Puhtaat eläimet: kalan suomut

Neljäntenä tekstinä tutkimme vielä puhtaiden eläinten lakia Mooseksen 3. kirjassa. Tällä kertaa vuorossa on kalan suomut. Kuten aikaisemmin luimme: ”Kaikki evättömät ja suomuttomat vesieläimet olkoot teille iljetys” (3.Moos 11:12). Suomut suojaavat kalaa vahingoittumiselta. Ne suojaavat kivien ja hiekan raapaisuilta sekä veden saasteilta. Vaikka kala elää vedessä, se ei päästä vedessä olevien vaikutusten tulla sisäänsä.

Sama on hengellisessä mielessä uskovien laita: Me tosin elämme maailmassa, jossa meitä kohtaa samat onnettomuudet, sairaudet, mullistukset, kuin muitakin. Kuitenkin tämän maailma pyrkii myös johtamaan meitä harhaan ja viemään meiltä luottamusta Jumalaan. Jesaja kirjoittaa: ”Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta” (Jes 43:2). Meillä on tarjolla taivaallinen suoja kaikkea hengellisesti ja henkisesti tuhoavaa vaikutusta vastaan.

Uskovat ovat Suomessakin kokeneet painostusta työpaikoilla, aiheettomia syytöksiä ja halveksuntaa. Monissa maissa uskovia vainotaan ja jopa tapetaan. Paavali koki tuota samaa: ”Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia, vainottuja mutta emme hylättyjä, maahan lyötyjä mutta emme tuhottuja” ( 2. Kor. 4:8-9). Kuten historia kertoo, monet apostolit kokivat jopa marttyyrikuoleman.

Kaiken tämän ahdistuksen ei tarvitse vahingoittaa meitä eikä viedä meidän luottamustamme ja rohkeuttamme. Alkuseurakunta koki vainoa, mutta heillä oli suoja sitä vastaan: ”Sen kuultuaan kaikki alkoivat yhteen ääneen rukoilla Jumalaa. … Kun he olivat päättäneet rukouksensa, vavahti paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhästä Hengestä ja julistivat rohkeasti Jumalan sanaa” (Apt 4: 24, 31). Vaino Jumalan vihollisten taholta vain varmistaa, että olemme oikealla asialla ja Pyhä Henki on annettu voimaksi ja rohkeudeksi joka tilanteesen.

Eräs merkittävä vaikuttamisen muoto on tietynlainen aivopesu: media syöttää kyseenalaista asennetta elämän arvoihin. Elokuvista ja julkkisjuoruista loistaa yleinen itsekkyyden, pettämisen ja koston henki. Tällaiset asenteet tunkevat salakavalasti myös uskovan mieleen. Tällaista henkeä vastaan on syytä rukoilla suojaa ja ’suomuja’: Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi — siellä on koko elämäsi lähde” ( Sananl. 4:23).

Kalan suomut ovat kuollutta solukkoa ja ihmisen ihon vahingoittumaton pinta on myös kuollutta kudosta, johon bakteerit eivät pääse pesiytymään. Samoin me voimme olla ’kuolleita’ tuhoaville vaikutuksilla: Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?” (Room. 6:2). Elämme kuitenkin tässä nykyisessä maailmassa, joten tarvitsemme hengellisen suojan ja varjeluksen: En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta” (Joh. 17:15).

Kala tarvitsee kuitenkin ravintoa ja happea. Mekin tarvitsemme hyväksyntää ja elämisen motiivia. Jos meillä on ehjät suomut, koemme Jumalan armoa ja hyväksyntää. Se antaa motiivia elää ja mennä elämässä eteenpäin. Jos taas suomupeitteemme on rikkonainen, haemme hyväksyntää muilta ihmisiltä: kavereilta tai julkisuudesta. Tosiasia on, että ilman hyväksyntää, ei ole motiivia elää, mutta ellemme saa kokea Jumalan hyväksyntää, meistä voi tulla hyväksynnän kerjäläisiä: haemme sitä joka puolelta ympäriltämme.

Raamatussa kerrotaan fariseuksista, jotka näkyvästi rukoilivat, antoivat almuja ja halusivat muutenkin olla ’etupenkkiläisiä’ uskonnollisessa mielessä. Ehkäpä hekin olivatkin hyväksynnän kerjäläisiä. Heidän oma uskonelämänsä oli lähes kuollutta, mutta he hakivat näkyvyydellä muitten hyväksyntää hengellisyydelleen. ”Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin” (Matt. 23:5). Säälittävä tilanne, jos sitä tapaa vielä tämänpäivän seurakunnissa.

Eritysesti lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisilta oikeanlaista hyväksyntää, joka vahvistaa itsetuntoa ja luottamusta Jumalaan. Liian usein nuoret ajautuvat hyväksynnän kerjäläisiksi ja joutuvat elämässään haaksirikkoon. Meidän on syytä rukoilla seurakuntien nuorten ja lasten puolesta ja tehdä sen, mitä voimme, että he löytävät Jumalan armon ja hyväksynnän kaiken muun tarjonnan sijasta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s