Todellisuus löytyy ruohonjuuritason alapuolelta

 Näemme varsin pinnallisesti ihmisten tilanteen. Kun toivomme herätystä, kuvittelemme sen kenties tapahtuvan seuraavasti:
1. Ihmiset tulevat synnintuntoon ja uskaltavat tulla nimenomaan meidän omaan kirkkoomme etsimään pelastusta.
2. He tekevät itkien kerralla kaikista synneistään kunnon parannuksen.
3. He paranevat heti kaikista psyykkisistä ongelmista ja luonnevioista.
4. Elämä korjautuu heti ja he tulevat hyvin toimeen tästä eteenpäin.
5. He osaavat heti käyttäytyä, kuten meidän tapoihin kuuluu
6. He hyväksyvät meidän musiikkityylimme heti omaksi musiikikseen.
7. Heistä tulee siis kerralla kunnon helluntailaisia/vapislaisia yms.Kun asiat sujuvat näin hienosti, palataan raamattun sanaan lukemaan ohjeita, miten meidän pitäisi suhtautua toisiimme:
”Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä.” (Room 14:1) Miten tätä voi toteuttaa, kun uskoontulleet ovat vahvasti parannuksen tiellä ja samaa mieltä kanssamme ?
Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne.” (Efes 4:2) Mikä ongelma tässä on, kun kaikki käyttäytyvät samalla hyväksytyllä tavalla.
Rakkaus on kärsivällinen, … ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa” (1.Kor 13:4-5) Koska uskoontulleet ovat tulleet ihan kunnolla uskoon, ei ole mitään ristiriitoja eikä pahanpuhumista. Mihin rakkautta siis tarvitaan, kun kaikki toimii kunnon herätyksessä niin hyvin ?
Älkää myöskään unohtako tehdä hyvää ja antaa omastanne” (Hebr. 13:16) Apuahan ei muut tarvi, kun he ovat vastuuntuntoisia ja huolehtivat hyvin omista asioistaan.
Muuttukaa, uudistukaa mieleltänne” (Room. 12:2) Meidänhän ei tarvitse muuttua, koska uskoontulleet muuttuvat, jos kerran ovat halunneet tulla kunnolla uskoon.
Totuus on kuitenkin, että katselimmepa uskoontulleita, pitempään uskossa olleita tai jopa itseämme, niin erittäin vajavaisia me olemme jokainen. Kaikki edellämainitut raamatunkohdat ovat hyvin tarpeellisia ja koettelevat uskoamme. Katselemme toisiamme varsin pinnallisesti, kuin ruohomättään kasvustoa ja arvoimme sen mukaan. Löydämme kaikenlaista sopimatonta ja pois kitkettävää. ”Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta…” (1.Kor 13:12)
Kun ihminen kääntyy Jumalan puoleen, käy kuin peltoa kynnettäessä: juuret kääntyvät ylöspäin eli ihmisen sisin: motiivit, halut ja tahto kääntyy Jumalan puoleen Pyhän Hengen muokattavaksi. Tätä puolta me muut emme näe, vaan arvioimme vain pinnallisesti.
Ongelmana on se, että emme tunne Pyhän Hengen työtä toisissamme ja pelkäämme itsekin avoimesti kääntyä ja muuttua. Olemme kenties epäluuloisia ja pelokkaita kaikkea tuntematonta kohtaan. Meillä on ikäviä kokemuksia ja asioita, joita haluaisimme unohtaa; ne vain vaikuttavat suhtautumiseemme. Tuon kaiken keskellä meillä on syvällä pohjaton kaipuu tulla hyväksytyksi ja rakastetuksi. Meillä on ikävä kohdata avoimesti Taivaallinen Isämme. Kuitenkin tunnemme itsemme riittämättömäksi ja yritämme ehostaa näkyvää elämäämme, jotta kelpaisimme.
Tiedätkö muuten, että myös Jumalalla on ikävä kohdata sinua ? Jeesus sanoo opetuslapsilleen: ”En sano teitä enää palvelijoiksi … Minä sanon teitä ystävikseni…” (Joh 15:15). Kun sinä pelkoinesi ja epäluuloinesi pelkään muuttua ja pakenet Jumalaa, Hän huutaa sinua, kuten aikoinaan Aadamia: ”Missä sinä olet ?” (1.Moos 3:9). Hän haluaisi nähdä kasvosi; jutella kanssasi. Kuitenkin sinä pakenet selitellen: olenhan uskollinen seurakunnan toiminnassa, minä kyllä luen raamattua ja rukoilen säännöllisesti ja uskottelet, että kaikki on ihan hyvin. Jotain parempaa on odotettavissa vasta Taivaassa. Kuitenkin sinulla on ikävä levätä Isän sylissä.
Entäpä jos kääntyisit kunnolla Jumalan puoleen ja kohtaisit Hänen rakkautensa. Silloin näkisit paremmin Pyhän Hengen muuttavaa työtä sekä omassa elämässäsi että muissa. Huomaisit iloitsevasi siitä todellisesta Pyhän Hengen työstä, mitä ympärilläsi on tähänkin saakka tapahtunut; tosin silmiltäsi salassa. Saisit kokea opetuslasten lailla: ”Mutta opetuslapset olivat täynnä iloa ja Pyhää Henkeä” (Apt. 13:52).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s