Ota oppia jäniksestä eli sisäinen näky kantaa

 muitten ihmisten vaatimuksia, sitovia ihmissuhteita ja toisinaan sairaus sitoo meitä. Joskus tuntuu, että emme voi vapaasti päättää juuri mistään, ainoastaan yrittää selviytyä vastaan tulevista velvotteista ja tehtävistä.Raamattu kehoittaa uskovia katsomaan näkymätöntä iankaikkisuutta eikä näkyvää ajallisuutta (2.Kor 4:18). Pitäisikö meidän siis lyödä laimin ajalliset velvollisuutemmme ja elää utopioissa vai mistä on kyse ? Me kuitenkin elämme aikaan sidottuina. Missä sitten Jumala on ? Raamattu kertoo, että Jumala oli ennenkuin aika alkoi (Sanal. 8:22) ja kerran aikaa ei sitten enää ole (Ilm 10:5-6). Jumala on siis sen aikaviivan ulkopuolella, mihin me ihmisinä olemme sidottuja. Hän näkee samalla tavalla meidän menneisyytemme, nykyisyytemme ja tulevaisuutemme. Tällaista iankaikkisuutta Hän tahtoisi myös meidän katselevan.
Kun Jumala loi eläimiä, Hän näki myös meidän ajallisen elämänviivamme ja siksi kaikessa luomakunnassa näkyy myös tietynlaisia vertauksia meidän elämäämme. Kun jänis juoksee korkeassa heinikossa pakoon kettua, se juoksee näkemättä muuta, kuin juuri eteensä ja se voi vain toivoa, että jotenkin selviäisi oikeaan suuntaan turvaan. Jumala on kuitenkin antanut jänikselle yhden viisaan keinon: muutaman loikan jälkeen se hyppää korkealle ilmaan, heinikon yläpuolelle ja vilkaisee ympärilleen, jotta saisi käsityksen, mitä on ympärillä ja mihin suuntaan kannattaa pyrkiä. Kun jänis putoaa takaisin heinikkoon, se näkee edelleen yhtä vähän eteensä, mutta sen mielessä on näky, missä on vihollinen, missä on turvapaikka, mitä on edessäpäin ja mihin kannattaa pyrkiä. Tällaisen näyn Jumalan näkemästä iankaikkisuudesta Hän haluaisi antaa myös omilleen. Vaikka kuljemme edelleen aikaan sidottuina, meillä olisi näky siitä, miksi ollaan tässä tilanteessa, mitä on tulossa ja millaisia valintoja on parasta tehdä.
Esimerkiksi Aabrahamilla oli vähän samanlainen tilanne: hän omisti suuria karjalaumoja, johti suurta työntekijäjoukkoa ja elämä oli täynnä velvollisuuksia. Ei hänkään voinut paljoa valita, mitä halusi tehdä. Lisäksi näytti täysin mahdottomalta, että hän voisi saada jälkeläisiä. Kuitenkin hän toivoi, vaikka toivoa ei ollut, että tulisi monien kansojen isäksi (Room 4:18-19). Siksi hän jaksoi eteenpäin, koska näki ja luotti siihen, mitä Jumala oli näyttänyt ja sanonut. Johannes sai myös katsella tätä aikaviivaamme ikäänkuin ulkopuolelta, kun hänet temmattiin taivaallisiin (Ilm 4:1-2).
Kun me etsimme Jumalan kohtaamista ikävöiden ja rukoillen, Hän voi temmata meidät taivaallisiin näkemään Hänen mahdollisuuksiaan, johdatustaan ja suuntaa eteenpäin. Voimme kokea Hänen rakkautensa kosketusta, Hänen puhutteluaan ja länsäoloaan, niin että meille syntyy vahva näky todellisista, iankaikkisista asioista ja siten jaksamme taas olla aikaan sidottuja, kun tiedämme, minne olemme menossa.
Hyvä esimerkki on myös pieni vauva: kun vauva hermostuu yksinoloonsa ja tulee levottomaksi, riittää, kun hänet ottaa syliinsä ja näyttää erilaisia aikuisten asioita, kuten kuppia, ovenripaa, ikkunaa, kelloa tai puuta. Heti vauva rauhoittuu, kun näkee, että elämässä on muutakin, kuin häkkisänky ja tuttipullo. Vauvan mieleen tulee näky tulevaisuudesta, jossa hän ottaa selville kellon rakenteen tai kiipeää puuhun. Tämän näyn avulla vauva taas jaksaa arkisempaa häkkisänky-tuttipulloelämää.
Tärkeä näkökohta on, että edellämainittu jänis hypätessään putoaa takaisin heinikkoon, jossa on sama tilanne ja näkymät eivät ole yhtään muuttuneen, ainoastaan mieli on muuttunut. Samoin mekin, kun kohtaamme iankaikkisen Jumalan, meidä olosuhteemme eivät välttämättä muutu ja sama arki jatkuu. Kuitenkin meillä voi olla sielussamme uusi näky ja luottamus, jonka varassa jaksamme eteenpäin kohti edessäpäin odottavia siunauksia.
Kannattaa tosissaan etsiä Jumalan kohtaamista ja Pyhän Hengen kosketusta, ettei tarvitse tehdä matkaa sokeina ja epävarmoina !

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s