SANAN LEIPÄÄ ELI HENGELLISTÄ RAVINTOA

Jumalan Sana on tarkoitettu hengelliseksi ravinnoksi. Se voi olla Raamatun sanaa tai seurakunnassa puhuttua. Miten sen pitäisi ravita meitä? Miksi se menee toisinaan hukkaan, eikä saa mitään aikaan?

Miten vakavasti Sana pitäisi ottaa?

Sana saa myös aikaan murhetta ja pelkoa. Mikä on todellista ja mikä on väärää. Paholainen käyttää myös Sanaa omiin tarkoituksiinsa. Mikä meitä siis todella ravitsee?

SAAKO SANA MUUTOSTA AIKAAN?

Jaakob 1:22-25 Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä — älkää pettäkö itseänne. Se, joka kuulee sanan mutta ei tee sen mukaan, on kuin mies, joka kuvastimesta katselee omien kasvojensa piirteitä. Hän kyllä tarkastelee itseään, mutta poistuttuaan hän unohtaa saman tien, millainen on. Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee.

Onko tuttu tilanne? Kuuntelet todella hyvän puheen ja tunnet virkistyväsi. Kun sitten menet kotiin, kaikki on ennallaan etkä edes muista, mikä oli puheen aihe. Ajatteletko, että kyllä pitäisi tehdä jotakin. Olisi useinkin pitänyt tehdä jotakin muutoksia, mutta näköjään elämä sujuu näinkin.

KUN SANA MENEE HUKKAAN

Matteus 13:3,5-6 ja hän puhui heille pitkään vertauksin. Hän sanoi: ”Mies lähti kylvämään. …

Osa putosi kallioiseen paikkaan, missä jyville ei ollut paljon maata. Ne nousivat kohta oraalle, koska maata ei ollut syvälti, mutta auringon noustua oraat helteessä kuivettuivat, koska niillä ei ollut juurta.

Hyvä puhe tai osuva Raamatun kohta saa meidät saa helposti innostumaan. Se jää helposti vain tunteeksi, josta hetken nautitaan. Sen voi kokea esimerkiksi taide-elämyksenä, joka tulee ja menee. Mitään todellista ei vain jää jäljelle. Otatko Sanan tosissasi?

1. Pietari 5:7 Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen.

Tämä on ehkä eniten nautittu sana ja myös eniten unohdettu. Turhat murheet pitäisi jättää, mutta kun ne tulevat vain uudelleen mieleen. Kun en ota todella vakavasti tätä Raamatun kohtaa, jää pieni epäilys, eikö Jumala hoida sittenkään minun murheitani? Ehkä kaikki kuitenkin riippu minusta?

OIKEA SANAN KUUNTELU

Psalmi 62:12 Jumala on sanonut kerran, kahdesti olen tämän kuullut: Jumalan on valta.

Jumala todella tarkoittaa sitä, mitä Sanassaan sanoo!

Me joudumme niin paljon kuuntelemaan tyhjää puhetta ilman suurempaa merkitystä, että emme osaa ottaa Jumalan Sanaa tarpeeksi vakavasti. Siksi on hyvä toisenkin kerran miettiä ja ottaa tosissaan, mitä Sana sanoo.

Psalmi 119:162 Minä riemuitsen sinun sanoistasi niin kuin riemuitaan suuresta saaliista.

Nehemia 8:12 Ja kaikki lähtivät aterioimaan, ja he lähettivät maistiaisia ja viettivät suurta ilojuhlaa, sillä he olivat ymmärtäneet sen, mitä heille oli puhuttu.

Kun epävarmana ja neuvottomana tajuat, että Jumala puhuu sinulle henkilökohtaisesti Sanansa kautta, se on suuri ilon aihe. Kun vielä ymmärrät, mitä Sana tarkoittaa sinun tilanteessasi, koet olevasi turvallisessa Taivaan Isän ohjauksessa. Hän on kiinnostunut sinusta ja haluaa taluttaa sinua kädestä pitäen eteenpäin. Tämä on hengellisen ravinnon tarkoitus.

VÄÄRÄNLAINEN MURHE

Oikea Sana, joka on juuri sinua varten, vie sinut lähemmäksi Jumalaa, lähemmäksi Jeesuksen rakkautta ja armoa turvalliseen ilmapiiriin.

