Miksi ihmeet ovat harvinaisia eli mitä eroa on itsemurhapommittajalla ja sala-ampujalla ?

Kun Jeesus eli maan päällä, Hän teki ihmeitä ihan malliksi meille ja käski uskovien olla seuraajiaan ja sanoi: ”Niitä jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit:” ja perässä on lueteltu ihmeitä mm. sairaiden parantaminen (Mark 16:17-18). Onko länsimainen kulttuuri tuhonnut meidän uskomme vai olemmeko käsittäneet jotain väärin ?Katsotaan, mitä Jeesus teki ja tarkistetaan, olemmeko Hänen seuraajiaan: Mark 2:1-12: Jeesus ensin julisti sairaalle synnit anteeksi ja puolusti sairaan ystävien tekoa ennenkuin paransi. Joh 5:1-18: Jeesus jutteli ensin sairaan kanssa ennenkuin paransi. Joh 8:1-11: Jeesus puolusti omaperäisesti syntistä naista tuomiosyytöksiltä ja sitten julisti hänelle vapautta. Joh 9:1-12: Jeesus aluksi puolusti sokeaa fariseusten syytöksiltä, sitten koski sairaaseen, ennenkuin hän parani. Joh 11:17-44: Jeesus lohdutti omaisia ja osallistuin heidän suruunsa ennenkuin herätti Lasaruksen kuolleista. Matt 9:36: Jeesuksen valtasi syvä sääli kansaa kohtaan. Kaikkia yksityiskohtia ei raamatussa tietenkään ole kerrottu. Tuo sairaan tilanteen ja tunteiden ymmärtäminen ja mukanaeläminen oli varmaan paljon syvempää, kuin tekstistä näkee.
Miten me kuvittelemme, että sairaitten pitäisi parantua ja ahdistettujen vapautua, kun Pyhä Henki oikein voimakkaasti vaikuttaa ? Meidän ajatusmallia ohjaa länsimainen sarjatuotantotehokkuus: Mitä enemmän Pyhä Henki vaikuttaa sitä ’kevyemmin’ ihmeet tapahtuvat. Ei tarvitse muuta, kuin ohimennen laskea kätensä sairaan tai syntisen päälle tai muistaa iltarukouksissa tai viedä hänet suurkokoukseen muitten parannettavaksi emmekä halua sen sekoittavan omaa elämäämme. Periaatteena voi usein alitajuisesti olla, että siirretään toisen ihmisen ongelmaa ja sen tuomaa ilmapiiriä muitten kannettavaksi. Rukoillaan Jeesusta menemään sairaan luo tai lähetetään seurakunnan vastuunkantajia alkoholistin luo.
Jeesuksen käsky meille kuuluu ’parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita’ (Matt 10:8). Se ei tarkoita sitä, että pysykää poissa sairaiden ja syntisten luota, mutta järjestäkää, että heidät vapautetaan. Jeesus itse meni sairaiden ja epäonnistuneiden luo, kosketti heitä, puolusti heitä, kertoi heille vapauttavaa evankeliumia, ymmärsi heidän elämäntilanteensa, itki heidän kanssaan, lohdutti heitä …. Jos ajattelee sairaan tai hyljätyn kannalta asiaa, niin on jo suuri ihme, että joku ymmärtää häntä ja arvostaa hänen tunteitaan ja jaksaa kuunnella. Parantuminen tai vapautuminen tulee siihen ikäänkuin mausteeksi varsinaisen sisällön päälle.
Jos ajattelee taistelua paholaisen toimintaa vastaan, niin itsemurhapommittajalla ja sala-ampujalla on iso ero: itsmurhapommittaja kokee itse sen, mitä ’uhrikin’. Sala-ampuja pysyttelee etäällä kohteesta eikä näe eikä koe sitä, mitä ’uhri’ kokee. Jeesus toimi, kuten itsemurhapommittaja ja sidotut vapautuivat. Me yritämme mukavuussyistä toimia, kuten sala-ampuja ja vähän tuntuu tapahtuvan. Kuvittelemme olevamme nöyriä, kun emme itse ole parantamassa vaan siirrämme sen vaivan ja ymmärtämisen Jeesuksen tai ’armoitettujen veljien’ vastuulle.
Suurkokouksissa, joissa tapahtuu ihmeitä, on suuri paino luottamuksellisen ja läheisen ilmapiirin luomisella: On pitkään ylistystä ja palvontaa, rohkaisun sanoja ja ihmisläheistä, yksinkertaista julistusta. Enemmän tapahtuisi ihmeitä, jos toisista välittäminen olisi myös jokaisen uskovan henkilökohtaisena elämänasenteena.
Jeesus tiesi tämän meidän itsekkään suhtautumisen muiden ongelmiin ja sanoi: ”Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat? He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: ’Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.'” (Luuk. 31-32). Jumala on antanut meille ihmisille tehtäväksi rakastaa, arvostaa, sietää ja auttaa toisiamme ja siinä ohessa julistaa parantumista ja vapautumista Pyhän Hengen antamin valtuuksin, kuten Jeesuksen opetuslapsetkin. Oletko sinä Jeesuksen seuraaja ?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s