Mitä Jeesus sai aikaan?

Hengellisissä tilaisuuksissa puhutaan paljon Jeesuksen rististä ja verestä. Mitä ne oikeastaan merkitsevät? Oliko se pelkkä syntivelan kuittaustilanne vai oliko Jeesuksen ristillä kuolemisessa jotain syvempää merkitystä?
Jumalan tavoiteJumalan tavoite ja tarkoitus on tässä: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh 3:16). Asian ytimenä on se, että jokainen, joka turvautuu Jeesukseen, saa ikuisen elämän Jumalan luona.
Paholaisen tavoiteSaatanan tavoitteena on varastaa, tappaa ja tuhota (Joh 10:10). Kun saatana ensin saa ihmisen syylliseksi (mikä onnistuu varsin helposti), on ainoa oikeudenmukainen tuomio ikuinen ero Jumalasta. Sitten saatana saa valtaa meidän elämässä ja tahtomaailmassa, hän saa aikaan synnin seurauksia eli omia sormenjälkiään meidän sisimpään. Ne ovat kuin kolhuja tai reikiä, joihin hän sitten tarttuu kiinni ja pitää vallassaan.
Jeesus esimerkkinäJeesus teki tyhjäksi saatanan juonet. Jeesuksen elämä sinänsä on meille esimerkkinä, että olisimme, kuten Hän. Hän toteutti Jumalalta saamaansa elämäntehtävää. Hänen elämänsä oli täynnä haasteita taisteluja, voittoja ja myös kärsimyksiä. Siis kaikinpuolin täyttä elämää. Jeesuksen ristinkuolema taas ei ollut esimerkkinä meille, koska emme voi millään hyvittää syyllisyyttämme edes kuolemalla. Jeesus kärsi syntien vuoksi, ettei meidän tarvitse joutua ”kantamaan ristiä” edes omien virheittemme vuoksi. Jeesus voitti synnin!
Miten Jeesus voitti?Koska Jeesus otti kantaakseen meidän synnit ja sen seuraukset, hän joutui tuomittavaksi syyllisenä. Ihmiset hylkäsivät Hänet ja ripustivat ristille naulojen varaan. Ihmiset eivät toteuttaneet varsinaista tuomiota, mutta toteuttivat saatanan vihaa Jeesusta kohtaan. Varsinainen oikeudenkäynti ja tuomio tapahtui näkymättömässä maailmassa. Jeesus todella otti syyllisyyden itselleen. Kun meidän syntiemme vuoksi saatana osoittaa Jeesusta ja sanoo ”syyllinen”, Jeesus myöntää: ”Kyllä olen”. Hän on siis todella syyllinen ja korvausvelvollinen kaikista synneistä. Ei kyse ole mistään muodollisesta velan kuittauksesta, niin kuin rikas pankinjohtaja voi kuitata velan maksetuksi, vaan todellisesta syyllisyydestä. Luetaan Matt 27:45,46,50, mitä oikeastaan tapahtui:
Mutta keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? …. Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Oikeudenkäynti ja tuomio tapahtui pimeydessä. Se oli liian hirvittävää ja järkyttävää ihmisten katsella, joten Jumala veti mustan esiripun eteen käsittelyn ajaksi. Jeesus tuomittiin taivaallisen tuomioistuimen edessä. Hänet todettiin syylliseksi ja hyvitysvelvolliseksi. Synti inhotti Isä Jumalaa, niin että Hänkin hylkäsi Jeesuksen ihan aiheesta, vaikka Jeesus olisi halunnut säilyttää yhteyden Isäänsä. Jeesus todettiin kelvottomaksi Jumalan yhteyteen ja joutui saatanan haltuun tuonelaan.