Kun sana sitten sulautuu eli oikeasti ymmärrämme, mitä se tarkoittaa omassa elämässämme, se voi saada aikaan murhetta. Viekö se lähemmäksi Jumalaa?

Jos on liian herkkä omatunto, otat aina itsellesi kaiken ojennuksen ja nuhtelun, vaikka se on tarkoitettu kenties toisille. Etsit suurennuslasilla mahdollisia vikoja itsestäsi ja koet Jumalan nuhtelevan kaikesta. Tällainen väärä murhe ahdistaa, etkä koe enää armoa ja rakkautta. Sinä voit olla allerginen voimakkaille sanoille ja se ahdistaa. Tarkoitus on kokea lepoa ja hyväksyntää Herran läheisyydessä, ei alemmuudentunnetta.

Matteus 11:28 Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

OIKEANLAINEN MURHE

Oikeanlainen murhe vie lähemmäksi Jeesusta, lähemmäksi armoa ja hyväksyntää.

2. Korinttolaisille 7:10 Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen. Maallinen murhe sen sijaan tuottaa kuoleman.

Kun Sana koskettaa ja vie sinut parannuksen paikalle, voit armoon luottaen rohkeasti, ilman pelkoa, tunnustaa syntisi ja kokea hyväksyntää. Tällainen oikea murhe muuttuu iloksi ja turvallisuudeksi. Se ohjaa oikealle tielle ja pelastaa sinut paholaisen juonilta.

Paavali koki murhetta omasta kansastaan. Se sai hänet etsimään enemmän Jumalan tahtoa ja Pyhän Hengen voimaa, jotta voisi olla edes jollekin pelastukseksi.

Roomalaisille 9:3 Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä.

Oikea murhe motivoi myös rukoilemaan kestävinä; ei toivottomana murehtien, vaan iloiten siitä, että asiat on jätetty Herran käsiin.

Roomalaisille 12:12 Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.

VÄÄRÄNLAINEN PELKO

Sana voi aiheuttaa myös pelkoa. Jos pelkää Jumalan rankaisua, kokee olevansa hylätty ja torjuttu, ei ole kyse oikeasta pelosta. Silloin on kyse rakkauden ja luottamuksen vastakohdasta. Pelko on mielessä koko ajan. Sellainen Sanan pelko saa sinut kokemaan, että ellet ole tarpeeksi hyvä, sinut hylätään ilman toivoa.

1.Johannes 4:17-18 … Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. …

Tulevaisuuden vaarat ja uhkakuvat pelottavat. ”Jos ei asiat muutu, meidän käy huonosti”. Uhkakuvilla pelottelu on tehokasta ja se valtaa ihmisten mielen. Se myös lamaannuttaa ja vie kauas Jumalan luottamuksen ilmapiiristä

Luukas 21:26-28. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”

Uhkakuvien keskellä unohtuu jälleen vielä tärkeämpi Sana:

Roomalaisille 8:28 Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.

OIKEANLAINEN PELKO

Herran pelko ja kunniotus vie lähemmäksi Jumalaa turvaamaan johdatukseen, pelkää vääriä ratkaisuja

Psalmi 111:10 Herran pelko on viisauden alku, viisas se, joka hänen tahtonsa täyttää. Kaikukoon Herran ylistys ajasta aikaan!

Jeremia 1:4-8: Minulle tuli tämä Herran sana: — Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. Mutta minä vastasin: ”Voi, Herra, Jumalani, en minä osaa puhua, minä olen niin nuori!” Silloin Herra sanoi: — Älä sano, että olet nuori, vaan mene, minne ikinä sinut lähetän, ja puhu, mitä minä käsken sinun puhua. Älä pelkää ketään, sillä minä, Herra, olen sinun kanssasi ja suojelen sinua.

Jeremia koki pelkoa ja jännitystä kutsumuksen ja suurten haasteiden edessä. Hän koki olevansa kykenemätön, mutta Jumalan voimassa hän selvisi. Tällaista pelkoa toivon meillekin. Silloin voi tapahtua suuria asioita. Tällainen pelko vie lähemmäs Jumalaa etsimään Pyhän Hengen voimaa. Paavali koki sitä samaa:

2. Korinttolaisille 12:10 Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.

Pelkäätkö ja iloitsetko siitä, että Jumala voi viedä sinut mahdottomiin haasteisiin?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s