E=mc²

Kun joku opettaja tai luennoitsija haluaa näyttää viisaalta, häntä valokuvattaessa on taululla kaava: E=mc². Sillä hän yrittää uskotella, että ymmärtää Einstainin ajatuksia ja jopa suhteellisuusteoriaa. Koska minäkin yritän näyttää viisaalta, kerron, mitä löydän tuosta kaavasta: ’m’ on massa eli kaikki materia, vaikkapa maapallo, talosi, autosi, rihkamasi ja rahasi. Siis kaikki, mikä on sinulle tärkeää. ’E’ on energia eli kaikki liikkuminen, pyöriminen, toimiminen ja eläminen. Siis kaikki, mikä on sinulle elinehtona. ’c’ on valon nopeus. Valo on sähkömagneettista värähtelyä, kuten röntgen, lämpösäteilu ja radioaallot. Esimerkiksi kännykän tiedonsiirto toimii radioaalloilla. Siis ’c’ on kaikki, mitä näet ja mikä ohjaa elämääsi. Valon nopeus on siitä erikoinen, että se on tuossa kaavassa ainoa vakio eli tietty numeroarvo, joka ei muutu. Muut muuttuvat ja ovat suhteessa toisiinsa. Valo on siis perusta ja ylläpitäjä kaikelle tälle ajalliselle maailmalle.

Nyt siirrymme tutkimaan, mitä Raamattu sanoo tästä valoon perustuvasta maailmasta, jonka näemme optiikkaan perustuvilla silmillämme.

Hepr. 11:3 Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla: näkyvä on syntynyt näkymättömästä

2. Kor. 4:18 Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.

Näkymätön on siis todellista ja tämä ajallinen ’E=mc²’ -maailma on syntynyt tuosta näkymättömästä. Kristittyinä saamme siis katsella jotain, joka ei riipu tuosta Einsteinin kaavasta: ikuista ja ainoaa todellista elämää. Kaikki, mitä näemme silmillämme, on väliaikaista ja katoavaa.

Näkymättämän, ikuisen maailman perusta ja ylläpitäjä on myös valo, jonka varassa koko maailmankaikkeus on, mutta se valo on ihan toisenlaista. Siitä Raamattu kertoo:

Joh. 1:9-10 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.

Tuo iankaikkista maailmaa kannatteleva valo on itse Jeesus Kristus, Jumala ja todellinen persoona.

Raamattu kertoo myös, mikä merkitys on ajallisella ja iankaikkisella valolla:

Ilm. 21:23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa.

Karitsa on siis meidän edestämme uhrattu uhrikaritsa, jonka kautta saamme olla syyttömiä Jumalan edessä. Hän on Jeesus.

Ilm. 22:5 Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Kun tämä ajallinen maailma loppuu, ei tarvita myöskään näkyvää valoa. Valon nopeudella ei ole enää mitään merkitystä. ’E=mc²’ kaavan voi heittää roskikseen, kun saavumme iankaikkisuuteen. Siellä ei tarvita LED-valoja, ei kännyköitä eikä mitään näkyvää.

Miten tämä näkymätön maailma sitten koskettaa meitä tänään ? Miten voimme saada otteen tuohon iankaikkiseen valoon? Näkymättömään maailmankaikkeuteen kuuluu Jumalan lisäksi myös enkelit. Raamatussa kerrotaan, miten Daniel oli tekemisissä iankaikkisuuden kanssa. Kun Daniel rukoili, toi enkeli hänelle viestin:

Dan. 9:23 Heti kun aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä tulin kertomaan sen sinulle, sillä Jumala rakastaa sinua.

Rukous saa siis näkymättömässä maailmassa aikaan liikehdintää. En tarkoita rukouksella pelkästään, että varaat tietyn ajan rukoukseen ja muulloin et sitten rukoile. Enemmänkin tarkoitan, että rukous eli Jumalan kanssa seurustelu on elämäntapa. Eri elämäntilanteissa voi huokailla sanattomasti Jumalan puoleen ja tietää, että Hän kulkee vierellä auttaen ja opastaen, kun sitä tahdomme.

Rukouksen vaikutusta voisi verrata vaikkapa ruusun kasvamiseen: Edellisessä asuinpaikassamme oli ruusuaika. Sen juuret kasvoivat nurmikon alla näkymättömissä. Yllättäen nousi keskeltä nurmikkoa silloin tällöin uusia rusun versoja. Samoin rukous vaikuttaa näkymättömästi ja toisinaan se voi yllättäen näkyä tässä ajallisessa maailmassa. Itse ei aina näe rukouksen seurauksia, vaikka ne tapahtuvatkin siinä ainoassa todellisessa, näkymättämässä maailmassa.

Kun annat elämäsi Jeesuksen käsiin, saat uskon kautta elää ja olla kosketuksissa todelliseen valoon, näkymättömään maailmankaikkeuteen.

Hepr. 11:1 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.

Kristyttyinä saamme elää rohkeasti;

Room. 12:12 Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.

Meillä on luja toivo, koska elämämme pohja on todellisessa maailmassa; ei tässä ajallisessa. Se on suuri syy iloon ja sisäiseen rauhaan. Ahdingoissa tiedämme, että ne ovat ajallisia eivätkä pysyviä tilanteita ja todellinen Valo on voimanamme ja oppaanamme. Rukouksessa, Herran kanssa vaeltaessa meillä on jatkuva kosketus iankaikkisuuteen. Saamme olla aina voittajan puolella ja kulkea Hänen kanssaan voittosaatossa:

1. Joh. 5:4 Kaikki, mikä on syntyisin Jumalasta, voittaa maailman. Ja tämä on se voitto, tämä on maailman voittanut: meidän uskomme.

Onko sinun elämäsi tarkoitus ja perustus riippuvainen tästä ’E=mc²’ -maailmasta vai onko aarteesi ja elämäsi tarkoitus ja päämäärä iankaikkisuudessa. Toivon että ymmärrät, että olet todella suurten asioiden kanssa tekemisessä, vaikka ei se siltä todellakaan aina tunnu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s