Näkymättömän näkemistä eli mitä usko on ?

Kristittyjen peruskäsitteitä on usko. Mitä usko sitten on ? Hebrealaiskirjeen 11. luku kertoo siitä havainnollisesti: se on näkymättömän näkemistä ja toimimista sen mukaan. Ensimmäinen jae on kuvaavin varsinkin, kun tutkitaan eri käännöksiä:

  1. Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (1992)
  2. Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan ja ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. (1938)
  3. Usko – luottamus Jumalaan ja Hänen lupauksiinsa – antaa toivollemme varmuuden ja vakuuttaa meidät näkymättömien todellisuudesta. (Elävä uutinen)
  4. Usko on varmuutta siitä, mitä toivotaan. Selvä näyttö asioista, joita ei nähdä. Uskova on vakuuttunut siitä todellisuudesta, mikä ei ole ilmeistä eikä aistittavissa. (Amplified Bible)

Uskolla Jumalaan on iso merkitys, kuten Luuk. 17:6 kertoo: sinapinsiemenen verran uskoa saa ihmeitä aikaan.

Uskoa voi havainnollistaa tutulla sumuisella tiellä, joka johtaa kotimökille: et näe tietä eteenpäin, mutta kuitenkin olet varma, miten se jatkuu. Mielessäsi näet tarkkaan tien perille, vaikka silmäsi eivät sitä näe. Sinä toimit uskosi mukaan ja jatkat tietä mökille saakka.

Jotta ymmärtäisimme uskon olemusta, mietitäänpä, mitä on uskon puute: Asut talossasi, mutta eteenpäin usva peittää näkyvyyden. Olet tottunut rutinoituneeseen elämääsi, etkä lähde eteenpäin naapureihin, koska et näe niitä. Seurakunta voi olla tällaisessa tilanteessa: ei ole mitään uutta näköpiirissä; ei mitään tavoitteita. Kaikki tehdään varman päälle rutiininomaisesti. Tilanne väsyttää ja turhauttaa. Tällaiseen tilanteeseen sopii sanoma Laodikean seurakunnalle: ”osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet” (Ilm. 3:18). Mistä sitten tällaisen näkökyvyn ja uskon sitten saa ? Siihen löytyy vastaus: ”Usko, jonka Jeesus antaa” (Apt. 3:16). Usko ei ole uskottelua eikä kuvittelua. Itse emme pysty uskoa itsestämme puristamaan. Uskoa saamme ainoastaa pyytämällä, että Jeesus vaikuttaa sitä meissä. Se ei ole meissä itsestämme, vaan kaikki on Jumalalta.

Seuraavaksi otetaan esimerkkejä Raamatun henkilöistä, miten usko heidän elämässään näkyy:

Nooa (Hebr. 11:7): Nooa sai ilmoituksen sellaisesta, mikä ei vielä ollut nähtävissä: vedenpaisumuksen ja pelastumisen arkin avulla. Koska Nooa näki mielessään sen, mitä muut eivät nähneet ja mitä todella tapahtuisi, hän jaksoi rakentaa arkin ja intoa työhön riitti. Hän näki näkymättämän ja toimi sen mukaan. Hän oli tosissaan. Ehkä sinunkin uskoasi voidaan koetella: ’eihän uskoa tarvi ihan noin tosissaan ottaa’, ’kyllä vähempikin riittää’, ’sulta jää elämä elämättä’, ’hellitä vähän’ tai ’olet ihan outo’. Näin sanovat ne, jotka eivät näe näkymättömiä. Kuitenkin Jeesus anta todellisen, yltäkylläisen elämän (Joh 10:10). Tässä voimme rukoilla ”Anna uskoa tehdä rohkeita ratkaisuja ja olla erilainen; elää Herralle eikä ihmisille”.

Mooses (Hebr. 11:27): Mooses näki kutsumuksensa Israelin kansan vapauttamiseksi orjuudesta. Aluksi hän toimi omassa innossaan ja joutui odottamaan 40 vuotta. Hän kuitenkin ”pysyi lujana, kuten pysyy se, joka ikäänkuin näkee näkymättömän”. Hän oli valmis, vaikkakin vastentahoisesti, toteuttamaan tehtävänsä. Oletko sinä välillä turhautunut elämääsi, vaikka haluaisit olla Jumalan käytössä ja siunaukseksi muille? Tuntuu, että Jumala on siirtänyt sivuun. Rukoilet ja odotat koko elämäsi, ja mitään suurta ei tapahdu. Silloin on syytä rukoilla ’Anna uskoa olla kärsivällinen ja nähdä Sinun suunnitelmasi. Anna tyyneyttä jaksaa odottaa’. Voi olla, että olet ollut suureksi siunauksesi huomaamattasi. Et välttämättä näe itse, mikä merkitys elämälläsi on ollut. Lisäksi: ole valmis kaikesta huolimatta, kun Hän tarvitsee sinua johonkin uuteen.

