Järjellinen jumalanpalvelus

Järjellinen jumalanpalvelus on jotain, mitä me voimme tehdä tai valita. Kuitenkin mistä tahansa kristityn elämässä puhutaankin, kaiken pohjana on armo. Armosta me olemme pelastetut. Mikään oma suoritus ei voi olla uskon perustuksena.

Efes. 2:8-9 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.

Järjellistä jumalanpalvelusta kuvataan Roomalaiskirjeessä:

Room. 12:1 Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.

Käsitän tämän järjellisen palveluksen siten, että annan koko elämäni Jumalan johdettavaksi ja olen avoimesti kristitty. Annan Pyhän Hengen muuttaa minua ja vaikuttaa eri tavoilla. Tuon Roomalaiskirjeen luvussa kerrotaan jäljempänä, miten olemme jäseninä Kristuksen ruumiissa palvellen kukin niillä armolahjoilla, joita olemme saaneet. Usko saa meissä aikaan jotakin, vaikka emme tietoisesti yrittäisikään. Kun tiedämme, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme, se voi herättää armahtavaa ja ymmärtäväistä suhtautumista myös muihin:

Matt. 5:7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan.

Room. 12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

Usko näkyy elämässämme myös tekoina. Teot eivät saa mitään uskoa aikaan, mutta teot ovat uskon näkyvää seurausta. Meitä on hyvin erilaisia persoonia, niin myös uskon näkyminen käytännössä on hyvin erilaista.

Jaakob kirjoittaa Raamatussa voimakkaasti uskosta ja teoista.

Jaak. 2:17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

Ihmisen olemuksesta näkee, onko hän elävä vai kuollut: elävä liikkuu ja toimii, jokainen omalla tavallaan. Liikkuminen ja toimiminen sinänsä ei herätä kuollutta henkiin. Elävä usko Jeesukseen näkyy myös jotenkin toiminnassamme, mutta teot eivät saa uskoa aikaan eikä Jumala hyväksy elämäämme sen paremmin. Jumala palkitsee ja kiittää sen mukaan, onko meillä elävää uskoa, joka voidaan todeta, vai onko uskomme kuollut.

Ilm. 22:12 ”Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.

Tähän on hyvä todeta, että Jumala yksin arvioi uskoamme. Emme pysty välttämättä sanomaan, onko joku uskossa vai ei. Jos elämä ja teot ovat hyvin vajavaisia, eivätkä meidän silmissämme näytä elävän uskon seurauksilta, Jumala näkee toisin. Hän ei vaadi enempää, kuin mihin kullakin on mahdollisuuksia.

Onko sitten maallinen työ ja toimeentulon hankinta jumalanpalvelusta ? Kun nuoren perheen äiti huolehtii pienistä lapsistaan, eikä voimaa riitä ’hengellisille’ teoille, ei kyse meidän mielestämme ole juurikaan jumalanpalvelustehtävästä. Samoin jos joku omaishoitaja käyttää kaiken energiansa omaisen hoitoon. Mitä Jumala siis odottaa:

Matt. 24:45 ”Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan?

Jeesus antaa tässä ymmärtää, että nimenomaan huolenpito läheisistä on sitä, mitä Jumala arvostaa. Se on juuri sitä järjellistä jumalanpalvelusta, jossa annamme elämämme kokonaan siihen palvelustehtävään, joka on osaksemme tullut. Samoin normaali ansiotyö on Jumalan antamaa palvelustyötä, jota Hän arvostaa:

2. Tess. 3:10 Kun olimme luonanne, me määräsimme, että jos joku ei suostu tekemään työtä, hänen ei pidä myöskään syödä.

Jos sinulla on sellainen elämäntilanne, että joudut käyttämään kaiken aikasi ja energiasi selviytyäksesi päivästä päivään pakollisissa tehtävissä, jotka ovat elämääsi vain tulleet, teet juuri sitä järjellistä jumalanpalvelusta, johon Raamattu meitä kehoittaa. Jumala arvostaa sitä ihan samalla tavalla, kuin muitakin palvelustehtäviä, olivat ne meidän silmissämme sitten hengellisiä tai eivät ole.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s