Onko Benny Hinn väärä profeetta ?

Evankeliumin julistaja on oikeilla raiteilla vain silloin, kun hän noudattaa elämässään ja käyttäytymisessään täysin Raamatun ohjeita; tällainen käsitys meillä on useinmiten. Jos ilmenee jotain epäkohtia, väärää opetusta tai loukkkaavaa käytöstä, koko miehen/naisen opetus pistetään suurennuslasin alle ja todetaan, että taitaa olla harhaopin opettaja. Onko asia näin selkeästi mustavalkoinen vai miten pitäisi suhtautua ?Toivottavasti historia opettaa meillekin jotain. Katsotaan siis Raamatusta, miten maineikkaimmat Jumalan miehet ovat elämässään noudattaneet selviä Jumalan ohjeita. Otetaan esimerkiksi Daavid, josta Jumala sanoi. ”olen löytänyt mieleni mukaisen miehen”. Hän oli kuningas ja Jumala antoi tarkat ohjeet Moosekselle, miten kuninkaan pitää elämänsä järjestää:
Asettakaa silloin itsellenne kuningas, jonka Herra,
teidän Jumalanne, valitsee. … …
Kuninkaalla ei myöskään saa olla lukuisia vaimoja,
ettei hänen sydämensä luopuisi Herrasta, eikä hän saa
koota itselleen kovin runsaasti kultaa eikä hopeaa.
Valtaistuimelle noustuaan hänen on teetettävä itselleen
jäljennös tästä laista, joka on leeviläispappien huostassa.
Hänen tulee pitää laki hallussaan ja lukea sitä koko
elämänsä ajan, että hän oppii pelkäämään Herraa ja tarkoin
noudattamaan kaikkia tämän lain käskyjä ja määräyksiä.
(5.Moos 17:15-19)
Noudattiko Daavid Jumalan selkeää lakia ? Minusta tuntuu, että ei ainakaan tätä ohjetta. Sen ajan trendi ja kulttuuri oli, että mies ei ollut minkään arvoinen, ellei hänellä ollut varaa lukuisiin vaimoihin ja muutenkin paljon rikkautta. Jos profeetta Naatan olisi nuhdellut Daavidia ja vaatinut Jumalan nimessä noudattamaan Mooseksen lakia, tuskin olisi onnistunut; olisi ehkä menettänyt asemansa tai päänsä. Kuitenkin Jumala sanoi löytäneensä mielensä mukaisen miehen ja antoi Daavidille todella suuria lupauksia kaikesta huolimatta. Tällainen on Jumalan suhtautumistapa. Kuitenkin, jos luemme Daavidin elämästä, juuri tuon Mooseksen kirjaaman ohjeen rikkominen oli hänen suurin ongelmansa, kuten 2.Sam. 10. luvusta selviää. Vielä suuremmaksi tämä ongelma vaimojen ja rikkauksien suhteen tuli Daavidin pojalle Salomonille: hän pystytti vaimojensa jumalille temppeleitä rikkauksillaa ja palveli siten itsekin epäjumalia.
Näistä esimerkeistä näkee, että ’suurilla Jumalan miehillä’, joita Jumala myös arvostaa, voi olla pienempiä tai räikeämpiä helmasyntejä, jotka johtuvat miehen/naisen taustasta, luonteenoikuista tai kulttuurista. Toisinaan nämä helmasynnit näkyvät vain omaperäisyytenä, toisinaan ne haittaavat ja jopa estävät Pyhän Hengen toimintaa julistajan palveluksen kautta. Kun mittaamme julistajien elämää, mittaamme tietenkin suomalaisen kulttuurin pohjalta; onko se ainoa oikea näkökanta ? Entä se ärsyttävä amerikkalainen kulttuuri tai jotkut ahdasmieliset venäläiset tavat ? Onko olemassa ’oikeaa kulttuuria’, joka kannalta voidaan muita mitata ? Siinä mietittävää !
Olisikohan suomalaisten helmasynti juuri se arvostelu, kun ollaan niin innokkaita tutkimaan suurennuslasin kanssa saarnaajien sanomisia sana sanalta ja julistamaan suurella äänellä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Entä, jos sinun sanomisiasi ja lipsahduksiasi tutkittaisiin tarkkaan, mitä löytyisi ?
On tietenkin murheellinen asia, että julistajien ja arvostelijoiden helmasynnit rajoittavat Pyhän Hengen työtä. Kaikki julkisuuden valokeilassa hengellistä työtä tekevät tarvitsevat rukoustukea ja armahtavaa suhtautumista. Murheellisinta on, kun julistaja joutuu kokonaan syrjään ongelmiensa vuoksi. Samoin tarvitaan tervettä suhtautumista itse julistukseen, koska kaikessa evankeliumin julistuksessa on aina osa vajavaisen ihmisen omia mielipiteitä ja asenteita. On syytä suhtautua armahtavaisesti itseemmekin, kun omista omaperäisistä lähtökohdista arvioimme muita.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s