Abraham (Room. 4:18). Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut. Hän näki ja tiesi tulevansa suuren kansan kantaisäksi, vaikka hänellä ei ollut edes omaa jälkeläistä. Hän valmistautui siihen hankkimalla suuret karjalaumat jälkeläistensä turvaksi. Hän ei turhautunut eikä hellittänyt. Hän ei menettänyt toivoa, vaikka Jumala näytti jopa vaativan hänen ainoan poikansa henkeä. Oletko mahdottomuuksien edessä ? Kaikki toivo on mennyt ja tarvitset uutta toivoa. Tähän on hyvä rukoilla: ’Anna uskoa mahdottomuuksiin ja olla valmis, kun mahdoton tapahtuu’. Näin voit olla rohkaisuna muille, joilla toivo on mennyt.

Maria (Luuk. 2:19). Marialle enkeli ilmoitti Jeesuksen syntymästä ja hänen sisäinen näkynsä oli profetioiden toteutuminen ja Jeesuksen elämäntyö. Hän jaksoi kaikkien ongelmien yli, kun näki näkymättömän tulevaisuuden. Vaikka ihmiset juorusivat: kenen lapsi tuo lienee, hän jaksoi. Vaikka viranomaiset ’kyykyttivät’ ja pakottivat hänen lähes 160 kilometrin vaellukselle Nasaretista Beetlehemiin, hän jaksoi. Luukas kertoo, että kaikissa tilanteissa ’Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä’. Miten sinä koet elämäsi murrosvaiheet, kun ongelmat paisuvat, koet tappioita, epätoivoa ja väsymystä. Mietitkö Marian tavoin: mitähän tämä merkitsee Jumalan lupausten toteutumiselle ? On hyvä muistaa uskon vahvistukseksi, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa. (Room. 8:28). Tällaisissa tilanteissa on hyvä rukoilla: ’Anna uskoa olla luotavainen Sinun hyvään tahtoosi, kun elämäntilanteet masentaa ja ärsyttää, kun minua kohdellaan väärin’.

Paavali (Apt. 16:17). Paavalille Jeesus ilmoitti näyssä varjelevansa häntä, kun hänet lähetetään pakanoiden pariin evankeliumia julistamaan. Paavali luotti lupaukseen ja jaksoi matkustaa toivon ja rohkeuden säilyttäen. Välillä matka oli hengenvaarallista ja vastustus oli voimakasta. Paavali halusi kulkea tiensä vaikka vaaroja päin, vaikka muut varoittivat (Apt. 21:11-13). Tässä voimme rukoilla: ’Anna uskoa olla rohkea ja jaksaa vastustusten ja ongelmien läpi’. Muista, että jos Jumala näyttää tietä eteenpäin, esteet, vainot ja vaarat ovat tarkoitettu voitettaviksi.

Entäs sinä ? Näetkö, että olet pelastettu, armahdettu, Jumalan hyväksymä ? Elätkö myös sen mukaan. Raamattu kehoittaa ’Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa’ (Fil. 4:4). Jos sinulla ei mene hyvin, etkä koe onnistuneesi, iloitsetko silti pelastuksesta ? On syytä iloita, kun näet, mikä on todellista ja varmaa riippumatta sinun omasta onnistumisesta. Voisitkin rukoilla: ’Anna uskoa, että voin iloita pelastuksesta ja armosta joka hetki’.

Oletko kokenut joskus, että rukous on vain itsekseen puhumista; kukaan ei kuuntele eikä välitä? Jos näet näkymättömiä, huomaat, että Jeesus haluaa olla läheinen ystäväsi (Joh. 15:15). Hän ikävöi olla kanssasi. Jeesus toteutti Taivaallisen Isän tahtoa, mutta yksi kohta Raamatusta löytyy, jossa Jeesus sanoo: ’minä tahdon’ (Joh 17:24). Se tahto on Jeesuksen tärkein sydämenasia: ”Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä, missä minä ole”. Hänellä on todella ikävä olla kanssasi, kuunnella sinua, opastaa ja kulkea vierelläsi. Rukoile näin: ’Anna uskoa, että voisi olla Sinun lähelläsi tuntien turvallisuutta ja lepoa’.

Johannes (Ilm. 1:1) näki näkyjä tulevaisuudesta: suuria tapahtumia, todellisia, valtavia ja hienoja tilanteita iankaikkisuudessa, jossa Jumala haluaa ihmisen oleva mukana. Kun katselet näitä Johanneksen näkemiä, vielä näkymättämiä asioita, huomaat, että usko ei ole uskottelua, ideologiaa, ihanteita tai elämän filosofiaa, vaan iankaikkista, suurta todellisuutta, jossa sinä olet mukana. Elätkö sen mukaan ? Kantaako se sinua elämässä eteenpäin ? Näiden näkyjen edessä voit rukoilla: ’Anna uskoa nähdä taivaallisia, iankaikkisia, suuria asioita, jotka on meille tuleva’.

Kun ajattelee uskon suuria näköaloja ja omaa vajavaisuutta, tulee mieleen vielä eräs rukous, jonka sairaan pojan isä huusi Jeesukselle: ”Minä uskon! Auta minu epäuskossani”. Usko tulee todella Jumalalta; itse emme saa puristettu itsestämme uskoa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s