Kun sokea näkee

Eräs silmäsairaus kuvaa hyvin tämänkertaista aihetta: Glaukooma on salakavala silmätauti. Jos sitä ei hoida, näkökenttään syntyy kapeneva, putkimainen alue. Näkökyky sivuille katoaa vähitellen. Se voi johtaa myös sokeuteen. Itse ei taudin etenemistä helpolla huomaa. Näkymä tulee köyhemmäksi eikä huomaa, mitä sivuilla tapahtuu. Silloin katsoo elämää, kuin putken läpi. Siinä voi helpommin kulkea harhaan ja eteen ilmestyy kohteita täysin yllättäen.

Silmä tuo valoa koko elämään

Matt. 6:22 ”Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu.

Hengellistä glaukoomaa sairastava on yhden asian uskova. Kokonaiskäsitys puuttuu. Yksi asia hallitsee hänen elämäänsä ja on uskon pääsisältö. Hän käsittää asiat melko ahtaasti ja on suvaitsematon. Totuus on silloin hyvin kapea käsite. Kuitenkin, hengellisestä glaukoomasta voi parantua:

Ilm. 3:18 Annan sinulle neuvon…..osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.

Anna Jumalan avata silmäsi. Voi olla jopa pelottavaa nähdä ja hyväksyä erilaisia näkökantoja, kun asiat ovat paljon laajempia ja käsittämättömämpiä, kuin olet kuvitellut.

Kun katsomme omaa syntisyyttämme

Syntisyyttämme katsellessa voimme nähdä lähinnä tietoiset syntimme, joista toivottavasti tehdään parannusta. Monissa tapauksissa kuitenkin puolustelemme itseämme, että tämähän on vain pieni juttu eikä ole varsinaista syntiä. Tähän sopii Raamatun sana:

1. Joh. 1:10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.

Onhan se hyvä, että emme tuhoa elämäämme tietoisilla tekosynneillä, mutta Jumala näkee meidät täysin syntisinä ja kelpaamattomina. Jos meidän tuomitaan todellisten, Jumalan kriteerien mukaan, ainoa, mitä ansaitsemme on, että meidät potkitaan suoraan helvettiin.

Room. 3:23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta.

Sinun ja minun psyyke ei kestäisi nähdä koko syntisyyttämme, joten Jumala pitää suurimman osan omana tietonaan ja antaa meidän olla siinä luulossa, että meillä on vain kohtuullisesti syntiä. Kun Jeesus kuoli ristillä syntiemme vuoksi ja Hänet tuomittiin oli synnin koko olemus tuomion alla. Se oli niin karmea ja käsittämätön tilanne, että se sensuroitiin ihmisten silmiltä, kunnes Jeesus huusi ”se on täytetty”:

Mark. 15:33 Keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka.

Kukaan ihminen ei kestä nähdä syntiä sellaisena, kuin se todella on. Ihan niin hyvin ei Jumala näkökykyämme paranna. Koska aivot eivät voi käsitellä niin suurta asiaa, on riittävää kuvitella, että se, mitä näemme on totuus; riittävän laajassa kulmassa nähtynä.

Kun katsomme Jumalan rakkautta ja armoa

Kun israelilaiset aikoinaan tarvitsivat Jumalan armoa, he uhrasivat syntiuhrin tietoisista synneistään. Armo kattoi tavallaan vain nämä tietoiset synnit. Kun näemme asiat laajemmin, tajuamme, että syntisyys on epämääräisempää ja laajempaa: on vääriä asenteita, laiminlyöntejä tai anteeksipyyntö ja sovittaminen on mahdotonta. Kun Jeesus kuoli ristillä, temppelin esirippu repesi kahtia ja armonistuin kaikkeinpyhimmässä tuli kaikkien näkyviin. Tuo kuvaan sitä, että armo on kaikkien näkyvissä ja koettavissa ilman yksityiskohtaista sovitusta.

Mark. 15:38 Silloin temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti.

Koska armonistuimen eteen on nyt vapaa pääsy, voimme tuoda koko elämämme sellaisenaan armahtavan Jumalan eteen. Saamme kokea vapauden ja syyttömyyden kokonaisuudessaan, jokaista elämän kolkkaa myöten, ilman rajoituksia.

Hepr. 4:16 Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme.

Kun nämme armon Jumalan parantavin silmin, huomaamme, että olemme kokonaan armahdettuja. Ei vain tietoisten syntien osalta vaan koko syntisyytemme osalta, mitä emme pysty näkemään tai käsittämään. Jos emme näe koko armon laajuutta, jää sydämeen jatkuva epävarmuus, onko kaikki todella sovitettu. Armo jää siltä osin turhaksi.

