Kaikenlaisia ihmisiä

Lajitteletko ihmisiä omien ennakkokäsityksiesi mukaan? Jos kuvittelet, millaiset ihmiset voisivat olla kristittyjä, löydät varmaan joitakin ryhmiä, joissa ei varmaankaan kristittyjä löydy. Voit kokea itsekin olevasi sentyyppinen, että sinulle ei kristillisyys sovi. Jeesus kohtasi maanpäällisen elämänsä aikana hyvin monenlaisia ihmisiä. Katsotaan joitakin esimerkkejä.

Sadanpäämies otti yhteyttä Jeesukseen. Hän edusti miehittäjävaltaa, joka sorti Israelin kansaa. Kuitenkin tämä mies auttoi ja tuki kansaa monella tavalla, vaikka oli roomalainen. Hän pyysi Jeesukselta apua, koska hänen palvelijansa oli sairaana. Hänen vastauksensa Jeesukselle hämmästytti, kuten Raamattu kertoo:

Luuk. 7:2, 9: Erään sadanpäällikön palvelija oli kuolemansairaana. Sadanpäällikkö piti palvelijaa suuressa arvossa, … Jeesus hämmästyi näistä sanoista. Hän kääntyi perässään tulevan ihmisjoukon puoleen ja sanoi: ”Kuulkaa, mitä sanon: tällaista uskoa en ole tavannut edes Israelin kansan keskuudessa.”

Oletko sinä erehtynyt luulemaan, että esimerkiksi tietyn poliittisen puolueen kannattaja ei voi olla uskossa? Tai ehkä tietyllä tavalla pukeutuva tai käyttäytyvä näyttää olemuksellaan, että halveksii uskonasioita? Ulkokuoren ja mielipiteitten takaa voi löytyä kuitenkin vakaampi uskova, kuin itse olet.

Toinen esimerkki: Eräs poika oli vakavasti sairaana ja isä oli pettynyt, kun opetuslapset eivät voineet parantaa häntä. Isä ei oikein jaksanut uskoa, että Jeesuskaan voisi parantaa. Epäuskossaan hän kuitenkin tahtoi uskoa ja pyysi siihen apua:

Mark 9:22-24: Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!” ”Jos voit?” vastasi Jeesus. ”Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.” Silloin pojan isä heti huusi: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”

Pojan isä sai avun ja poika parani. Oletko sinäkin rukoillut apua, mutta et ole oikein uskonut, että siitä olisi hyötyä. Et löydä itsestäsi luottamusta Jeesukseen. Epäilet kaikkea hengellisyyttä. Tahdot epätoivoisesti kuitenkin löytää ratkaisun ongelmiisi. Juuri sinua Jeesus voi ja tahtoo kohdata.

Seuraava esimerkki: Apostolien aikana papit olivat maallistuneita ja saddukeukset eivät edes uskoneet iankaikkiseen elämään. Kutenkin tällaiset rutiinihengellisetkin saivat kokea uskoontulon ja Jeesuksen antaman uuden elämän:

Apt. 6:7: Jumalan sana levisi leviämistään. Opetuslasten määrä kasvoi Jerusalemissa nopeasti, ja usko voitti puolelleen myös monia pappeja.

Oletko sinäkin ollut aktiivisesti hengellisessä toiminnassa? Ehkä olet opiskellut teologiaa? Olet nähnyt seurakuntien elämää ja raadollisuutta monelta puolelta. Käsityksesi todellisesta uskosta on hyvin pessimistinen. Näet uskonnoissa vain taistelua vallasta ja jonkinlaista joukkohypnoosia. Sinun ei tarvitse jäädä pessimismiin! Voit löytää uudelleen elävän uskon ja ystävyyssuhteen Jeesuksen kanssa. Usko ei ole uskontoa eikä kansanliikettä, se on henkilökohtainen suhde Jeesukseen!

Seuraava esimerkki: Jeesuksen aikana vangittiin rikollinen, joka ansaitsi senaikaisten lakien mukaan kuolemantuomion. Tämä rikollinen naulittiin ristille yhtä-aikaa Jeesuksen kanssa. Kuitenkin hän tajusi oman syyllisyytensä ja ymmärsi myös, että Jeesus oli se Messias, jota kansa odotti. Siksi hän esitti Jeesukselle ristillä riippuessaan pyynnön:

Luuk. 23:42-43: Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”

Tämä rikollinen sai Jeesukselta lupauksen, että ei joudu Jumalan tuomittavaksi, vaan pääsee iankaikkiseen elämään. Koetko itse olevasi niin paha, että Jumalakaan ei halua sinua armahtaa? Et ehkä ole kuitenkaan ristiinnaulittua ryöväriä pahempi. Edelläoleva Raamatun kohta osoittaa, että Jumalan rakkaus on niin ääretön, että kuka tahansa katuva löytää pelastuksen. Ehkäpä haluaisit olla itse tuomari. Mitä pahempi rikollinen, sitä enemmän ehkä toivot, että Jumala rankaisisi häntä iankaikkisuudessa. Miten helposti haluaakin ottaa koston omiin käsiinsä. Kuitenkin Jumalan rakkaus on ääretön myös maailan pahimpia ihmisiä kohtaan.

Vielä yksi esimerkki: Eräs sairas mies ei pystynyt enää liikkumaan eikä hakemaan apua. Hän vain makasi halvaantuneena. Ehkä hän oli jo luovuttanut eikä osannut toivoa enää parempaa. Kutenkin hänen ystävänsä kantoivat hänet Jeesuksen luo. Kun ei väkijoukon läpi voinut viedä, he tekivät talon kattoon aukon ja laskivat miehen siitä Jeesuksen eteen:

Mark. 2:4,10-11: eivät tungoksessa kuitenkaan päässeet tuomaan häntä Jeesuksen eteen. Silloin he purkivat katon siltä kohden, missä Jeesus oli, ja aukon tehtyään laskivat siitä alas vuodematon, jolla halvaantunut makasi. …. Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi” – – hän puhui nyt halvaantuneelle — ”nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi.”

Nykyinen tilanteesi voi olla ihan toivoton. Olet jo luovuttanut. Et enää jaksa ajatella etkä toivoa mitään. Et voi tehdä enää mitään tilanteen korjaamiseksi. Sinulle Jeesus voi sanoa vapauttavat sanat, jotka vievät sinut toivottoman tilanteen ylitse. Sinun ei tarvitse jaksaa ja yrittää uskoa. Luota Jeesukseen ja luovuta elämäsi Hänelle. Saat sisäisen vapauden ja voiman. Selviät tilanteesta Jeesuksen kanssa.

Mitä siis sinulta vaaditaan, että saisit kohdata Jeesuksen. Jeesus kysyy nyt sinulta, kuten aikoinaan sairailtakin: ”Tahdotko?” (Joh. 5:6). Tahdotko sinä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s