Mitä tuonelassa tapahtui?Tähän hetkeen saakka kaikki Jumalaan luottavat uskovatkin joutuivat tuonelaan, tosin sille paremmalle puolelle ”Aabrahamin helmaan”, mutta saatanan vallan alle kuitenkin. Jeesus ei ollut vielä kuollut heidän edestään. (1.Moos 37:35). Nyt, kun Jeesus meni heidän edestään ja kaikkien Häneen uskovien edestä tuonelaan, heidät vapautettiin sieltä. Tuonelassa alkoi tapahtua: Matt 27:51-53.
Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.
Nyt Jumala ei ollut enää piilossa, vaan jokainen voi suoraan ja henkilökohtaisesti löytää hänet (temppelin esirippu repesi). Tuonelasta vapautuneet uskovat muuttivat paratiisiin ja piipahtivat menomatkalla katsomassa, mitä maan päälle kuuluu. Tuonela tyhjeni hetkessä uskovista ja sinne jäi taistelupukarit Jeesus ja saatana. Nyt uskovat olivat vapaat syyllisyydestä, mutta ilman tulevaisuutta, ilman uusia mahdollisuuksia, koska Jeesus oli edelleen tuonelassa.
Miksei Jeesus jäänyt tuonelaan?Saatana pitää ihmiset tuonelassa otteessaan ja kiinnipito onnistuu, kun hän on saanut kolhia meitä synnin seurauksilla. Jeesus ei ollut antanut saatanalle mitään valtaa elämässään. Hänessä ei saatanalla ollut mitään kiinekohtaa, ei mitään aukkoa, mihin koukkunsa kiinnittäisi. Jos olet yrittänyt pyydystää elävää kalaa paljain käsin, niin se ei onnistu, kun ei saa mistään kiinni. Vähän samanlainen tunne lienee ollut saatanalla, kun yritti pitää Jeesusta tuonelassa. Samoja tilanteita esittää Ilm 5:4, jossa Jumalan suunnitelmien kirja pysyi ensin kiinni, kun ei ollut ketään avaajaa, Ilm 5:5-7, löytyy taivaaseen ylösnoussut Jeesus, joka avaa sinetit ja kirja avataan ja Jumalan suuret suunnitelmat alkavat vyörymään eteenpäin (Ilm 6:1..). Pattitilanteesta tuli saatanalle täysi matti. Taistelu saatanan ja Jeesuksen välillä kesti kolmatta päivää, kunnes saatana julistettiin hävinneeksi ja Jeesus voittajaksi. Jes 53:3-12 kertoo myös näistä tapahtumista.
Mitä Jeesuksen voitto merkitsee?Jeesuksen voitto merkitsee vapautta syyllisyydestä, koska Hän otti syyllisyyden kantaakseen.
Meillä on myös vapaus synnistä, sen kahleista ja siteistä. Meillä on oikeus vapautua kaikista saatanan juonista. Saatanalla ei ole oikeutta syyttää meitä, koska olemme armahdettuja. Ihmisillä on kyllä aihetta syyttää meitä, mutta ei laillisia perusteita Jumalan edessä. Mikään maailmassa ei voi uhata sieluamme, kun vetoamme Jeesuksen vereen. Paholaisen lopullinen häviö on ajan kysymys. Jeesus on jo voittanut. Paavali sanoo: ”Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa” (Fil 4:13).
On todellista aihetta ylistää ja palvoa Jeesusta. On syytä julistaa Hänen voittoaan kaikissa elämämme asoissa – kaikissa, missä saatana pyrkii toteuttamaan omia juoniaan. Luetaanpa vielä, mitä saatana tekee tällä hetkellä: 1.Piet 5:8-9.
Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.
Paholainen ei voi muuta, kuin kiljua ilman saalista, jos turvaudumme Jeesuksen voittoon. Hän voin vain kiertää ja etsiä tilaisuutta. Kun turvanamme on Jeesus, olemme muurien sisäpuolella, eikä meidän tarvitse kuunnella kiljuntaa sen ulkopuolelta. Turvaa siis Kristuksen ristiin ja vereen!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s