2. Kor. 6:1 Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi!

Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten synnit. Sen näkee hyvin Jeesuksen sanoissa, miten Hän olisi halunnut peittää armonsa suojaan myös vainoojat ja vastustajat:

Luuk. 13:34 ”Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.

Voit täysin luottaa Jumalan armoon ja tietää, että se on paljon suurempi ja kattavampi, kuin osaat nähdä tai kuvitella.

Katsomme Jumalan mahdollisuuksia

Kun katselemme Jumalan mahdollisuuksia ympäristössämme, niin putken läpi näemme vain kapeat tosiasiat. Mitä ihmeitä Jumala on todella tehnyt ? Kuolleita ei juurikaan ole herännyt eikä kuolemansairaita hypännyt terveenä pystyyn. Tosiasiat puhuvat puolestaan. On turha selitellä muuta. Kaksi Jeesuksen seuraajaa kulki ristinkuoleman jälkeen Emmaus-kylään. Jeesus itse ylösnousseena kohtasi heidät ja kyseli, miksi he näyttivät niin masentuneilta. Opetuslapset olivat odottaneet, että Jeesus perustaisi hengellisen valtakunnan maan päälle ja lunastanut Israelin Rooman vallan alta:

Luuk. 24:18 ja toinen heistä, Kleopas nimeltään, vastasi: ”Taidat olla Jerusalemissa ainoa muukalainen, joka ei tiedä, mitä siellä on näinä päivinä tapahtunut.”

21 Me kuitenkin olimme eläneet siinä toivossa, että hän olisi se, joka lunastaa Israelin.

Ehkä sinäkin olet elänyt siinä toivossa, että Jumala tekee suuria sinun ja läheistesi elämässä. Katsot kylmiä tosiasioita ja toteat: Ei Jumala välitä eikä toimi. Tähän tilanteeseen tarvitset todella taivaallista silmävoidetta, että näkisit laajemmin, Jumalan todelliset mahdollisuudet. Emmauksen tien kulkijoillekin selvisi vasta perillä, mitä todella oli tapahtunut.

On erikoista huomata, että kaikki Jeesuksen läheiset olivat menettäneet toivonsa ja hajaantuneet omille teilleen. Yksi ainoa näki laajemminkin, kuin vain putken läpi. Hän oli toinen ryöväreistä, jotka oli ristiinnaulittu yhtäaikaa. Hän ei nähnyt Jeesusta vain ristillä tuomittuna ja häväistynä, vaan kuninkaana , joka hallitsee iankaikkisuudessa:

Luuk. 23:42 Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.”

Ryöväri sain myös samana päivänä nähdä Jeesuksen iankaikkisuudessa kirkkaudessaan.

Usko on todella laajemmin näkemistä, kuin vain tosiasioihin tuijottamista:

Hepr. 11:1 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä

Katselemme omia mahdollisuuksiamme

Kun katselemme omia mahdollisuuksiamme, voimme kokea omaksemme Paavalin huokauksen: Room. 7:19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

Jumala kyllä tuntuu toimivan muualla, mutta ei sinun elämässäsi. Et koe olevasi Jumalan valittu tai armoitettu. Tuijotat vain omia mahdollisuuksiasi, onnistumisiasi ja kykyjäsi.

Pietari luetteli monia Hengen hedelmiä ja hyviä seurauksia uskovan elämässä (2. Piet. 1:5-8). Kun katsot omia kykyjäsi, ne näyttävät puuttuvan, etkä koe niitä ansainneesi. Seuraavassa jakeessa 9 kerrotaan syy, miksi näin tuntuu:

2.Piet. 1:9 Se taas, jolta kaikki tämä puuttuu, on likinäköinen, suorastaan sokea. Hän on unohtanut, että hänet on kerran puhdistettu aikaisemmista synneistään.

Hengellinen sokeus estää sinua näkemästä koko armon kattavuutta ja sitä, että Pyhä Henki toimii juuri sinun kauttasi huolimatta kyvyttömyydestäsi ja epävarmuudestasi. Kerran Jeesus lähetti opetuslapsensa julistamaan; ihan kaikki, myös heikkolahjaiset:

Luuk. 9:1-2 Jeesus kutsui koolle kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille voiman ja vallan parantaa taudit ja karkottaa pahat henget. Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.

