Luottaako Jumala sinuun vai joutuuko pettymään?

Tärkein uskon perusta on usko ja luottamus Jumalaan. Tosin joskus joutuu pettymään, kun odotukset ja rukoukset eivät toteudukaan. Entäpä toisinpäin: luottaako Jumala sinuun vai joutuuko pettymään ? Jos ajattelet, että Jumala on joskus pettynyt sinuun, voit olla väärässä. Katsotaan, mitä Raamattu sanoo.

Ensimmäisenä tehdään selväksi, että Jumala tuntee ihmisen läpikotaisin:

Ps. 26:2 Tutki minut, Herra, koettele minua, tutki sydämeni ja ajatukseni.

Jeesus tunsi ympärillään olevat ihmiset myös täysin:

Joh. 2:25 Hän ei tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on.

Suuri ihmettelyn aihe onkin se, että Jumala tuntee täysin, miten ihminen voi epäonnistua ja olla epäluotettava ja kuitenkin Hän antoi koko maapallon ihmisen hallitaan ja luotti ihmiseen:

1.Moos. 1:26 Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.”

1. Moos. 2:15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

Koko maapallo annettiin siis tällaisen ihmisen hallintaan. Ihmisen vastuulla on hallita ja varjella kaikkea, mitä maan päällä on. Se ei näytä onnistuneen kovin hyvin, mutta miksi näin? Ainoa selitys on, että Jumala luottaa ihmiseen täysin, huolimatta millainen hän on.

Raamatussa on hyviä esimerkkejä siitä, miten Jumala suhtautuu ihmisiin. Jumala on sama, Hänen suhtautumisensa, suunnitelmansa ja luonteensa on pysynyt aina samana, vaikka ihmiset ja kulttuurit ovat muuttuneet. Ensimmäisenä esimerkkinä otetaan Mooses. Jumala luotti täysin Moosekseen ja antoi hänelle suuren luottamustehtävän:

2. Moos 3:10 ”Mene siis, minä lähetän sinut faraon luo. Sinun on vietävä minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.”

Vaikka Jumala luotti, Mooses ei ollenkaan luottanut itseensä. Hän pelkäsi, ettei kykene tehtävään ja pettää luottamuksen:

11 Mutta Mooses sanoi Jumalalle: ”Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?”

Kun seuraa tapahtumia Egyptissä, niin todellakin näytti siltä, että Mooseksesta ei ollut tehtävään.

2. Moos. 5:23 Siitä saakka kun minä sinun käskystäsi menin puhumaan faraolle, hän on kohdellut tätä kansaa aina vain huonommin, etkä sinä ole tehnyt mitään kansasi pelastamiseksi.”

Israelin kansa ja Mooses itse olivat hyvin pettyneitä, mutta Jumala näki etukäteen, miten Mooses vapauttaa kansan Egyptin orjuudesta ja luotti täysin Moosekseen. Näennäiset epäonnistumiset olivat vain polku ja tarpeelliset askeleen päämäärän saavuttamiseksi. Jumala näki päämäärän ja luotti Moosekseen.

Toisena esimerkkinä otetaan Pietari. Eräässä tilanteessa Jeesus varoitti, miten paholainen tulee koettelemaan opetuslapsia. Pietarin kohdalla Jeesus antoi ohjeen:

Luuk. 22:32 Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi.”

Tuon tapahtuman jälkeen Pietari lupasi seurata Jeesusta vaikka kuolemaan asti, mutta kuitenkin kielsi Mestarinsa kolmeen kertaan. Jeesus tiesi tuon etukäteen, mutta kuitenkin antoi selvän ohjeen: sitten kun palaat tämän kriisin jälkeen, sinulle on luottamustehtävä: vahvista veljiäsi. Jeesus luotti täysin Pietariin kaikesta huolimatta. Hän uskoi Pietarille ensimmäisen kristillisen seurakunnan perustamistehtävän ja uskovien vahvistaminen opetuksen sanan kautta. Pietarin kompurointi uskossaan oli tavallaan välttämättömiä askeleita eteenpäin, että hän voisi jälleen olla luottamuksen arvoinen. Toki Jumala on murheellinen meidän jokaisen vääristä valinnoista ja tarjoaa apuaan ja armoaan, jotta voisimme selvitä eteenpäin.

