Raamatun arvoituksia, osa 2/2: neljä kerubia

Jatketaan Danielin kirjan ensimmäisen luvun kerubien tarkastelua. Kerubeilla oli ihmisen kasvot eteenpäin (Dan. 1:10). Niillä ei ollut enkelin, ei Jumalan, ei minkään muun olennon kasvoja, vaan ihmisen. Jumalan tahtoa vie eteenpäin ihmisen, eli sinun kasvosi. Jumala haluaa kysyä sinulta, mitä tahdot, mitä rukoilet ja ottaa sen huomioon. Jeesus kerran kysyi sairaalta: ”Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin (Luuk. 18:41). Sairas halusi näkönsä jälleen. Hän itse ohjasi Jeesuksen toimintaa ja Jumalan tahdon toteutumista omalla kohdallaan. Jumala kunnioittaa sinua ja sinun tahtoasi. Kun rukoilet, Hän haluaa kuunnella sinua ja ottaa sinun tahtosi huomioon. Jumala johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen (Jer. 31:9). Sinun ja minun tahto saa näkymättömässä henkimaailmassa aikaan toimintaa. Enkeli tuli esimerkiksi Danielin luo, kun hän alkoi rukoilla ymmärrystä (Dan.10:12). Myös ihmisen muu toiminta kertoo, mitä hän tahtoo: Palvelutehtävä seurakunnassa vie Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa eteenpäin (1.Tim. 4:12). Apostolien aikaan seurakunnan murrosvaiheessa Pyhä Henki toimi yhdessä seurakunnan johtajien tahdon kanssa ja avasi evankeliumin sanoman vapaasti pakanoille (Apt. 15:28). Eteenpäin olevat ihmisen kasvot kertovat Jumalan tahdon toteutumisesta, joita uskovat rukoilevat ja toivovat.

Kerubin oikealla sivulla oli leijonan kasvot (Dan. 10:10). Leijona kuvaa monesti uhkaa, ikävää kohtaloa, tappiota, pettymystä tai muita ihmisen kannalta pahoja tapahtumia (1.Piet. 5:8). Niitä kuvataan usein Jumalan sallimuksena, koska kyse ei ole ihan siitä, mitä Jumala tahtoisi tapahtuman, vaan mitä Jumala oikeudenmukaisuudessaan sallii tapahtuvaksi. Paholainen etsii jatkuvasti meistä aihetta, minkä perusteella voisi syyttää ja vaatia oikeutta toimia Leijonan roolissa (Ilm. 12:10). Jumala haluaa pelastaa kaikki ihmiset ja tarjota armoaan (Joh. 3:16), mutta ihminen valitsee liian usein väärin. Ihmiskunta itse on syyllinen sotiin, moniin sairauksiin, vihaan, ja esimerkiksi maapallon saastumiseen (Jes. 24:5). Kuitenkin kaikki tapahtuu Jumalan sallimana. Hän tietää tulevaisuuden ja ottaa sen huomioon, kun vie hyvää tahtoansa eteenpäin. Leijonan kasvot kertovat Jumalan sallimista asioista, joita emme koskaan halua tapahtuvan ja rukoilemme, että säästyisimme niiltä.

Härän kasvot ovat kerubin vasemmalla sivulla (Hes. 1:10). Härkä oli Raamatun aikaan erittäin hyödyllinen työjuhta. Härkää käytettiin esimerkiksi kyntämisessä (1.Kun. 19:19) ja monissa muissa arkipäivän toimeentuloon liittyvissä töissä. Härän kasvot kuvaavat Jumalan arkipäivän huolenpitoa ja johdatusta. Uskovina voimme luottaa, että Hän siunaa työmme ja toimeentulomme (Matt. 6:25). Uskovina voimme turvallisina ottaa vastaan Jumalan siunauksen ja johdatuksen jokapäiväisissä asoissa (Sananl. 10:22). Jumalan kädessä on askareemme, opiskelumme olosuhteemme, ostoksemme, asumisemme ja ansiotyömme. Härän kasvot kuvaavat Jumalan tahdon toteutumista niissä asoissa, joita emme ymmärrä tai edes huomaa rukoilla.

Neljänteen suuntaa,eli taaksepäin kerubilla oli kotkan kasvot (Hes. 1:10). Maakotkan silmissä on miljoonia näkösoluja neliömillimetrillä eli viisi kertaa enemmän, kuin ihmisellä. Kotkan silmät huomaavat pienenkin liikkeen yli kilometrin päästä. Kerubin kotkan kasvot katsovat taaksepäin, menneisiin tapahtumiin. Jos niitä tarkkailemme, huomaamme, miten todella tarkasti Jumalan tahto on mennyt eteenpäin ihan pienimmissä ja mitättömimmissäkin asoissa (Luuk. 12:7). Jumalan johdatus on äärettömän tarkkaa ja oikein ajoitettua (2.Piet. 3:9). Jumala valvoo tapahtumia paljon tarkemmin, kuin osaamme koskaan kuvitellakaan (Jer. 1:12). Kotkan kasvot kuvaavat niitä pikkutarkkoja Jumalan täydellisen tahdon toteutumisia, joite emme osaa koskaan niin tarkkaan rukoilla tai edes toivoa.

Kaikkissa näiden kasvojen kuvaavissa tapahtumissa on Jumalan tarkka ohjaus ja sallimus, joka koituu uskovien parhaaksi. Erityisesti tämä on hyvä otta huomioon, kun ihmettelemme leijonan kasvojen kuvaavia tapahtumia elämässämme: “Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen” (Room. 8:28).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s