Jospa koko kansa olisi profeettoja !

Otsikko on ote Mooseksen lausahduksesta, kun Joosua pelkäsi, että Herran Henki täyttäisi vähän liian monta israelilaista. (4.Moos 11:29). Mooses tiesi, että omin voimin ei kansaa johdeta eikä selvitellä kaikkia ongelmia ja kiistakysymyksiä. Ei edes ne 70 vanhinta, jotka saivat Pyhän Hengen, olleet tarpeeksi. Tämä Mooseksen toivomus tuntuu ihan utopistiselta. Jos se olisi toteutunut, koko kansa olisi tuonut Jumalan avun lähimmäisilleen: sovitellut perheen sisäisiä erimielisyyksiä, huolehtinut sairaista ja köyhistä, järjestänyt leiriytymistä, opettanut kymmenen eri mannasta tehtyä ruokalajia ja opettanut Herran oikeudenmukaisuutta ja lakia; siis kaikkea sellaista, mitä ihminen ei omin voimin, omalla lähimmäisenrakkaudella ja kekseliäisyydellä olisi voinut toteuttaa. Tuo ei kuitenkaan ollut mahdollista eikä se toteutunutkaan silloin. Onko tuollainen tilanne sitten edes mahdollista ?Jooel ennusti, että kaikki ihmiset voivat saada Pyhän Hengen ja palvella Jumalan antamilla armolahjoilla (Jooel 3:1). Tämä tuli mahdolliseksi, kun Jeesus kuoli ja synti ja syyllisyys sovitettiin. Pyhä Henki täytti uskovat ja he saivat erilaisia armolahjoja. Nyt on tarpeen tarkistaa, mitä armolahjoja esimerkiksi meille on annettu. Roomalaiskirjeessä luetellaan joitakin, jotka olemme ehkä unohtaneet vaikka ovatkin todella tarpeellisia: Profetoiminen, palveleminen, opettaminen, rohkaiseminen, johtaminen, antaminen ja köyhien auttaminen (Room 12:6-8). Eniten unohdettu on ehkä rohkaiseminen, jossa nykypäivänä tarvitaan yliluonnollista viisautta, kun niin monet ovat alaspainettuja, ahdistuneita ja masentuneita. Lähes kaikkia tehtäviä voidaan tosin hoitaa omin kyvyin ja omalla viisaudella, mutta se ei riitä, että siitä olisi pysyvää, iankaikkista merkitystä.
Armolahjojen tavoittelu tuntuu isolta haasteelta ikäänkuin olisi hypättävä uskossa ison askeleen ylemmäksi. Sitten voisi ehkä tuntea Pyhän Hengen voimaa ja rohkeutta käyttää armolahjaa. Paavali teki kuitenkin toisin: sairastumisensa vuoksi hänen oli jäätävä Galatiaan. Ongelmien keskellä hän kuitenkin palveli omassa julistustehtävässään. Hänen sairautensa oli sellainen, että seurakuntakin joutui koetukselle – mikä se sairaus sitten lieneekään (Gal 4:13-14). Oli siis tunnetila tai kuviteltu onnistuminen mitä tahansa, voimme käyttää armolahjoja, koska ne eivät ole meistä vaan Pyhästä Hengestä. Tähän sopii Paavalin sanat Timoteukselle: ”Älä lyö laimin armolahjaa, jonka sait” (1.Tim 4:14). Erityisesti toivon, että ’maanläheiset’ armolahjat olisivat enemmän käytössä, kuten palveleminen, rohkaiseminen, johtaminen ja auttaminen. Niitä tarvitaan nyt vaikkapa ahdingossa olevien työttämien ja pakolaisten auttamisessa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s