimeäsi ja katson. Kun vesi nousee, pidät minua tiukasti sylissäsi. Kuljemme yhdessä.

Kun pelko lamauttaa ja epäonnistun, et koskaan päästä irti, et anna periksi.

Johda minut sinne, missä voin vain luottaa sinuun.

Anna minun kävellä veden päällä minne vain viet minut.

Johda minut syvemmälle kuin voin koskaan itse mennä,

että seisoisin lujana uskossani Vapahtajani vierellä.

Vielä kaksi esimerkkiä Raamatusta, miten pannaan elämä Jumalan varaan ja astutaan Jumalan virtaan.

Profeetta Jesaja koki anteeksiannon ja vapauden syyllisyydestä ja oli heti valmis astumaan syvemmälle:

Jes. 6:8 Minä kuulin Herran äänen sanovan: — Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi? Niin minä vastasin: — Tässä olen, lähetä minut!

Mitä sinä sanot, kun Herra kutsuu pistämään koko elämäsi Hänen varaansa? Tahdotko antaa elämäsi ehdoitta Jumalan käyttöön, vaikka kaikki ei suju, kuten haluaisit?

Room. 12:1 Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.

Matt. 16:25 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

Jospa voisimme luottaa täysin Jumalan viisauteen ja johdatukseen. Voimme opetella rukoilemaan Jeesuksen tavoin: ”Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun”. Kaikista epäilyistä huolimatta voimme astua syvemmälle Jumalan virtaan, niinkuin profeetta Hesekiel, kun hänelle näytettiin taivaallinen virta.

Tässä toinen esimerkki, jossa profeetta Hesekiel näki näyn Jumalan virtaan astumisesta:

Hes. 47:1 Mies vei minut takaisin temppelin ovelle, ja minä näin, että perustuksen alta kumpusi vettä. Sitä virtasi purona temppelin itäpäädystä

3 Mies lähti nyt kulkemaan itään. Hänellä oli kädessään mittanuora, ja hän mittasi tuhat kyynärää ja kehotti minua kulkemaan puron poikki. Vesi ulottui purossa nilkkoihin asti.

4 Hän mittasi taas tuhat kyynärää ja kehotti minua kulkemaan puron poikki, ja nyt vesi ulottui polviin. Taas hän mittasi tuhat kyynärää ja kehotti minua kulkemaan yli, ja vesi ulottui lanteisiin.

5 Vielä hän mittasi tuhat kyynärää, ja nyt puro oli kasvanut virraksi, jonka yli en päässyt. Virta oli niin syvä, että olisi pitänyt uida, sitä ei voinut ylittää kahlaamalla.

9 Ja missä ikinä nämä vedet virtaavat, siellä kaikki eläimet menestyvät ja lisääntyvät. Myös kaloja on suuret määrät, sillä kaikkialla, minne tulee, tämä virta muuttaa veden makeaksi. Minne vain se tulee, siellä kaikki virkoaa elämään.

12 ”Pitkin virran molempia rantoja kasvaa kaikenlaisia hedelmäpuita. Niistä eivät lehdet lakastu eivätkä hedelmät lopu: joka kuukausi ne antavat uuden sadon, sillä niitä ruokkii virta, joka saa alkunsa pyhästä paikasta. Niiden hedelmiä käytetään ruoaksi ja niiden lehtiä lääkkeeksi.

Jumalan virta tuo uutta elämää. Se on siunausten virta. Se on ihmeiden ja armon virta. Sen vaikutuksesta tapahtuu, suuria asioita, joita Jumala sydämestään tahtoo tehdä. Tahdotko astua siihen, vaikka se on pohjattoman syvää, vaikka seuraukset eivät ole odotusten mukaisia? Tahdotko mennä niin syvään Jumalan virtaan, että et itse siihen edes pysty. Tahdotko astua siihen rukoillen kiittäen ja heittäytyen täysin vain uskon varaan. Siinä et voi luottaa yhtään itseesi, olet täysin Herran varassa.

Jätä kommentti