Mitä pääkallonpaikalla tapahtui ?

Maksoiko Jeesus meidän velkamme, kun emme itse pystyneet maksamaan. Muuten olisimme joutuneet velkavankeuteen. No, ehkä vähän sinne päin, mutta kuvitellaampa seuraava tilanne: Rikas tehtaanomistaja ei halua, että hänen suvussaan on velallisia ja maksaa siksi köyhän vävypoikansa velat pois. Hän tekee velan kuittauksen siihen tyyliin, että vävylle ei jää epäselväksi, kuka on se, jolla on varaa ja kenen pitäisi ottaa toisesta oppia. Vaikka vävyn velka olisi ollut kuinka suuri hyvänsä hänen omasta mielestään, se ei tehtaanomistajalle ollut sitä. Hän maksoi, koska hänellä oli millä maksaa. Kun Jeesus maksoi meidän velkamme, tällaisesta kevyestä velanmaksusta tuskin oli kyse.Toisinaan taas kuulemme selitettävän, että Jeesus meni meidän puolestamme tuomittavaksi, ettei meidän tarvitse omien syntiemme tähden joutua tuomiolle. Meidät on tuomittu, mutta Hän otti syyttömänä meidän tuomion kannettavakseen. Varmaankin jotain tähän suuntaan, mutta kuvitellaanpas jälleen seuraava tilanne: Joku onneton on joutunut ihan omasta syystään tuomittavaksi vankilaan. Hän on kuitenkin niin säälittävä tapaus, että joku uhrautuu ja menee hänen sijastaan vankilaan (ja laki sallii tällaisen järjestelyn). Pidetäänköhän tällaista sijaiskärsijää syyllisenä. Ei varmasti. Hänesta tulee sankari ja lehdet ylistävät hänen ratkaisuaan. Se onneton syyllinen on todellisuudessa edelleen syyllinen ja kaikki tietävät sen. Ihan tällainen ei Jeesuksen uhri kuitenkaan ollut meidän puolestamme.
Mitä Golgatalla siis todellisuudessa tapahtui ? Raamattu sanoo: ”Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.” (2 Kor 5:21) Jeesus ei siis kantanut meidän syntejämme eikä ottanut meidän tuomiotamme kärsittäväkseen. Todellisuudessa Jeesus tuli itse syylliseksi siihen, mitä me olemme tehneet. Hän otti meidän syyllisyytemme OMAKSI syyllisyydekseen ja kärsi ihan oikeuden mukaan siitä.
Miten tuo on mahdollista ? Käsittämätön rakkaus tekee sen mahdolliseksi, vaikka sitä ei voi ymmärtää. Jeesus siis oli itse syyllisenä Jumalan ja enkelien edessä, kun hän oli naulittuna ristille.
Kun jokin elokuva on liian raaka tai sopimaton lapsille, siinä lukee esimerkiksi K16. Jeesuksen tuomitseminen ristillä oli niin järkyttävä, raaka ja käsittämätön tapahtuma, että se kiellettiin kaikilta ihmisiltä: tuli pimeys siksi aikaa eli Jumala sensuroi sen kohdan pois, että ihmiset kestäisivät järjissään.(Mark 15:33) Tuomion jälkeen Jeesus tajusi Taivaallisen Isän oikeudenmukaisesti hyljänneen Hänet syyllisenä. (Mark 15:34)
Jeesuksen rakkauden tähden anteeksianto on täydellinen. Vaikka me olemme rikkoneet muita ja itseämme vastaan, mutta turvaamme Jeesuksen armoon ja pyydämme Häntä muuttamaan mielemme, emme enää ole syyllisiä. Meillä voi olla syyllinen olo ja muut voivat syyttää meitä, mutta emme ole lainkaan syyllisiä; emme Jumalan emmekä enkelien edessä. Jeesus on se syyllinen ja hänet on siksi tuomittu. Senvuoksi anteeksiannon kokeminen saa aikaan vastarakkautta Jeesukseen ja muuttaa elämän arvojärjestystä täysin. Toinen asia on sitten, millaisia seurauksia rikkomuksillamme on ihmissuhteissa ja mielemme heikkouksissa. Seurauksista toisinaan joutuu kärsimään, mutta syyllisyys iankaikkisen Jumalan edessä on kokonaan poistettu: Jumalalla ei ole mitään sinua vastaan, kun haluat pysyä Jeesuksen armossa ja rakkaudessa.
Onko tämä nyt sitten selventävä kuvaus siitä, mitä Pääkallonpaikalla Golgatalla tapahtui ? Ei missään tapauksessa. Todellisuus ja tämä teksti on todella kaukana toisistaan.
Otetaanpa esimerkki: Tiedät tai aavistat ehkä, millainen kansainvälinen avaruusasema ISS on: miten monimutkainen mekaaniselta rakenteeltaan, millaiset elektroniikkajärjestelmät sitä ohjaa ja millainen valtava ohjelmisto päättää, mitä milloinkin tapahtuu. Jos minun pitäisi lyijykynällä kuvata postimerkin taakse koko avaruusaseman rakenne ja ominaisuudet, se vastaisi tätä kirjoitelmaa. Ainakin niin heikko kuvaus tämä on todellisuudesta. Postimerkki ja avaruusasema ovat molemmat koostuneet atomeista ja ovat siksi melko lähellä toisiaan. Meidän käsityksemme Jeesuksen rakkaudesta mahtuu meidän aivosoluihimme, mutta ristillä tehty sovitustyö on merkitykseltään täysin eri maailmassa, joten tämä avaruusasemavertauskin on melko heikko.
Jeesuksen sovitus ja rakkaus menee täysin yli ymmärryksen ja siksi se saa aikaan sellaista, mitä me emme millään voi käsittää. Sovitukseen sisältyy syyllisyyden lisäksi sairaudet, psyykkiset ongelmat ja monet täysin mahdottomat asiat. Golgatalla tapahtui siis jotain sellaista, johon voimme täysin luottaa ja joka toimii ! Jeesus nousi kuolleista, koska paholaisella ei yllätyksekseen ollutkaan otetta Häneen. Jeesuksessa ei ollut niit synnin jälkiä ja seurauksia, joita meissä on. Hän ei kuitenkaan ollut itse tehnyt syntiä, johon hän oli Golgatalla syyllinen. Jeesus elää, ja siksi mekin saamme elää ! Emme pelkästään vapaana syyllisyydestä vaan Pyhän Hengen voimassa, Jeesuksen opastuksessa ja Hänen todellista rakkauttaan kokien. Elävän Jeesuksen kanssa meillä on todellinen elämä !

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s