Seuraava opettavainen esimerkki otetaan keksijästä nimeltä Thomas Edison. Hän keksi hehkulampun, mutta kulutti paljon aikaa epäonnistuneisiin kokeiluihin. Häneltä kysyttiin kerran: ”Miltä tuntuu erehtyä 1000 kertaa?” Edison vastasi viisaasti: ”En erehtynyt 1000 kertaa, vaan hehkulampun keksiminen vaati nämä 1000 askelta.” Tuolla samalla periaattella Jumala näyttää suhtautuvan ihmiseen. Vaikka Hän näkee ihmisen epäonnistuvan ja tekevän virheitä, Hän näkee kuitenkin lopputuloksen. Siksi Jumala luottaa omiinsa. Edison teki yhteensä 1 100 keksintöä, joihin haki patenttia. Kuitenkin hän kulutti paljon aikaa epäonnistuviin kokeiluihin. Siihen hän totesikin: ”En ole epäonnistunut. Olen löytänyt 10 000 tapaa, jotka eivät toimi.” Jumala näkee meidänkin yritykset ja epäonnistumiset, mutta ne ovat välttämättömiä käydä läpi meidän heikkouksien vuoksi. Jumalan luottamusta se ei kuitenkaan horjuta, koska Hän näkee kaikkien kriisien läpi ja odottaa ratkaisun ja luottamuksen kanssa tulevaisuudessa.

Siis pettyykö Jumala koskaan meihin? Pettymys tulee siitä, että odottaa ja toivoo tulevaisuudelta jotakin, mikä ei sitten toteudukaan. Koska ihminen ei tiedä tulevaisuutta, pettymys tulee yllättäen. Kuitenkin Jumala tietää tulevaisuuden, hän tietää erehdykset jo ennakolta ja silti luottaa, koska näkee lopputuloksen:

Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.

Jumalalle ei mikään ole yllätys, siksi hän uskaltaa luottaa meihin. Paholaisen tarkoitus on saada sinut kuvittelemaan, että Jumala on pettynyt sinuun. Vaikka parhaasi yritit, silti epäonnistuit. Sinä et ole Jumalan luottamuksen arvoinen. Näin paholainen valehtelee ja saa sinut lannistumaan ja luopumaan tavoitteista. Jos luotat Jumalaan ja Hänen armoonsa, mikään epäonnistuminen ei tarvitse lannistaa sinua:

1. Kor. 10:13 Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Mitä olisi tapahtunut, jos Edison olisi lannistunut? Sadat keksinnöt olisi jäänyt silloin keksimättä ja maailmamme olisi hieman erilainen. Jumala ei lannistu sinun virheistäsi eikä sinullakaan ole syytä lannistua. Jos Jumala uskoo sinulle ongelmia, kriisejä, kiusauksia, niin voit kokea ne luottamuksen osoituksena, koska Hän luottaa, että selviät niistä ja menet eteenpäin.

Kaikki tilanteet, jossa olet omasta mielestäsi pettänyt Jumalan luottamuksen, ovat askeleita luottamukseen. On turvallista, kun löytää tapoja ja tilanteita, joissa on epäonnistunut: ne ovat askeleita eteenpäin. Jumala on tiennyt ne ennakolta ja tietää sinut läpeensä. Hän tosin kyllä murehtii vääristä valinnoista ja tarjoaa apuaan. Mutta ne ovat askeleita luottamukseen. Niitä askeleita ihminen heikkoudessaan joutuu ottamaan.

Jumala ei ole pettynyt sinuun. Oikeastaan Jumala on yhtä aikaa pessimisti, realisti ja optimisti. Hän tietää, että epäonnistut monta kertaa, mutta hän tietää myös, että voi luottaa sinuun:

2. Tim. 2:13 Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää.

Siis vielä kerran: Jumala luottaa sinuun, vaikka tietää etukäteen, missä epäonnistut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s