Jeesuksen valtakunta

Juutalaiset odottavat vieläkin Messiasta, joka olisi Israelin valtakunnan kuningas. Meillä kristityillä on jo Messias ja Hän on kuningas valtakunnassaan. Jeesus itse todisti tästä, kun maaherra Pilatus kuulusteli, mikä kuningas Hän oikein oli:

Joh. 18:36 Jeesus vastasi: ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos se kuuluisi tähän maailmaan, minun mieheni olisivat taistelleet, etten joutuisi juutalaisten käsiin. Mutta minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä.”

Jeesus on siis kuningas ja hänellä on valtakunta, jota Hän hallitsee juuri tälläkin hetkellä. Tämä valtakunta on elävä, toimiva ja todella voimallinen. Se on tosin meidän normaaleille silmille näkymätön.

Luuk. 17:21 Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.” (tai sisäisesti teissä)

Otetaan käytännön esimerkki tekniikasta: lisätty todellisuus (AR=Augmented Reality) on normaaliin, silmillä nähtyyn ympäristöön lisättyjä hahmoja, jotka näkyvät vain AR-silmälaseilla. Ilman näitä silmälaseja kaikki näyttää normaalilta, mutta silmälasien läpi katsottuna näkyy tietokoneen avulla lisättyjä kuvia, tekstejä, esineiden hahmoja ym. Näin Jeesuksen valtakunta on normaalisti näkymätön, mutta Pyhä Henki voi avata meidän silmät näkemään tai sydän kokemaan tämän valtakunnan tapahtumia. Raamatussa on tätä kuvaava käytännön esimerkki. Profeetta Elisa oli sotajoukon piirittämänä ja hänen palvelijansa pelkäsi tuhoa.

2. Kun. 6:17 Hän (Elisa) rukoili Herraa ja sanoi: ”Herra, avaa hänen silmänsä, jotta hän näkisi.” Herra avasi palvelijan silmät, ja hän näki, että vuori Elisan ympärillä oli tulisia hevosia ja vaunuja täynnään.

Todellisuudessa taivaalliset sotajoukot olivat läsnä. Jumalan valtakunta oli puolustamassa omiaan. Todellinen tilanne näkyi kuitenkin vain taivaallisilla AR-laseilla, joita Elisan palvelijakin sai kokeilla.

Jeesuksen valtakunta seuraa meidän elämäämme ja siellä tapahtuu. Daniel aikoinaan rukoili kansansa puolesta ja enkeli Gabriel tuli kertomaan, mitä siitä seurasi:

Dan. 9:23 (Gabriel:) Heti kun aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä tulin kertomaan sen sinulle, sillä Jumala rakastaa sinua. Kuuntele siis tarkoin tätä sanaa, niin ymmärrät näkysi:

Uskovien rukous saa aikaan liikekannallepanoa Taivaan valtakunnassa. Siellä seurataan tarkkaan, mitä uskovat rukoilevat, kaipaavat ja miten he myös kunnioittavat Jumalaa. Tämä valtakunta toimii varsin aktiivisesti. Jumalan palvonta on ilmapiiri, jossa Taivaan valtakunta on läsnä mielellään:

Ps. 22:4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä. (Vanhan käännöksen mukaan. Uusi käännös on vesittänyt tämän lauseen. Kaikissa muissa käännöksissä puhutaan asumisesta ja oleskelusta kiitosvirsien keskellä)

Rukous ja ylistys vahvistaa Jeesuksen kuninkuutta meidän elämässämme. Se tuo kuninkaallisen auktoriteetin ja vallan elämän tilanteisiin. Jeesuksen valtakunta toimii ja on läsnä. Tätä Paavalikin painottaa kirjeessään:

1. Kor. 4:20 sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten Jeesuksen valtakunta näkyy ympärillämme. Voisimme nähdä lukemattomia enkeleitä, Pyhän Hengen liikehdintää eri ihmisten kohdalla tai sydämien avautuminen armon ja rakkauden koskettamina. Näkyisikö Pyhä Henki tulenliekkeinä vai kyyhkysinä? Jumalan valtakunta on voimakas. Se mitä siellä tapahtuu heijastuu näkyvään elämäämme: Joku kokee uskoontulon, toinen voi parantua vammastaa, joku kokee vapauden masennuksesta ym. Näin Jumalan valtakunta toimi jo opetuslasten aikana, kun Jeesus lähetti heidät julistamaan evankeliumia:

Luuk. 10:9 parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ’Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’

Jumalan valtakunta, jossa Jeesus on kuninkaana, on nyt meitäkin lähellä. Ottakaamme Pyhän Hengen antamat silmälasit, jotta näkisimme sen oikean todellisen valtakunnan toiminnassa.

Tämä valtakunta tuo elämää meidän mielestämme myös ihan mitättömästä alusta:

Luuk. 13:18-19 Jeesus sanoi sitten: ”Millainen on Jumalan valtakunta? Mihin vertaisin sitä? Se on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi kasvimaahansa. Sen taimi kasvoi ja oli lopulta kuin puu, ja taivaan linnut rakensivat pesänsä sen oksille.

Jeesuksen valtakunta tuo uutta elämää toivottomille, eksyneille ja etsiville ihmisille. Se tuo elämälle tarkoituksen, kun se on hukassa. Se tuo toivoa ja turvallisuutta ahdistuksiin.

Luuk. 10:20-21 Vielä hän sanoi: ”Mihin vertaisin Jumalan valtakuntaa? Se on kuin hapate. Kun nainen sekoitti sen kolmeen vakalliseen jauhoja, koko taikina happani.”

Jeesuksen valtakunta saa muutosta aikaan, vaikka se näyttäisi aluksi hyvin vähäpätöiseltä. Pieni rukoileva joukko voi kasvaa suureksi ja muuttaa koko paikkakunnan elämää. Halveksitut ihmiset voivat saada aikaan suuria ihmeitä, kun ovat Jeesuksen valtakunnan kansalaisia.

Suosittelen, että otat Pyhän Hengen tarjoamat AR-lasit päähäsi ja katselet maailmaa ihan toisesta näkökulmasta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s