Mukana oli myös Juudas Iskariot, joka kavalsi Jeesuksen. Hänellekin Jeesus antoi valtuudet ja voiman, kuten muillekin. Et todennäköisesti ole pahempi, kuin Juudas. Sinutkin Herra tahtoo valtuuttaa ja käyttää sinua. Sinä ja minä voimme tehdä suurempiakin tekoja, kuin Jeesus:

Joh. 14:12 ”Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.

Kun katsomme toisia ihmisiä

Onko jonkun kanssa hankalaa tulla toimeen ? Tuntuu, että joku tahallaan loukkaa sinua. Mieleesi jää tietyt ärsyttävät sanat ja ilmeet. Käyttäytyminenkin tuntuu vahvistavan käsitystäsi. Katsot putken läpi tiettyjä pikkuasioita ja kuvittelet siihen paljon lisää. Jobin ystävät katsoivat tällä tavalla Jobia, jolloin Job totesi:

Job 6:26 Te takerrutte sanoihin moittiessanne minua ja annatte tuskanhuutoni haipua tuuleen.

Ystävälläsi voi olla vaikeaa ja sanat tulivat tuskan kautta harkitsematta. Hän luotti sinuun, kun uskalsi purkaa pahaa oloaan sinulle. Jos katselet ystävääsi putken läpi, näet tahallisuutta ja vääriä motiiveja, joihin ei voi olla loukkaantumatta. Jos suostut katsomaan laajemmin, huomaat todellisen tilanteen. Ehkäpä hän yritti hakea totuutta ja lähimmäisen tukea, kun sanoi tai toimi niin. Käsitykseni on, että mikään ihmisten välinen ongelma ei ole hengellinen. Aina syyt löytyvät omasta pahaan taipuvasta mielestä. Hengellinen taistelu ei ole koskaan ihmisiä vastaan.

Ef. 6:12 Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.

Kun Jumala saa parantaa hengellisen glaukoomamme, näemme hankalissakin läheisissä rakkaan uskonveljen tai -sisaren, jonka omalaatuisuus rikastuttaa yhdessäoloa ja opettaa meillä tärkeitä totuuksia:

Room. 14:1 Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä.

Kun katsomme olosuhteita

Valtaako elämäsi ja ajatuksesi se, että olet työtön, sairas, syrjitty tai muuten olosuhteiden kolhima ? Israelilaiset tuijottivat Raamatussa putken läpi omia olosuhteistaan:

4. Moos. 11:6 Mutta nyt me joudumme kärsimään nälkää. Täällä ei edes näe muuta kuin tuota iänikuista mannaa!

Jumalan valtavat ihmeet ja johdatus unohtuivat, kun he vapautuivat orjuudesta ja selvisivät ihmeen kaupalla autiossa erämaassa. Israelilaiset näkivät vain senhetkisen tilanteen ja ruuan. Samaa totesi Jesaja:

Jes. 42:20 Paljon olet nähnyt, mutta vähän muistat, korvasi ovat auki, mutta mitään et kuule!

On todella tarpeellista katsoa laajemmin ja myös taaksepäin, miten meitä on siunattu ja johdateltu tähän asti. Meitä on kuljetettu olosuhteiden läpi monenlaisten pienten ja suurten ihmeiden kautta. Elämme todella Jumalan johdatuksessa, kun avamme silmämme.

2. Kor. 2:14 Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua!

Katsomme taivasta

Iankaikkisuus ja Taivas ovat kerran hengellisten silmiemme edessä koko valtavuudessaan. Näillä nykyisillä aivoillamme emme voi käsittää sitä suuruutta.

1. Kor. 13:12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.

Kerran Taivaassa silmämme todella aukeavat näkemään kaiken sen ihanuuden, mitä meille on varattuna. Nyt emme voi sitä käsittää. Jos yritämmekin, ainoa tapa ymmärtää on väärinymmärrys. Aivomme ei vain voi käsitellä niin suuria asoita. Kerran Johannes näki näkyjä Taivaasta ja siitä, miten aika muuttuu iankaikkisuudeksi. Asiat olivat niin suuria, että ne sensuroitiin.

Ilm. 10:4 Kun nämä seitsemän ukkosta olivat jylisten puhuneet, minä rupesin kirjoittamaan, mutta silloin kuulin taivaasta äänen, joka sanoi: ”Sulje sinetillä se, mitä seitsemän ukkosta puhuivat, älä kirjoita sitä muistiin.”

Parempi on, että emme tiedä, kuin että käsitämme asiat täysin väärin. Niin valtava on tulevaisuutemme.

Hepr. 11:1 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.

Uskon kautta voit omistaa kuitenkin kaiken sen, vaikka et käsitäkään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s